  • 21. Data: 2010-08-17 21:20:10
    Temat: Re: Piorun przywalił w dom.
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "tarnus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:i4elqb$2kfo$1@news2.ipartners.pl...
    > Użytkownik "Nagash" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    [.....]
    > Nie zrozumiałeś a napisałem wyraźnie "odpowiednio grubego przewodnika".
    > Chodzi o to że powstaną odpowiednie warunki do uderzenia pioruna ale jak
    > już uderzy to brak będzie przewodnika który potrafi ten ładunek
    > bezpiecznie sprowadzić do ziemi i sfajczy nam wszystko po drodze.
    >
    > Marek

    No tak. Przeoczenie.
    Odgromówka to również a może szczególnie dziedzina dla kogoś, kto się na tym
    zna. W przeciwnym wypadku konsekwencje mogą być opłakane.

  • 22. Data: 2010-08-18 05:56:23
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pisz> napisał w wiadomości

    > Jeśli mogę spytać, co będziesz trzymał w tej szafie? Bo mnie się wydaje,
    > że puste butelki po wódce...

    Na chwilę obecną są to:
    - dość spory UPS w obudowie typu Tower, obok niego dwa telekomunikacyjne
    akumulatory (jakieś 8U)
    - serwer (jeszcze nie mam, ale liczę, że uda mi się znaleźć obudowę do
    płytkiego racka, jakieś 2U)
    - dwa patchpanele (2U)
    - switch (1U)
    - router (1U, nie dlatego, że jest mi tam potrzebny, po prostu mam staregi
    cisco, czasem się nim bawię, a tam będzie miał godne miejsce)
    - półka na drobiazgi typu accespoint, modem ADSL (2U)
    - przełącznica MDF na kronach (4U) zbierająca instalacje domowe
    niskonapięciowe
    - obudowa ustrojstwa home-made do zasilania i obsługi elementów domowej
    automatyki po magistrali RS485 (2U i być może jeszcze 1U na patchpanel)
    - ruchoma wysuwana półka (1U)

    Jak widac pół racka wychodzi jak obszył. Oczywiście można by to upychać w
    szafce 20U, na pewno by się zmieściło, ale takie rozwiązanie ma dwie poważne
    wady dla mnie: po pierwsze taka szafka byłaby pełniutka, bez żadnego zapasu,
    po drugie musiałbym ja za cięzkie pieniądze kupić, podczas gdy ten 42U,
    podobnie jak i mnóstwo akcesoriów do niego (choćby ten UPS) mam gratis z
    demobilu.

    > czy tylko chciales blysnac?

    Oj do pewnego stopnia chciałem błysnąć, ale nie, nie tu na grupie, raczej
    przed samym sobą. Zboczenie zawodowe po prostu. Mam tego racka gratis, mam
    na niego miejsce, mam co do niego wpakować, więc czemu nie?

    J.

  • 23. Data: 2010-08-18 07:22:33
    Od: "SJS" <s...@o...eu>

    O ile wiem w Kanadzie nie zakładają piorunochronów.
    Tyle, że najczęściej w sąsiedztwie są wysokie drzewa i działają skuteczniej
    niż piorunochrony
    Tam tez potrafi jednak walnąć w komin i szkód narobić
    ---
    Jeśli raz rąbnęło to i drugi raz przyłoży - kiedy? a bywa, że za kilka,
    kilkanaście lat a bywa, że za 30.
    ---
    Czy piorunochron by ochronił?
    a to różnie bywa i wcale nie jest takie jednoznaczne
    z zasady jak wyjeżdżam z domy wszytko oprócz lodówki i alarmu jest wyłączane
    z gniazdek - po prostu potrafi pójść po linii energetycznej
    Znam przypadki szkód pod ziemią na skutek uderzenia pioruna, niszczyło
    instalacje podziemne
    ---
    Na tym wzgórzu to bez masztu obok domu, z piorunochronem to nie da się wg
    mnie sensownie ochronić
    ---
    Ciekawostka
    Piorun słyszymy "od tyłu" - wpadłem na to kilka lat temu
    Taki zwykły co prawie prosto z chmur do ziemi słyszymy najpierw to co
    najbliżej czyli od miejsca uderzenia w ziemię a następnie słyszymy piorun do
    góry
    Od błysku do początku grzmotu minęło 6 sekund czyli piorun uderzył 2 km od
    nas
    Czas trwania grzmotu 3 sekundy czyli łącznie od chmury dźwięk szedł 9 sekund
    czyli około 3 km
    h2=c2-b2 czyli wysokość do chmur około 2,2 km
    To tylko przykład ale sprawdźcie w praktyce
    SJS
    PS Dlaczego nikt na to wczesniej nie wpadł?

