    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Thu, 25 Nov 2021 04:00:26 -0800 (PST)
    <2...@g...com>
    <619ea114$0$519$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    <619eaa74$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    <619eb1b9$0$541$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@g...com>
    <619eb759$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    <619ebc46$0$4958$65785112@news.neostrada.pl>
    <4...@g...com>
    <619ed4e4$0$23913$65785112@news.neostrada.pl>
    <9...@g...com>
    Subject: Re: PV - pseudo off grid
    From: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 25 November 2021 at 09:00:42 UTC+1, WS wrote:
    > czwartek, 25 listopada 2021 o 01:12:24 UTC+1 LordBluzg(R) napisał(a):
    >
    > e... maiłem nie pisac, ostatni raz ;)
    > ale napiecie wystepuje pomiedzy czyms tam, nie jest wirtualnym tworem... wiec co
    oznacza to "zwieksz napiecie"?
    > Zalezy ktore napiecie i do czego podpiete, jesli np. do stabilizatora pradu czy
    napiecia to nic sie nie zmieni...
    wartość do pomiaru/sterującą...
    > :( a co za roznica? Jak mierzysz prąd najzwyklejszym amperomierzem? Spadek napiecia
    na znanej opornosci (podanej zreszta przez producenta zazwyczaj do dokładniejszych
    obliczen), wiec mierzysz i tak napiecie i przeliczas na prad...
    pradu 1A, podepniesz 1om, bedzie prad 1A, podepniesz 2 omy, bedzie prad 1A,
    podepniesz akumulatorek Nicd (+ do plusa) + opornik szeregowo 2om - bedzie 1A,
    (oczywiscie za kazdym razem inne napiecie...), tak odnosnie Twojej tezy, ze nie da
    sie stabilizowac prądu!!!
    > Co to znaczy stabilizowac pradem napiecia? Ja napisalem, ze da sie stabilizowac
    prad albo napiecie, co kto potrzebuje... obu naraz oczywiscie NIE.
    > Ladowanie aku to ustawienie pradu ladowania, np. :dziesieciogodzinny" dla aku Pb i
    ladowanie az do pelnego naladowania - napieciem sie nie przejmujemy, pod koniec
    bedzie wyzsze nik znamionowe napiecie tego aku...
    > e... to zrob prosty "eksperyment" , pracuj jako stabilizator ;) ;)
    >
    > bierzesz pudelko, wkladasz do niego akumulator np. 24V, podpinasz do jednego
    bieguna regulowany opornik (tym bedziesz krecil) i za nim robisz jeden styk na
    skrzyce, drugi biegun to drugi styk
    > wpinasz woltomierz i amperomierz i masz zasilacz "stabilizowany" wlasna reka ;)
    >
    > 1. Chcesz miec stabilizacje napiecia:
    > podpinasz np zar. 12V, to ustawiasz potencjometrem napiecie na wyjsciu 12V
    > podpinasz do niej rownolegle druga, opor odbiornika maleje, napiecie spada, wiec
    poprawiasz potencjometrem (zmniejszajac jego opor)
    > itd
    >
    > 2. Chcesz miec stabilizacje pradu? To tak samo, tylko patrzysz na aperomierz
    > czyli chcesz 1A, podpinasz zarowke -ustawiasz potencjometrem
    > podpinasz druga zarowke - prad rosnie - poprawiasz
    > itd
    >
    > Tego typu regulacje robi uklad stabilizujacy prad, czy tez napiecie...
    > W tym wypadku masz stale napiecie na wejsciu (24V) , a na wyjsciu co
    potrzebujesz... stałe 12V albo stalay prad 1A...

    > Co do punktu pomiaru: przy regulacji pradu mierzysz "prad", ale mozesz sobie
    wstawic tam opornik np. 0.1om i mierzyc na nim napiecie, jesli utrzymasz tym
    potencjometrem stale przy zminach obciazenia to oznacza, ze tez "zasiklacz" daje
    staly prad... Dlatego uwazam pytanie typu "mierzysz prad czy napiecie" za
    bezsensowne...

    > BTW Takich amperomierzy (pomiar napiecia na oporniku) multum na alee
    https://allegro.pl/listing?string=amperomierz%20bocz
    nik
    > wiec wg Ciebie co one mierza? Prad czy napiecie?
    ==to oznacza, ze tez "zasiklacz" daje staly prad...

    co to jest
    "zasiklacz" ?