    From: Budyń <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Piorun w okolicę :-)
    Date: Sun, 16 May 2010 10:09:12 +0200

    Użytkownik "The_EaGle" <e...@j...com> napisał w wiadomości
    news:hsngfr$a0v$1@news.onet.pl...
    > Jeżeli nie masz zrobionego do fundamentu to bednarka (płaski drut pokryty
    > cynkiem - o kilku m długości). To bardzo ważne aby uziemienie było
    > zrobione dobrze. Głębokość najlepsza to poziom wód gruntowych.

    Zwracam uwage ze wydaje mi sie ze eagle to chyba jakis teoretyk jest, w
    zasadzie pisze prawde, ale raczej tego nie robił. Sondy pionowej nie robi
    sie z bednarki bo mozna sie zesrac zeby to zakopac, to robi sie z pręta lub
    rurki ocynkowanej lub miedzianej którą po prostu wbijamy młotem. 3metry
    sondy + 5kg młot to da sie zrobić. Bednarka ocynk. nada sie na uziom
    powierzchniowy do połączenia. Tak dla orientacji jedną szpilką w średnim
    gruncie uzyskamy około 20-30omów zatem najlepiej zaplanować otok dookoła
    budynku i na rogach dać cztery szpilki.

    > Jeżeli nie chcesz kupować bednarki bo kiedyś był taki "indiański sposób"
    > robienia uziemienia które spełniało swoją rolę :) na głębokości około 2m
    > zakopywało się stare wiadro metalowe a do niego przymocowany był drut od
    > uziemienia :) Jednak to wiele wspólnego z normami to nie ma... ;)

    Tak sie robiło uziomy dla uziemienia radia "kosmos", przy odgromówce to nie
    zadziała :-))))))))

    Aha i na dachu nie dajemy nic co ma 100mm2 bo to jest drut powyszej
    centymetra srednicy, tyko typowy fi8. Nie wiem skąd mu sie biorą takie
    pomysły :)
    No i zapomniał napisać zeby elementy odgromówki (ten drut) nie były gięte
    pod kątem prostym, to muszą być w miarę szerokie łuki. Fachowcy układają to
    "pod kąt" bo to ładnie i fachowo wygląda, tylko ze prąd pioruna ma
    charakterystykę prądu wysokiej czestotliwosci (cos w rodzaju pierwszego
    zbocza sinusoidy) a zgięcie drutu to fragment cewki. Prąd wysokiej
    czestotliwosci przez cewkę nie chce przechodzic.

    b.