  • 24. Data: 2010-08-18 07:40:40
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    On 17.08.2010 15:46, marko1a wrote:
    > Do niwelowania róznicy potencjałów jest co innego a nie ekran kabkla
    > STP. Ekran służy głównie do ochrony przed zakłoceniami ale w przypadkach
    > silnych pól EM ogranicza znacznie indukowanie się szkodliwego napięcia w
    > żyłach kabla co w duzym stopniu zabezpiecza Porty LAN przed uszkodzeniem.

    Nadinterpretujesz moja wypowiedz. Nigdzie nie wskazywalem aby ekranem
    wyrownywac potencjaly. Wskazalem, ze w duzym budynku te roznice
    potencjalow wystepowac beda. I co z tego ze szafy sobie ladnie
    podlaczymy do glownej szyny uziemiajacej, jak pomiedzy przewodami
    ochronnymi, odleglymi np o 200m roznice potencjalow wystapic moga z
    przyczyn roznych. Osobiscie nie spotkalem sie z kladzeniem STP w duzych
    obiektach.

> [...]
    > ciągle piszę _nie_uszkadza_ się od strony zasilania sieciowego. Gdyby
    > tak było zapewne jako pierwszy poleciałby zasilacz impulsowy a tak nie
    > jest i wraz z nim być może jeszcze coś w urządzeniu zasilanym. To że
    > uszkadza się tylko sam Port LAN świadczy o problemie tylko od strony
    > skrętki czego widzę ty w swoich budynkach nie uświadczyłeś bo być może
    > stoją w okolicy gdzie nie ma bliskich wyładowań atmosferycznych. Przy
    > domu mam rozwieszoną prostą antenę krótkofalarską W3DZZ. Nawet nie
    > trzeba burzy, wystarczy śnierzyca aby między odpięta wtyczką antenową a

    Uszkadza sie od strony najwiekszej roznicy potencjalow, a wiec od strony
    skretki. Albo od strony ktora jest najbardziej 'dupna'.

    Co do anteny. Starzy, dobrzy krotkofalowcy wiedzieli, ze jak sie robi
    anteny, to musza byc one zwarte dla pradu stalego. Obecnie ludzie kupuja
    antene i potem sie podniecaja, ze maja 10cm iskry.
    Antena musi byc zwarta dla pradu stalego, uziemia sie oplot a zyle
    goraca, aby nie zmienic charakterystyki zwiera sie rezystorem
    bezindukcyjnym 100kohm.
    Niektorzy oplotu nie uziemiaja tylko na czas burzy zwieraja oplot z
    przewodem goracym i dopiero to poprzez rezystor uziemiaja. Szkoly sa rozne.
    Trzeba tez pamietac ze brak zwarcia anteny dla pradu stalego czesto
    zwieksza poziom zaklocen.

    > To samo zachodzi w skrętce komputerowej nawet ukrytej w budynku gdy
    > następuje wyładowanie niedaleko potrafi wyindukować w żyłach kilka kV.
    > Uziemiony ekran spowoduje że to w nim wyindukuje się napięcie a nei w
    > zyłach w jego wnętrzu więc jak widzisz uziemienie go spowoduje
    > sprowadzenie potencjału do ziemi i ochronę portu LAN.

