  • 1. Data: 2010-08-30 07:03:34
    Temat: Płyta fundamentowa, jaki wzrost koszów ?
    Od: "unet" <t...@W...gazeta.pl>

    Witajcie,

    projektant mnie właśnie uprzedził, że z uwagi na wynik badań gruntu [1],
    będzie zalecał płytę fundamentową zamiast ław, które są w projekcie [2].

    Zdziwiłem się mocno, bo działka z wierzchu zawsze sucha, dookoła zabudowana i
    nikt nigdy nie miał problemów z gruntem w tym miejscu.

    Jakiego % wzrostu kosztów mogę się spodziewać w związku z tą zmianą? Wiem, że
    wzrastają koszty adaptacji i materiałów, ale czy wykonania ?
    Czy warto kombinować inaczej (np. wymiana gruntu) ?

    [1] były 2 odwierty wzdłuż osi domu, jeden mógłby być, drugi nieciekawy tj.
    woda na 0,7m i upłynniona glina

    [2] domek z użytkowym poddaszem, pow. zab. 140m2, ławy 50cm + 2x wewn. 70cm

  • 2. Data: 2010-08-30 14:36:28
    Temat: Re: Płyta fundamentowa, jaki wzrost koszów ?
    Od: "amir" <d...@g...pl>

    Policzył CI stal i beton?

    Niech poda wartośći zadzwoń do betoniarni dowiedz się o cene betonu
    jaki podał Ci w projekcie oraz cene stali.

    Nie zastanawiałbym się 2x.
    Miałem mieć płytę a mam fundament i wodę w piwnicy,
    z którą walczyłem, to co zaoszczedziłem to straciłem, udało się wygrać
    wniosek - nie warto było.
    i tak poźniej chudziak musisz wylać

    w zależności od wielkośći tej płyty, ale
    pewnie z 3k-4k

  • 3. Data: 2010-08-30 15:41:00
    Od: " " <t...@N...gazeta.pl>

    amir <d...@g...pl> napisał(a):

    > Policzył CI stal i beton?
    >
    > Niech poda wartośći zadzwoń do betoniarni dowiedz się o cene betonu
    > jaki podał Ci w projekcie oraz cene stali.

    No właśnie nie, zostałem tylko uprzedzony 'nieoficjalnie', nie ma jeszcze
    gotowych kalkulacji. Pytałem 'tak mniej więcej' ile ten koszt jest większy od
    'standardowych' ław (+chudziak + izolacja term.).

    > Nie zastanawiałbym się 2x.
    > Miałem mieć płytę a mam fundament i wodę w piwnicy,
    > z którą walczyłem, to co zaoszczedziłem to straciłem, udało się wygrać
    > wniosek - nie warto było.

    Ja nie będę miał piwnicy.

    > i tak poźniej chudziak musisz wylać
    >
    > w zależności od wielkośći tej płyty, ale
    > pewnie z 3k-4k

    No własnie, wiem że odchodzi podłoga, izolacji też mniej idzie. Zbrojenia
    więcej, betonu B20 więcej. Projekt jest droższy, ale wykonanie chyba nie ?

  • 4. Data: 2010-08-30 16:36:37
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik t...@N...gazeta.pl napisał:

    > No własnie, wiem że odchodzi podłoga, izolacji też mniej idzie. Zbrojenia
    > więcej, betonu B20 więcej. Projekt jest droższy, ale wykonanie chyba nie ?

    Na litość boską... nie oszczędzaj na fundamencie !!!
    Na oszczędności przyjdzie czas jak dojdziesz do wykończeniówki.
    Teraz skoro projektant zaleca płytę, to rób płytę, bo potem możesz
    gooorzko płakać.
    Koszty, to pewnie max o kilka kawałków więcej, ale to się na sto procent
    opłaci.
    Jak teraz zaoszczędzisz te parę złotych i uwalisz fundament, który nie
    nadaje się do rodzaju podłoża, to potem już tego nie odkręcisz, a jak
    zaczniesz błąd naprawiać po fakcie - jak budynek już będzie stał - to
    może Cię to baaardzo słono kosztować.

