  • 1. Data: 2013-03-09 12:03:23
    Temat: Piec gazowy z interfejsem komunikacyjnym
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Podpinam się niebawem pod gaz. Piec gazowy będzie grzał C.O. i C.W.U.

    Z różnych wzgledów, ale głównie dlatego że mogę, chciałbym podpiąc pod
    piec kawałek mojego har/software. Głównie w celu wyłaczania/właczania
    zdalnie przez sieć, podpiecia pod jakieś prognozy pogotowe z internetu itp.

    Teraz: czy na rnku znajdą się w rozsądnych cenach piece gazowe o mocy
    około 20kW które posiadają *jakikolwiek* intefejs komunikacyjny (rs232 /
    rs485 / can / uart / whatever) który pozwoli mi piec konfigurować
    (właczy/wyłącz, ustaw temperaturę itp) oraz odczytywać czujniki (
    ciśnienie gazu, temperatura itp)?

    Chciałbym pominąc dyskucję o sensowności tego rozwiązania, robie bo mogę
    i sprawia mi to przyjemność.

    Koszt implementacji tego bajeru przez producenta to pewnie coś koło $2,
    ale zdaje sobie sprawę że nie każdy producent będzie dorzucał $2 dla
    2000 klientow na świecie...

    Odpadają systemy zamknęte w których nie ma opisu magistrali i protokolu.
    Czyli wszelakie piece ze stacjami pogody które mają tajne protokoły.

  • 2. Data: 2013-03-10 11:19:17
    Temat: Re: Piec gazowy z interfejsem komunikacyjnym
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu sobota, 9 marca 2013 12:03:23 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:
> [...]

    > Odpadają systemy zamknęte w których nie ma opisu magistrali i protokolu.
    > Czyli wszelakie piece ze stacjami pogody które mają tajne protokoły.

    Chęc zabawy rozumiem :-) Ale potencjalnie niebezpieczna zabawa - piec padnie,
    następny nie obsłuży protokołu -i leżysz.
    Pieca takiego nie znam tym niemniej w moim zwykłym kondensacyjnym termecie dałoby sie
    część funkcji zrealizować -ale tylko z zewnątrz.

    Włącz/wyłącz to każdy ma, temperature można by ustawić podając odpowiedni oporność na
    wyjście czujnika pogodowego. Temperature bufora CWU mozna regulować opornością
    czujnika bufora. Do ciśnienia gazu dostępu nie ma.

    Ze względu na gwarancje nie ingerowałem w piec, ale zrobiłem sterownik który czyta z
    10 temperatur i steruje chyba 9 urządzeń. Generuje wykresy i wysyła je na serwer,
    itd. Pole do popisu/zabawy duże. No i musialem sie zapoznac z linuxem :/

    b.

  • 3. Data: 2013-03-10 20:49:54
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-03-10 11:19, Budyń wrote:
    > Chęc zabawy rozumiem :-) Ale potencjalnie niebezpieczna zabawa
    > - piec padnie, następny nie obsłuży protokołu -i leżysz.

    Być może. Czytanie danych nie jest ważne, to tylo bajer. Automatyka
    pieca powinna sama zadbac o wyłaczanie go.

    > Włącz/wyłącz to każdy ma, temperature można by ustawić podając
    > odpowiedni oporność na wyjście czujnika pogodowego.

    Emulacja rezystancji to bardzo ciężka elektronicznie sprawa...

    > Temperature bufora CWU mozna regulować opornością czujnika bufora.

    To też katastrofa.

    > Do ciśnienia gazu dostępu nie ma.

    Wypasione ją rejestrują i czasem wyświetlają.

    > Ze względu na gwarancje nie ingerowałem w piec

    Dlatego magistala otwarta, dostępna z zewnatrz.

    >, ale zrobiłem sterownik który czyta z 10 temperatur i steruje chyba 9 urządzeń.
    > Generuje wykresy i wysyła je na serwer, itd. Pole do popisu/zabawy duże.
    > No i musialem sie zapoznac z linuxem :/

    Ależ to oczywiste, ale rzecz w tym żeby nie tylko czytac temperature ale
    sterować.

    Miałem nadzieje ze duże firmy coś wymysliły. I nie zawiodłem się:

    http://www.viessmann.de/content/dam/internet-global/
    software-daten/vitotronic_lon-daten/lon-manual_11_20
    10.pdf

    "The neuron chip is an electric circuit developed specifically for the
    LONWORKS Technology by Toshiba and Cypress, and constitutes principal
    hardware component of the LON technology".

