    From: "Tornad" <t...@h...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Płyta fundamentowa, jaki wzrost koszów ?
    Date: Mon, 30 Aug 2010 20:36:14 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Witajcie,
    >
    > projektant mnie właśnie uprzedził, że z uwagi na wynik badań gruntu [1],
    > będzie zalecał płytę fundamentową zamiast ław, które są w projekcie [2].

    Nie a bardzo kumam co to znaczy, ze projektant zamiast law, ktore sa w
    projekcie bedzie zalecal plyte. W koncu co ten projektant robi, projektuje czy
    sprzedaje Ci gotowca a za najdrobnieksza zmiane w mim bedzie sobie liczyl
    ekstra. Jesli rzeczywiscie dom musi byc posadowiony na plycie to niech od
    poczatku zrobi projekt na plycie, powinien byc tanszy bo nie trzeba liczyc
    glebokosci fundamentow, ktore moga i wyjda rozne, ich zbrojenia, analizowac
    obciazen itp.
    > Zdziwiłem się mocno, bo działka z wierzchu zawsze sucha, dookoła zabudowana i
    > nikt nigdy nie miał problemów z gruntem w tym miejscu.

    Ja bym sie tez zdziwil. Prawdopodobnie geotechnik, aby go potem nikt nie
    pociagal za konsekwencje zaproponowal posadowienie na plycie. No bo w jednym
    z "az" dwu otworow stwierdzil gline plynna. Rzadko, bardzo rzadko to sie
    zdarza. Ja bym wzial jeszcze innego geotechnika, ktory oprocz wiertla mialby
    jeszcze jakies sondy i kilka sondowan zaproponowal.
    Jesli woda jest wysoko to normalnie jak sie wierci to ten grunt miesza sie z
    ta woda i wychodza wyniki ksiezycowe. Dowodem czy poparciem tej tezy jest
    fakt, ze Twoi sasiedzi maja normalne fundamenty. Rzadko sie zdarza aby budowa
    geologiczna byla tak zmienna, zeby w odleglosci kilkunastu metrow byly tak
    diametralnie rozne warunki gruntowe. Zreszta gdyby nawet byla tam ta glina
    plynna to w koncu ona do srodka ziemi nie siega, jej spag gdzies sie konczy i
    wtedy trzeba w tym miejscu wykonac lawe o odpowiednio wiekszej glebokosci i po
    sprawie.
    > Jakiego % wzrostu kosztów mogę się spodziewać w związku z tą zmianą? Wiem, że
    > wzrastają koszty adaptacji i materiałów, ale czy wykonania ?
    > Czy warto kombinować inaczej (np. wymiana gruntu) ?
    >
    > [1] były 2 odwierty wzdłuż osi domu, jeden mógłby być, drugi nieciekawy tj.
    > woda na 0,7m i upłynniona glina
    >
    > [2] domek z użytkowym poddaszem, pow. zab. 140m2, ławy 50cm + 2x wewn. 70cm

    Skoro woda jest wysoko, co jest najwazniejsze, i zapewne nie ma jej
    grawitacyjnie gdzie odprowadzic to z piwnic chyba musisz zrezygnowac.
    A plyty sie nie boj jej koszt nie bedzie kilka razy wiekszy lecz najwyzej tak
    na oko w porownaniu z lawami ze dwa razy wiekszy liczac glownie koszt
    materialow. Pod ta plyte wysyp gruba warstwe zwiru aby odciac podciag
    kapilarny i te plyte naturalnie od dolu ocieplic. Potem na nia dasz styro czy
    keramzyt, folie i wylejesz rowniutka wylewke, ktora bedzie sucha i ciepla. A
    to jest najwazniejsze gdyz nie bedzie problemow z wilgocia. Podobnie sciany
    odizoluj od tej plyty, zaizoluj z boku papa termozgrzewalna (nie czarnym
    mazidlem) ociepl z zewnatrz i na kilkadziesiat lat mozesz o nich zapomniec.
    Odpada Ci drogie szalowanie law, chudziaki itp.
    Ustalenie ceny plyty zalezy od jej grubosci no i zbrojenia; troche tej stali
    tam utopic musisz.
    W sumie oszczedzaj na projekcie, delikatnie opieprz projektanta, ze Ci z
    uprzedzeniem zwieksza koszty projektu, w koncu namnozylo sie ich sporo i masz
    wybor. I przed decyzja zapytaj go czy kiedys liczyl taka plyte ze wskazaniem
    komu. W koncu Ty placisz za usluge i masz prawo wymagac.
    A w naszym charakterze sie utarlo, ze pan projektant to swieta krowa i nawet
    zapytanie sie go o koszty moze grozic jego obrazeniem sie a Ty sie ze wstydu
    masz czerwienic. To pytanie ile bedzie kosztowala plyta zadaj projektantowi;
    jesli jest fachowcem to sypnie Ci jak z rekawa aktualnymi cenami i adresami
    domow, gdzie takie plyty projektowal. A jakiegos mlodego szczawika, ktory ma
    kompa z programem do projektowania i wysokie o sobie mniemanie - unikaj.
    Pzdr.
    Tornad