    Ja bym się nie zastanawiał i zrobił płytę jak zaleca konstruktor. Parę
    złotych więcej na fundamencie może okazać się złotą inwestycją, a
    pozorna oszczędność przerażającą rozrzutnością

    pozdr
    robercik-us

  • 5. Data: 2010-08-30 16:53:18
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2010-08-30 18:36, robercik-us pisze:

    > Na litość boską... nie oszczędzaj na fundamencie !!!

    Nie oszczędzaj też na litość boską na ścianach, ani na izolacji. Nie
    oszczędzaj też na oknach-są jak oczy Twojego domu. No i dach-broń bożę
    nie oszczędzaj na dachu-jest najważniejszy. Nie oszczędzaj też na
    instalacjach, bo koszty użytkowania cię zjedzą. Pamiętaj, nie oszczędzaj
    też na farbach i podłogach, bo nie warto. W ogóle nie oszczędzaj, tylko
    słuchaj "dobrych rad".

    ________MAT_______

  • 6. Data: 2010-08-30 17:19:59
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Lagod napisał:

> [...]
    > instalacjach, bo koszty użytkowania cię zjedzą. Pamiętaj, nie oszczędzaj
    > też na farbach i podłogach, bo nie warto. W ogóle nie oszczędzaj, tylko

    Tak...
    Szczególnie tak cynicznych, jak ta powyższa.
    Zrozum, że skoro konstruktor po analizie podłoża zaleca zrobienie płyty,
    to conajmniej zarozumialstwem jest 'wiedzieć swoje' i z oszczędności
    zrobić tradycyjny fundament.

    Każdy dorosły człowiek robi jak uważa, ale skoro istnieje coś takiego
    jak projekt, ekspertyzy geologiczne, są kompetentni ludzie i dają pewne
    zalecenia, to po coś to jest...

    To co... Twoim zdaniem lepej teraz zaoszczędzić te pięć tysięcy i zrobić
    na tej 'płynnej glinie', słaby fundament a zaoszczędzoną kasę potem
    zainwestować w super-duper drzwi wewnętrzne po 2,5 tys za sztukę...? Bo
    wnętrze będzie ładniejsze i super będzie się zaprezentować przed
    rodzinką w nowym domu... ?

    Czy tak???

    A może dać na dach papę, czy inny tam gont a te piętnaście tys
    zainwestować w suuper egzotyczne deski na podłogę w salonie...?

    No zastanów się co Ty wypisujesz...

    Nie mówię tu przecież o dawaniu trzy razy więcej stali, niż w projekcie
    i to w dodatku o fi większym o pięć mm większym od założonego...

    Tu chodzi o zwyczajne zastosowanie się do zaleceń kompetentnych ludzi,
    którzy po zbadaniu sprawy stwierdzili co należy w danym przypadku
    przedsięwziąć, Czy to aż takie głupie...?

    Czy dla tych pięciu tysięcy oszczędności warto na własną
    odpowiedzialność osłabiać tak fundamentalny element budynku jakim jest
    właśnie fundament...?

    Jak dla mnie co najmniej nie warto, ale każdy jest dorosły i niech sam
    podejmuje swoje życiowe decyzje... Tylko dobrze, by był świadom pełni
    ich konsekwencji.

    pozdr
    robercik-us

  • 7. Data: 2010-08-30 17:50:24
    Od: M <M...@o...pl>

    Lagod pisze:

> [...]
    > instalacjach, bo koszty użytkowania cię zjedzą. Pamiętaj, nie oszczędzaj
    > też na farbach i podłogach, bo nie warto. W ogóle nie oszczędzaj, tylko

    Jak będziesz miał mokro to te podłogi, farby, ściany ... i tak zje ci
    grzyb. Tak wiec jak oszczędzisz na fundamencie i izolacjach to reszty
    nie musisz nawet kupować, bo będzie jeszcze oszczędniej.

    Okna można wymienić, tynki można zreperować/wymienić, podłogi można
    zrobić z (tfu, tfu) paneli a potem wymienić. Płyty/fundamentu nie wymienisz.

    M.

