  • 1. Data: 2014-03-01 10:36:36
    Temat: Pieco-kominek, kominek kumulacyjny, CMA, hypocaustum, hipokausta
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    Witam.
    Chodzi mi o kominki kumulacyjne z systemem zamkniętej cyrkulacji
    powietrza, typu hipokausta.
    Czy ktoś z grona grupowego użytkuje tego typu kominki?

    Zamiast się rozpisywać, posłużę się zdjęciami znalezionymi w internecie:
    http://www.kominki.pfg.pl/kominki_akumulacyjne.html
    http://www.kafle-kominki.pl/images/images/wklady/dyn
    amic/dynamic014.jpg
    Tutaj przykład zastosowania specjalnych kształtek do tworzenia kanału
    dymowego, którego zadaniem jest skumulowanie dużej ilości ciepła.
    To są tego typu kształtki ceramiczne czy też szamotowe.
    http://www.cebud.eu/index.php?page=news&kid=3&pkid=2
    6&ppkid=159

    Większość ludzi buduje kominki obudowując same wkłady kominkowe bądź też
    te elementy kumulacyjne tworząc komorę powietrzną, z której to komory
    powietrze rozprowadzane jest po całym domu przy pomocy kanałów
    powietrznych. Jak wiadomo tak mocno nagrzane powietrze niesie z sobą
    spore ilości kurzu, roznosząc go po całym domu.
    http://www.elkominki.pl/images/komin3.jpg

    W przypadku kominków typu hipokausta, nagrzewające się od wkładu kominka
    oraz elementów kumulacyjnych powietrze zamiast być wypuszczane do
    pomieszczeń, wędruje odpowiednio utworzonymi kanałami powietrznymi w
    układzie zamkniętym, podobnie jak woda w układzie centralnego
    ogrzewania. To powietrze oddaje ciepło do pionowych płyt np granitowych,
    które pełnią rolę promienników ciepła. Dzięki temu nie ma tak dużej
    konwekcji roznoszącej kurz, a ogrzewanie odbywa się głównie poprzez
    promieniowanie cieplne.
    Kiedyś znalazłem w necie rysunek przedstawiający zasadę budowy i
    działania takiego systemu, ale jakoś nie mogę teraz tego znaleźć.

    Oczywiście nie jest to to samo co starożytne ogrzewanie podłogowe
    nazywane hypocaustum, ale działa na podobnej zasadzie nagrzewając ściany.

  • 2. Data: 2014-03-01 15:13:08
    Od: Marcin Ł <k...@g...pl>

    Czy ktoś z grona grupowego użytkuje tego typu kominki?

    uzytkowac nie ale mamy w planach zrobic w domu :) ludzie - uzytkownicy sobie
    chwala. wycena ok 15000zl.

  • 3. Data: 2014-03-01 15:21:50
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 1 marca 2014 15:13:08 UTC+1 użytkownik Marcin Ł napisał:
    > Czy ktoś z grona grupowego użytkuje tego typu kominki?
    >

    > uzytkowac nie ale mamy w planach zrobic w domu :) ludzie - uzytkownicy sobie
    >
    > chwala. wycena ok 15000zl.
    Za 15 tysięcy. Trzeba mieć na mózgu wrzoda wielkości małej pomarańczy żeby takie
    gówno kupić.

  • 4. Data: 2014-03-01 16:13:46
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sat, 1 Mar 2014 15:13:08 +0100, Marcin Ł

    > wycena ok 15000zl.

    Borze. Domyślałem się, że to poroniony pomysł ze względu na koszty, ale ta
    cena to już totalne przegięcie. :/

    --
    Pozdor Myjk

  • 5. Data: 2014-03-01 16:25:41
    Od: Marcin Ł <k...@g...pl>

    Sat, 1 Mar 2014 15:13:08 +0100, Marcin Ł

    > wycena ok 15000zl.

    Borze. Domyślałem się, że to poroniony pomysł ze względu na koszty, ale ta
    cena to już totalne przegięcie. :/

    Ludzie zwykly kominek kosztuje ok 5-10tysi. wszyscy jezdzicie passatami w
    tedeiku z roku 96? robilem spore rozeznanie i ceny sa podobne. rozumiem ze
    wszyscy wszystko potrafia zrobic sami ale ja mam prace drugi dom i rodzine.
    drogo ale widzialem efekt takiego palenia i mi pasuje.

  • 6. Data: 2014-03-01 16:33:17
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 1 marca 2014 16:25:41 UTC+1 użytkownik Marcin Ł napisał:
> [...]
    >
    > wszyscy wszystko potrafia zrobic sami ale ja mam prace drugi dom i rodzine.
    >
    > drogo ale widzialem efekt takiego palenia i mi pasuje.

    To super że Ci pasuje. Zawsze tak jest że coś dla jednego będzie niezwykle cenne a
    dla drugiego jest bez wartości.

  • 7. Data: 2014-03-01 16:33:20
    Od: Marek <m...@g...com>

    W dniu sobota, 1 marca 2014 10:36:36 UTC+1 użytkownik uzytkownik napisał:
> [...]
    >

    > Oczywiście nie jest to to samo co starożytne ogrzewanie podłogowe
    >
    > nazywane hypocaustum, ale działa na podobnej zasadzie nagrzewając ściany.

    Mieszkalem kiedys w domku, ktory mial taki piec na drewno , zrobiony z gliny.
    Podobny do tego:
    http://www.ww-kachelofen.de/ofensysteme/lehmofen.htm

    ...tylko bardziej w poziomie . Bylo tez miejsce do siedzenia ( wszystkie sasiadki
    przychodzily, zeby tylek ogrzac).
    Po jednym zaladowaniu drewnem i spaleniu - trzymal cieplo prawie 24h.
    Swietna sprawa.

  • 8. Data: 2014-03-01 16:38:35
    Od: Marcin Ł <k...@g...pl>

    Po jednym zaladowaniu drewnem i spaleniu - trzymal cieplo prawie 24h.
    Swietna sprawa.

    wlasnie to jest dla mnie wazne ze trzyma moze nie 24h ale 6-8h spokojnie.

  • 9. Data: 2014-03-01 16:55:02
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 1 Mar 2014 16:38:35 +0100, Marcin Ł napisał(a):

    > wlasnie to jest dla mnie wazne ze trzyma moze nie 24h ale 6-8h spokojnie.

    To mozna osiagnac znacznie nizszym kosztem. Nie hipokausta z paleniskiem
    ceramicznym, tylko przyzwoitej jakosci kominek, odzysk ciepla ze spalin i
    obudowa z szamotu. Ponizej 10 tysiecy sie zmiescisz.

    --
    Maciek

    Od kolijevke, pa do groba,
    za ispiranje mozga je doba

  • 10. Data: 2014-03-01 16:55:22
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 1 marca 2014 16:33:20 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

> [...]
    przychodzily, zeby tylek ogrzac).

    > Po jednym zaladowaniu drewnem i spaleniu - trzymal cieplo prawie 24h.

    A ile było tego drewna?