    O rzesz k... zamknięte hardware ... pięknie ...

  • 4. Data: 2013-03-11 00:11:51
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 10 marca 2013 20:49:54 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:
    > Emulacja rezystancji to bardzo ciężka elektronicznie sprawa...

    jako prostak zapodałbym drabinkę rezystorów z których do pieca podłączałbym jeden
    akurat stosowny :-)

    > Ależ to oczywiste, ale rzecz w tym żeby nie tylko czytac temperature ale
    > sterować.

    jak wspomniałem -steruję. Na pewno bardziej to prymitywne niz wymyśliłeś ale działa i
    daje duzo wieksze mozliwosci niz sterownik pieca.
    No i zeby była jasna sprawa -zostałbym przy oryginalnym sterowaniu gdyby sie dało.
    Ale instalacja rozbudowana z solarami, buforami itp wiec i sterownik musiał być
    wydumka.

    b.

  • 5. Data: 2013-03-11 14:30:34
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    Jako człowiek zawodowo trudniący się podobnymi pomiarami i projektujący pod
    nie układy odradzam taka zabawę.
    Bo to tylko zabawa i tryumf nadziei nad zdrowym rozsądkiem.
    Protokoły nie są publikowane, specyfikacje interface też nie. Np. Junkers to
    prawdopodobnie CAN.Ale...zupełnie nie chce mi się tego drążyć.
    Stopień technicznego skomplikowania stanowczo i znacznie przekracza
    wspomniane 2$.
    A i czasu na takie zabawy mi szkoda.
    Generalnie przerost formy nad treścią.

  • 6. Data: 2013-03-11 17:08:57
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 9 Mar, 12:03, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > rs485 / can / uart / whatever) który pozwoli mi piec konfigurować
    > (właczy/wyłącz, ustaw temperaturę itp) oraz odczytywać czujniki (

    chyba najlatwiej kupic dowolny kociol gazowy + poszukac sterownika
    (regulatora pogodowego) z takimi opcjami, np. pierwsze z brzegu (tanio
    nie bedzie)
    http://www.frisko.com.pl/kategoria.php?p=Regulatory,
    %20uk%B3ad%F3w,%20jednym,%20kot%B3em,%20olejowym,%20
    gazowym&idk=27

    WS

  • 7. Data: 2013-03-11 18:38:04
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-03-11 00:11, Budyń wrote:
    > jako prostak zapodałbym drabinkę rezystorów z których do pieca podłączałbym jeden
    akurat stosowny :-)

    Wymaga przekaźnikow (w każdym razie jakiejś mechaniki) i ma mizerną
    rozdzielczość.

    > No i zeby była jasna sprawa -zostałbym przy oryginalnym sterowaniu gdyby sie dało.

    Dokładnie tak ma być: oryginał zapiernicza po swojemu, ale mogę go
    podejrzeć zdalnie i z lekka oszukać np. podać mu inną temperaturę zadaną
    bo wiem że za 12 godzin bedzie ocieplenie z prognozy pogody).

    > Ale instalacja rozbudowana z solarami, buforami itp wiec i sterownik musiał być
    wydumka.

    Ja mam zamiar dodać grzanie basenu :D

  • 8. Data: 2013-03-11 18:38:52
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-03-11 14:30, zapinio wrote:
    > Generalnie przerost formy nad tre?ci?.

    I dlatego w pierwszym poscie zaznaczylem że o powodach nie dyskutujemy
    bo są cięzko do zrozumienia przez nietechnicznych i niehobbystow.

  • 9. Data: 2013-03-12 05:49:56
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > podejrzeć zdalnie i z lekka oszukać np. podać mu inną temperaturę
    > zadaną bo wiem że za 12 godzin bedzie ocieplenie z prognozy pogody).

    ale wiesz że są gotowe rozwiązania któe potrafią sterować ogrzewaniem
    basenu.

  • 10. Data: 2013-03-12 19:26:31
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-03-12 05:49, Marek Dyjor wrote:
    > ale wiesz że są gotowe rozwiązania któe potrafią sterować ogrzewaniem
    > basenu.

    Wiem tez ze pozostałe 99.99% ludzkości nie wymaga pieca z CANem. I co z
    tego?