  • 8. Data: 2010-08-30 18:36:14
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    > Witajcie,
    >
    > projektant mnie właśnie uprzedził, że z uwagi na wynik badań gruntu [1],
    > będzie zalecał płytę fundamentową zamiast ław, które są w projekcie [2].

    Nie a bardzo kumam co to znaczy, ze projektant zamiast law, ktore sa w
    projekcie bedzie zalecal plyte. W koncu co ten projektant robi, projektuje czy
    sprzedaje Ci gotowca a za najdrobnieksza zmiane w mim bedzie sobie liczyl
    ekstra. Jesli rzeczywiscie dom musi byc posadowiony na plycie to niech od
    poczatku zrobi projekt na plycie, powinien byc tanszy bo nie trzeba liczyc
    glebokosci fundamentow, ktore moga i wyjda rozne, ich zbrojenia, analizowac
    obciazen itp.
    > Zdziwiłem się mocno, bo działka z wierzchu zawsze sucha, dookoła zabudowana i
    > nikt nigdy nie miał problemów z gruntem w tym miejscu.

    Ja bym sie tez zdziwil. Prawdopodobnie geotechnik, aby go potem nikt nie
    pociagal za konsekwencje zaproponowal posadowienie na plycie. No bo w jednym
    z "az" dwu otworow stwierdzil gline plynna. Rzadko, bardzo rzadko to sie
    zdarza. Ja bym wzial jeszcze innego geotechnika, ktory oprocz wiertla mialby
    jeszcze jakies sondy i kilka sondowan zaproponowal.
    Jesli woda jest wysoko to normalnie jak sie wierci to ten grunt miesza sie z
    ta woda i wychodza wyniki ksiezycowe. Dowodem czy poparciem tej tezy jest
    fakt, ze Twoi sasiedzi maja normalne fundamenty. Rzadko sie zdarza aby budowa
    geologiczna byla tak zmienna, zeby w odleglosci kilkunastu metrow byly tak
    diametralnie rozne warunki gruntowe. Zreszta gdyby nawet byla tam ta glina
    plynna to w koncu ona do srodka ziemi nie siega, jej spag gdzies sie konczy i
    wtedy trzeba w tym miejscu wykonac lawe o odpowiednio wiekszej glebokosci i po
    sprawie.
> [...]
    > woda na 0,7m i upłynniona glina
    >
    > [2] domek z użytkowym poddaszem, pow. zab. 140m2, ławy 50cm + 2x wewn. 70cm

    Skoro woda jest wysoko, co jest najwazniejsze, i zapewne nie ma jej
    grawitacyjnie gdzie odprowadzic to z piwnic chyba musisz zrezygnowac.
    A plyty sie nie boj jej koszt nie bedzie kilka razy wiekszy lecz najwyzej tak
    na oko w porownaniu z lawami ze dwa razy wiekszy liczac glownie koszt
    materialow. Pod ta plyte wysyp gruba warstwe zwiru aby odciac podciag
    kapilarny i te plyte naturalnie od dolu ocieplic. Potem na nia dasz styro czy
    keramzyt, folie i wylejesz rowniutka wylewke, ktora bedzie sucha i ciepla. A
    to jest najwazniejsze gdyz nie bedzie problemow z wilgocia. Podobnie sciany
    odizoluj od tej plyty, zaizoluj z boku papa termozgrzewalna (nie czarnym
    mazidlem) ociepl z zewnatrz i na kilkadziesiat lat mozesz o nich zapomniec.
    Odpada Ci drogie szalowanie law, chudziaki itp.
    Ustalenie ceny plyty zalezy od jej grubosci no i zbrojenia; troche tej stali
    tam utopic musisz.
    W sumie oszczedzaj na projekcie, delikatnie opieprz projektanta, ze Ci z
    uprzedzeniem zwieksza koszty projektu, w koncu namnozylo sie ich sporo i masz
    wybor. I przed decyzja zapytaj go czy kiedys liczyl taka plyte ze wskazaniem
    komu. W koncu Ty placisz za usluge i masz prawo wymagac.
    A w naszym charakterze sie utarlo, ze pan projektant to swieta krowa i nawet
    zapytanie sie go o koszty moze grozic jego obrazeniem sie a Ty sie ze wstydu
    masz czerwienic. To pytanie ile bedzie kosztowala plyta zadaj projektantowi;
    jesli jest fachowcem to sypnie Ci jak z rekawa aktualnymi cenami i adresami
    domow, gdzie takie plyty projektowal. A jakiegos mlodego szczawika, ktory ma
    kompa z programem do projektowania i wysokie o sobie mniemanie - unikaj.
    Pzdr.
    Tornad

