    From: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Piec na drewno i temperatura spalin
    Date: Wed, 22 Feb 2017 19:04:31 +0100

    W dniu 22.02.2017 o 17:29, nadir pisze:

    > Ale w kotłach gazowych nie ma pyłów, sadzy czy innych cząstek stałych,
    > które mogły by obkleić komin.
    > Na kondensat zbiornika nie ma, wszystko jest odprowadzane do ścieków.

    w starym mieszkaniu miałem piec gazowy z poprzedniej epoki. ale
    zakładany w latach 90siątych, więc jakiś kominiarz wymyślił sobie że ma
    być komin z wkładem żaro cośtam. ale w drodze wyjątku zgodził się na
    rękaw aluminiowy. na samym dole, komina, pod piecem był zbiorniczek w
    którym zbierała się woda. ups, miała zbierać się woda.
    ja tam zacząłem mieszkać w okolicy 2000roku, i odrazu wstawiłem tam
    piec dwuobiegowy (choć grzał tylko wodę w kranie) i nagle sciana w
    której był komin stała się mokra i żółta. okazało się że temperatura
    spalin nowego kotła jest niższa i na serio na aluminiowym rękawie
    skrapla się, scieka do zbiorniczka i wylewa się do komina i przesącza
    przez ścianę. ten zbiorniczek zastąpiłem zbiornikiem 5 litrów, ale że za
    często trzeba było wylewać - to dorobiłem wężyki i spływało do kanalizacji.
    teraz mam piec turbo, czyli wlot - wylot rura w rurze, ale spaliny
    wyrzucane są nie "grawitacyjnie" tylko wypycha je wiatraczek. już się
    nie skrapla bo nie pewno ilość skroplin taka sama albo nawet większa,
    ale przepływ powietrza duuuuużo większy. ale raz się skropliło i
    wyciekło. nie wiem w jakich warunkach. na wylocie pieca mam stabilne
    90-110 stopni, wiec byłoby o co walczyć. dość dużo ciepła idzie w komin.
    Ty byś musiał założyć jakiś odzyskiwacz ciepła pomiędzy piec a komin.
    innego wyjścia nie widzę.

    ToMasz