    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Thu, 25 Nov 2021 00:00:41 -0800 (PST)
    <2...@g...com>
    <619ea114$0$519$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    <619eaa74$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    <619eb1b9$0$541$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@g...com>
    <619eb759$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <619ebc46$0$4958$65785112@news.neostrada.pl>
    <4...@g...com>
    <619ed4e4$0$23913$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: PV - pseudo off grid
    From: WS <L...@c...pl>

    czwartek, 25 listopada 2021 o 01:12:24 UTC+1 LordBluzg(R) napisał(a):

    e... maiłem nie pisac, ostatni raz ;)

    > Nie. Zwiększ prąd nie zwiększając napięcia. Umisz?

    ale napiecie wystepuje pomiedzy czyms tam, nie jest wirtualnym tworem... wiec co
    oznacza to "zwieksz napiecie"?

    > Nieumisz? No to spróbuj zwiększyć napięcie i co? Prąd wzrośnie czy to
    > oleje ciepłym moczem?

    Zalezy ktore napiecie i do czego podpiete, jesli np. do stabilizatora pradu czy
    napiecia to nic sie nie zmieni...

    wartość do pomiaru/sterującą...
    > Pomiaru czego? Prądu czy napięcia?

    :( a co za roznica? Jak mierzysz prąd najzwyklejszym amperomierzem? Spadek napiecia
    na znanej opornosci (podanej zreszta przez producenta zazwyczaj do dokładniejszych
    obliczen), wiec mierzysz i tak napiecie i przeliczas na prad...

    1A, podepniesz 1om, bedzie prad 1A, podepniesz 2 omy, bedzie prad 1A, podepniesz
    akumulatorek Nicd (+ do plusa) + opornik szeregowo 2om - bedzie 1A, (oczywiscie za
    kazdym razem inne napiecie...), tak odnosnie Twojej tezy, ze nie da sie stabilizowac
    prądu!!!
    > Tego nie napisałem. Napisałem że nie da się stabilizować prądem napięcia
    > a Ty twierdzisz że to jest to samo i że się da.

    Co to znaczy stabilizowac pradem napiecia? Ja napisalem, ze da sie stabilizowac prad
    albo napiecie, co kto potrzebuje... obu naraz oczywiscie NIE.
    Ladowanie aku to ustawienie pradu ladowania, np. :dziesieciogodzinny" dla aku Pb i
    ladowanie az do pelnego naladowania - napieciem sie nie przejmujemy, pod koniec
    bedzie wyzsze nik znamionowe napiecie tego aku...

    > i nic z nim nierób. NIEDOTYKAJ! Masz władzę TYLKO nad prądem. Zwiększ
    > prąd nie tykając napięcia :)
    > Umisz?

    e... to zrob prosty "eksperyment" , pracuj jako stabilizator ;) ;)

    bierzesz pudelko, wkladasz do niego akumulator np. 24V, podpinasz do jednego bieguna
    regulowany opornik (tym bedziesz krecil) i za nim robisz jeden styk na skrzyce, drugi
    biegun to drugi styk
    wpinasz woltomierz i amperomierz i masz zasilacz "stabilizowany" wlasna reka ;)

    1. Chcesz miec stabilizacje napiecia:
    podpinasz np zar. 12V, to ustawiasz potencjometrem napiecie na wyjsciu 12V
    podpinasz do niej rownolegle druga, opor odbiornika maleje, napiecie spada, wiec
    poprawiasz potencjometrem (zmniejszajac jego opor)
    itd

    2. Chcesz miec stabilizacje pradu? To tak samo, tylko patrzysz na aperomierz
    czyli chcesz 1A, podpinasz zarowke -ustawiasz potencjometrem
    podpinasz druga zarowke - prad rosnie - poprawiasz
    itd

    Tego typu regulacje robi uklad stabilizujacy prad, czy tez napiecie...
    W tym wypadku masz stale napiecie na wejsciu (24V) , a na wyjsciu co potrzebujesz...
    stałe 12V albo stalay prad 1A...

    Co do punktu pomiaru: przy regulacji pradu mierzysz "prad", ale mozesz sobie wstawic
    tam opornik np. 0.1om i mierzyc na nim napiecie, jesli utrzymasz tym potencjometrem
    stale przy zminach obciazenia to oznacza, ze tez "zasiklacz" daje staly prad...
    Dlatego uwazam pytanie typu "mierzysz prad czy napiecie" za bezsensowne...

    BTW Takich amperomierzy (pomiar napiecia na oporniku) multum na alee
    https://allegro.pl/listing?string=amperomierz%20bocz
    nik
    wiec wg Ciebie co one mierza? Prad czy napiecie?