  • 9. Data: 2010-08-30 19:22:26
    Od: " unet" <t...@N...gazeta.pl>

    Tornad <t...@h...com> napisał(a):

> [...]
    > glebokosci fundamentow, ktore moga i wyjda rozne, ich zbrojenia, analizowac

    Cos jest w tym, co mowisz. Dostalem info, ze projekt (gotowiec) po badaniu
    gruntu wymaga 'ponownej kalkulacji' na plyte i w zwiazku z tym koszty
    wzrosna... Tylko, czy to wlasnie nie jest ta 'adaptacja' za ktora i tak place ?

> [...]
    > zdarza. Ja bym wzial jeszcze innego geotechnika, ktory oprocz wiertla mialby
    > jeszcze jakies sondy i kilka sondowan zaproponowal.

    To tez jest niezly pomysl. Boje sie ze projektant dostanie ekspertyze z
    zaleceniem plyty i to po prostu klepnie... bo ma podkladke.

> [...]
    > wtedy trzeba w tym miejscu wykonac lawe o odpowiednio wiekszej glebokosci i po

    No wlasnie, tylko jezeli koszty law = 80% koszt plyty ale i 80%
    prawdopodobienstwa ze bedzie rowno osiadal, nie pekal to ja wole 100% z plyta.

> [...]
    > Odpada Ci drogie szalowanie law, chudziaki itp.
    > Ustalenie ceny plyty zalezy od jej grubosci no i zbrojenia; troche tej stali

    W najbliszym czasie poznam szczegoly 'implementacji', narazie dziekuje za Twoje.

    > A w naszym charakterze sie utarlo, ze pan projektant to swieta krowa i nawet
    > zapytanie sie go o koszty moze grozic jego obrazeniem sie a Ty sie ze wstydu
    > masz czerwienic.

    jakie to zyciowe...

    > Pzdr.
    > Tornad

    Jeszcze raz wielkie dzieki.

  • 10. Data: 2010-08-30 19:32:01
    Od: " unet" <t...@N...gazeta.pl>

    robercik-us <r...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Na litość boską... nie oszczędzaj na fundamencie !!!

    Hej!!! Nie mam zamiaru oszczedzac !!! :) Gdzie tak napisalem ?

    To nie tak. Chodzi o to, ze pewnego pieknego dnia okazuje sie ze na twojej
    suchej zielonej, równiutkiej dookola zabudowanej dzialce nic na tradycyjnym
    fundamencie nie postawisz... Tego sie akurat nie spodziewalem.

    Pierwsze pytanie, jakie sie nasuwa - Ile wiecej ? To wszystko.

    > Na oszczędności przyjdzie czas jak dojdziesz do wykończeniówki.
    > Teraz skoro projektant zaleca płytę, to rób płytę, bo potem możesz
    > gooorzko płakać.

    jw.

    > Koszty, to pewnie max o kilka kawałków więcej, ale to się na sto procent
    > opłaci.

    O to mi chodzilo.

> [...]
    > nadaje się do rodzaju podłoża, to potem już tego nie odkręcisz, a jak
    > zaczniesz błąd naprawiać po fakcie - jak budynek już będzie stał - to

    Nie mam takiego zamiaru, stad szukam i pytam.

    > Ja bym się nie zastanawiał i zrobił płytę jak zaleca konstruktor. Parę
    > złotych więcej na fundamencie może okazać się złotą inwestycją, a
    > pozorna oszczędność przerażającą rozrzutnością

    To juz sie zrozumielismy :)

    > pozdr
    > robercik-us

    Odzdrawiam.