    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Płomień gazowy raz niebieski raz pomarańczowy
    Date: Wed, 5 Feb 2020 16:00:23 +0100

    Pan Jacek napisał:

    > Złośliwa teoria mówi, że można dodać do 20% powietrza i to nie powoduje
    > żadnych zagrożeń dla sieci. W tym powietrzu jest 78% azotu, więc de
    > facto mamy 15,6% azotu i 4,1% tlenu. Poza tym azot nie jest za darmo,
    > a powietrze (na razie) jeszcze jest.

    Ciekły azot jest bardzo tani. To znaczy ma cenę niższą niż wartość energii
    potrzebnej do jego skroplenia. Wynika to stąd, że jest produktem odpadowym
    z procesu uzyskiwania tlenu ze skraplanego powietrza. Na tlen jest wzięcie,
    na takie ilości azotu już nie, więc ma cenę wody mineralnej. Ale to wciąż
    oznacza, że po rozprężeniu osiąga cenę porównywalną do gazu ziemnego. Może
    gdzieś Janusze biznesu dodają azot do metanu, ale normalnie trudno by przy
    tym było wyjść na swoje. Zatem powietrze.

    > Nie wiem, jaki byłby cel takiej kombinacji. Za PRL - wykonanie planu
    > i premie dla załogi, a teraz??

    Za PRL mogły wystąpić przejściowe trudności na odcinku zaopatrzenia
    ludności gazem, na przykład w czasie mroźniej zimy. Dodanie powietrza
    w sposób cudowny zwiększa ilość gazu. Jeśli ktoś pamięta ówczesne piece,
    to wie, że automatyki przeważnie tam nie było. Leciało tyle, ile na
    kurku ustawione. Dzisiaj, gdy zima łagodna, to przychody dystrybutora
    mogą być zagrożone. Jeśli dowali się dajmy nato 20% powietrza, to pobór
    też o tyle wzrośnie (automatyka będzie się starała nadrobić). Wieć tak
    czy inaczej pokusa jest. Stąd pomysł rozlizania w kWh i stały monitoring
    zawartości gazu w gazie.

    Jarek

    --
    Pokojów nigdy