    No popatrz, to moje wszystkie urzadzenia aktywne tego nie wiedza i
    pewnie dlatego nigdy sie nie uszkodzily..

    > Natomiast co do zabezpieczenia sieci elektrycznej to w domu mam
    > odpowiednie zabezpieczenia w rozdzielni o których piszesz oraz dodatkowo
    > istniejące zabezpieczenia w Smart UPS 1400 z którego zasilane są
    > elementy aktywne oraz w listwach komputerowych. I nie tylko warystory
    > ale także transile się stosuje.

    No to zostalo CI tylko wyrzucenie chinskich urzadzen aktywnych a
    zastsowanie czegos ciut drozszego i problemy sie skoncza bez
    koniecznosci rycia scian i kladzenia STP..

    S.

  • 25. Data: 2010-08-18 09:16:25
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 17-08-2010 o 21:31:20 Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "janusz_kk1" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Jasne. Ale gdybys to ujął jakąś cyfrą to by sie okazało ze własciwie nie
    > rośnie :)

    Ależ są ujęte cyframi, jest coś takiego jak stożek ochrony, w poradnikach
    instalacji
    pogromowej jest to dokłądnie wyjaśnione łącznie z wyliczeniami zakresu
    (obszaru)
    ochrony. Wystarczy dowolne forum energetyczne gdzie można znaleść opis.

    Ale teoretycznie - masz racje :-)
    Praktycznie także :) bo liczy sie praktryka.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 26. Data: 2010-08-18 12:16:20
    Od: "freewolny" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "SJS" <s...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > To tylko przykład ale sprawdźcie w praktyce
    > SJS
    > PS Dlaczego nikt na to wczesniej nie wpadł?

    Wyliczenia są poprawne tylko dla wyładowań które trzymają pion. A są takie
    które trzymają poziom i takie które nic nie trzymają (skośne). I takie które
    są miksem kilku rodzajów. A do tego takie które idą śmiesznie od dołu do
    góry(pomiędzy chmurami).
    PS. Dlaczego na to nie wpadłeś?

    Damian

  • 27. Data: 2010-08-18 13:24:16
    Od: rrr <r...@o...rrr.pl>

    Użytkownik janusz_kk1 napisał:

    > Ależ są ujęte cyframi, jest coś takiego jak stożek ochrony, w
    > poradnikach instalacji
    > pogromowej
    ROTFL, chociaż jestem z Kielc, to nawet u nas nie ma czegoś takiego :)
    Wiem, wiem, że to literówka, ale nie mogłem się powstrzymać.

    pozdrawiam
    rafał

  • 28. Data: 2010-08-18 15:06:11
    Od: "SJS" <s...@o...eu>

    Użytkownik "freewolny" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:i4gj0m$h8l$...@i...gazeta.pl...
> [...]
    > które trzymają poziom i takie które nic nie trzymają (skośne). I takie
    > które są miksem kilku rodzajów. A do tego takie które idą śmiesznie od

    Wpadłem lecz czas trwania pioruna jest dostatecznie krótki /czas samej
    części świetlnej/ ze nie ma znaczenia czy idzie od ziemi czy do ziemi i tak
    słyszysz w pierwszej kolejności to co jest najbliżej a koniec grzmotu to i
    tak najdalsza odległość od słuchającego.
    To samo zjawisko jest jeśli jest to piorun "poziomy" miedzy chmurami - wtedy
    słyszysz nakładając się grzmot z dwóch stron bo najpierw najbliższe a
    później oddalające sie tyle ze z dwóch stron a więc "orkiestra stereo"
    SJS

  • 29. Data: 2010-08-19 08:09:58
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Sebastian Sawicki" <f...@s...edu.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > do glownej szyny uziemiajacej, jak pomiedzy przewodami ochronnymi,
    > odleglymi np o 200m roznice potencjalow wystapic moga z przyczyn roznych.

