  • 41. Data: 2021-11-23 08:08:43
    Temat: Re: PV - pseudo off grid
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 23:27 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > Tylko *efektywniej*, czyli z lepszym stosunkiem energii grzejącej do
    > energii padających promieni słonecznych. Jakoś mi na tym specjalnie
    > nie zależy, bowiem rocznie na swojej działce dysponuję gigawatogodziną
    > słoneczną. Nie muszę oszczędzać. Za to wyjdzie drożej, w sensie, że
    > trzeba zainwestować.

    Jak działka, domek letniskowy i ma być tanio to trzeba inaczej podejść do
    PV.
    Ja postawiłbym z 4-6 paneli 400-500W i do tego te tanie regulatory co
    zapodałem na początku tego wątku (31 zł szt. lub te co podesłał Lord - 350
    zł szt.) pędzące UPS'a 1-2kW z odzysku, z wpietymi akumulatorami żelowymi
    wiekszej pojemności.
    UPS jako "bufor" w dzień (coby można było bezpiecznie podpiąć do tego
    sprzęt) i magazyn na krótką letnią noc. Na działce grzałbym wodę
    kolektorem słonecznym (zestaw z baniakiem). Żeby grzać z PV to trzeba miec
    ich trochę więcej niż 4-6.

    > No ale tylko w lecie (uogólnionym). Ja wtedy domu nie grzeję. Dla
    > jasności dodajmy: grzanie wody słońcem też w Polsce nie działa przez
    > okrągły rok.

    Jak jesteś prosumentem to działa cały rok. Magazynujesz nadmiar w lecie,
    który odbierasz gdy nie ma słońca.
    Co prawda rządzący już "poprawili" ustawę o prosumencie ale do kwietnia
    jeszcze jest czas na postawienie nowej instalcji.

    TG

  • 42. Data: 2021-11-23 08:14:17
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    On 22.11.2021 10:46, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Wiem, że są ale ja nie chcę na to za dużo wydawać. UPS'a z akumulatorami
    > i tak mam i używam, chcę dołożyć max 200-250 zł i znacząco podnieść
    > funkcjonalność tego UPS'a.
    > Nie znalazłem w necie aby ktoś tak robił jak ja planuję (odczepy z
    > ongrida) - pewnie jest "mina", której nie widzę.

    Nie znam się, to się wypowiem.
    Byłem niedawno na serwisie obiektu z instalacją offgrid. Inwerter
    podłączony był równolegle z bateriami - czyli napięcie z regulatora szło
    także na inwerter. Chyba ktoś przestawił coś na regulatorze i było ponad
    30V na wyjściu, co na początku tylko wyłączało inwerter, ale w końcu mu
    się coś upaliło. Instalacja wyglądała na niezbyt profesjonalną (inwerter
    1000W ale wyglądający jak przetwornica samochodowa), ale pewnie
    zakładana przez fachowców. Po wyglądzie regulatora wnioskuję, że
    instalacja ma dobrych kilka lat. Lokalizacja na wyspie, więc w razie
    awarii kilka lub kilkanaście dni mija zanim ktoś się tam dostanie.
    Podsumowując: myślę że twój pomysł jak najbardziej się sprawdzi, trzeba
    tylko dopilnować żeby nie przekroczyć napięcia na aku/wejściu UPS

  • 43. Data: 2021-11-23 08:27:48
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 08:14 ddddddddddddd <d...@f...pl> pisze:

> [...]
    > Podsumowując: myślę że twój pomysł jak najbardziej się sprawdzi, trzeba
    > tylko dopilnować żeby nie przekroczyć napięcia na aku/wejściu UPS

    30V - to może tam był padnięty zestaw baterii na 24V. Dopóki akumulatory
    miały jakąś pojemność - zabezpieczały inwerter przed wzrostem napięcia,
    jak padły całkowicie to mogło się zdarzyć to co opisujesz.

    TG

  • 44. Data: 2021-11-23 09:01:47
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 14:08 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> pisze:

    > Prąd nie będzie za mały z jednego modułu?
    > Myślę o tanich regulatorach ładowania z alle - taki lub podobne:
    >
    > https://allegro.pl/oferta/regulator-ladowania-30a-ko
    ntroler-solarny-12v-24v-10791443516

    zamówiłem 3 szt. po 30A. Całość z wysyłką 93 zł.

    TG

  • 45. Data: 2021-11-23 09:36:29
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    ntroler-solarny-12v-24v-10791443516

    > zamówiłem 3 szt. po 30A. Całość z wysyłką 93 zł.

    testowałem... śmieć.

    Avast.

  • 46. Data: 2021-11-23 09:41:26
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 09:36 sirapacz <n...@s...pl> pisze:

    >>> https://allegro.pl/oferta/regulator-ladowania-30a-ko
    ntroler-solarny-12v-24v-10791443516

    > testowałem... śmieć.

    czemu?

  • 47. Data: 2021-11-23 10:13:23
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    ntroler-solarny-12v-24v-10791443516

    > czemu?

    wąskie parametry pracy
    tak jeśli chodzi o panele, jak i o akumulatory.

    Do tego nie wyciska tyle ile się dać powinno z paneli.

    Używam Tracera 20A - taki chinol, ale działa tak jak powinien..no i
    kosztował mnie bodaj 200 a nie 30. Taki jak kupiłeś wziąłem na testy...
    po testach nawet nie chciało mi się tego śmiecia zebrać z trawnika i
    leży tam już miesiąc. Pozbieram przed sniegiem z innymi rozrzuconymi
    zabawkami, patykami, śmieciami itd.

    Przy mniejszym nasłonecznieniu (mniejszym napięciu) stoi. Podczas gdy
    tracer pompuje akumulator.

    Avast.

  • 48. Data: 2021-11-23 10:29:11
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 10:13 sirapacz <n...@s...pl> pisze:

> [...]
    > zabawkami, patykami, śmieciami itd.
    >
    > Przy mniejszym nasłonecznieniu (mniejszym napięciu) stoi. Podczas gdy

    OK. Dzięki za info.
    W weekend potestuję co to warte.
    Podeślesz linka do swojego Tracera?

    TG

  • 49. Data: 2021-11-23 10:45:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Jak działka, domek letniskowy i ma być tanio to trzeba inaczej
    > podejść do PV.

    A jak dom całoroczny (siedziba, rezydencja), to trzeba tak podejść,
    żeby było drogo? Dobrze zrozumiałem przekaz?

    > Jak jesteś prosumentem to działa cały rok.

    Nie, nie działa. Cały rok działa węgiel, atom, gaz, ropa naftowa,
    a także równiutko pocięte i porąbane polana brzozowe. Ogrzewanie
    chałupy fotowoltaiką nie działa.

    > Co prawda rządzący już "poprawili" ustawę o prosumencie ale do
    > kwietnia jeszcze jest czas na postawienie nowej instalcji.

    Jak już poprawią wszystkie niedoskonałe prawa fizyki, powinni się
    zająć ustawą o liczbie pi. Nadanie jej jakiejś bardziej sensownej
    wartości udoskonali całą gospodarkę i spowoduje wzrost PKB.

    --
    Jarek

  • 50. Data: 2021-11-23 10:59:18
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 23 listopada 2021 o 10:48:30 UTC+1 Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]
    > zająć ustawą o liczbie pi. Nadanie jej jakiejś bardziej sensownej
    > wartości udoskonali całą gospodarkę i spowoduje wzrost PKB.

    Z przekory i dla równowagi napiszę że zmiana była bardzo potrzebna i poszła we
    właściwym kierunku.