    W dużych budynkach pomiędzy segmentami stosuje się separatory galwaniczne
    albo pociągnąć światłowód można. Tak zamo między budynkami.

    > Uszkadza sie od strony najwiekszej roznicy potencjalow, a wiec od strony
    > skretki. Albo od strony ktora jest najbardziej 'dupna'.

    Mieszasz coraz bardziej. W poprzedniej swojej wypowiedzi twierdziłeś że czas
    na zabezpieczenia przepięciowe założyć od strony sieci 230V i po problemie z
    uszkadzającymi się portami LAN. Nadal pytam co tu pomoże zabezpieczenie
    sieci skoro nie tą drogą "przyszło"

    > Co do anteny. Starzy, dobrzy krotkofalowcy wiedzieli, ze jak sie robi
    > anteny, to musza byc one zwarte dla pradu stalego. Obecnie ludzie kupuja
    > antene i potem sie podniecaja, ze maja 10cm iskry.

    To nie ma znaczenia czy antena jest kupowana czy robiona. Wszystko zależy
    jakiej konstrukcji elektrycznej jest antena. Są takie jak antena 1/4 fali
    albo 5/8 w której promiennik musi być odizolowany od przeciwwag ale jak
    sfazujesz np. 3 elementy 5/8 to już stosujesz dopasowanie indykcyjno
    pojemnościowe u podstawy i promiennik takiej anteny dzięki tej cewce zostaje
    uziemiony. Ale nadal są jeszcze takie anteny na KF wszelkiej maści dipole
    które mają ogromne rozmiary i których nie mozna zwierać ramion ze sobą.
    Starzy dobrzy krótkofalowcy takie anteny używali i używają nadal. W służbach
    profesjonalnych też do dzisiaj stosuje się takie anteny.
    Teraz mieszkam w domu i kiedy anten nie używam to w porze letniej fidery są
    rozpięte na w ogrodzie leżą swobodnie na trawie w ogródku pod anteną. A tak
    normalnie to fidery ze wszystkich anten zanim trafiają do domu to przechodzą
    przez skrzynkę na ścianie w której jest 5 transili 300V na kazdy gorący
    przewód z fidera. Oploty i transile w specjalnej metalowej obudowie są
    połączone bednarką do 3m szpilki wbitej w ziemię.

    A co do rezystora to możesz sobie takie wynalazki stosować ale na bardzo
    niskich częstotliwościach bo oprócz rezystancji ma jeszcze pasożytniczą
    reaktancję co skutecznie pogarsza warunki pracy na takich częstotliwościach
    już choćby już 145MHz w górę. Widujemy z kolegami na codzień mnóstwo anten
    profesjonalnych i czytając o rezystorkach nieźle się pośmialiśmy.

    > No popatrz, to moje wszystkie urzadzenia aktywne tego nie wiedza i pewnie
    > dlatego nigdy sie nie uszkodzily..

    Sam sobie przeczysz. Wcześniej rozpisywałeś się o antenach i wyindukowanych
    w nich napięciach a tu uważasz że zachodzą inne prawa fizyki?
    A to że nie uszkodziło to znaczy że widocznie nie przywaliło odpowiednio
    blisko.

    > No to zostalo CI tylko wyrzucenie chinskich urzadzen aktywnych a
    > zastsowanie czegos ciut drozszego i problemy sie skoncza bez koniecznosci
    > rycia scian i kladzenia STP..

    Następne głupoty. Skąd wiesz jakie mam urzadzenia aktywne i czy są chińskie?
    Okablowanie jak i cała instalacja w domu jest w ścianach w rurach. Niczego
    nie trzeba ryć bo wszystko jest do przeciągnięcia w parę minut.

    Marek

  • 30. Data: 2010-08-19 08:11:16
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Michał Gut" <m...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:i4em3e$jkr$1@portraits.wsisiz.edu.pl...
    > prostakom mowimy stanowczo plonk!

    No ty to już sporo do tematu wniosłeś...
    Ale się wysiliłeś.

    Marek