    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Subject: Re: Podłogówka - czy wszystko jest ok?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <f...@g...com>
    <6...@g...com>
    <565399a5$0$22837$65785112@news.neostrada.pl>
    <4...@g...com>
    Date: Tue, 24 Nov 2015 12:30:48 +0100

    > I doszlismy do sedna sprawy pokazującego z jeszcze innego punktu marność
    podlogowki. Niemożliwość obniżenia temperatury w pomieszczeniach w których się nie
    przebywa, sprawdzić czy nie lunatyk

    A po ch...j obniżać?

    > Obniżając temperaturę w budynku zmniejszają się straty ciepla.

    Podłogówka bardzo długo się rozgrzewa i bardzo długo stygnie, ale to
    właśnie jest jej ogromną zaletą, a nie wadą.
    Sama podłogówka pozwala na duże oszczędności opału w stosunku do
    ogrzewania grzejnikowego. W murowanym domu daje ona oszczędności nawet
    rzędu 20-30% w stosunku do ogrzewania grzejnikowego. Nawet jest
    oszczędniejsza od ogrzewania grzejnikowego, w którym byś zastosował
    dobowe obniżanie temperatury.
    W budynkach o dużej akumulacyjności, dobowe obniżanie temperatury daje
    niezauważalne oszczędności, a tylko pogarsza stabilność temperatury oraz
    komfort. Wychładzając grzejniki odczuwa się natychmiastowe obniżenie
    temperatury, pomimo, że temperatura powietrza ciągle jest taka sama.
    Dzieje się to za sprawą zaniku promieniowania termicznego, jakie
    towarzyszy nagrzanym grzejnikom. To właśnie dlatego ludzie narzekają, że
    przy ogrzewaniu kotłem gazowym jest zimno, ponieważ najczęściej
    instalatorzy montują regulatory pokojowe, które po nagrzaniu powietrza
    do zadanej temperatury, wyłączają ogrzewanie, a tym samym wychładzają
    grzejniki.
    Tu właśnie jest przewaga podłogówki, bo po takim wyłączeniu ogrzewania,
    podłoga nadal oddaje ciepło w ilości takiej jaka jest akurat potrzebna.
    Ni więcej, ni mniej, tylko tyle ile wynika z chwilowego zapotrzebowania.

    > I przy budynku o niskiej akumulacyjnosci podniesienie jej jest tańsze niż grzanie z
    mocą potrzebna do utrzymania nie zmienionej.

    Budynek o niskiej akumulacyjności ma więcej wad niż zalet.
    Po pierwsze musisz dostarczać moc grzewczą w sposób nieprzerwany, a do
    tego o mocy równoważnej chwilowym stratom, czyli bardzo małą. Jakie to
    stwarza problemy? Ano takie, że system grzewczy musi być bardzo
    elastyczny i musi mieć bardzo duży zakres modulacji mocy i musi być przy
    tym bardzo szybki. Aby mógł szybko reagować na zmiany to musi dysponować
    dużą mocą, a żeby móc skompensować straty energetyczne budynku musi
    umożliwić zejść do bardzo małej mocy.
    Takie budynki trudno jest nawet ogrzać kotłami z podajnikami, a co
    dopiero kotłami zasypowymi na paliwa stałe typu węgiel lub drewno, czy
    też nawet kominkami. Napalisz w takim domu w kotle zasypowym czy kominku
    to w krótkim czasie robi się zbyt gorąco, a jak wygaśnie to bardzo
    szybko robi się zimno. W tym przypadku palisz nieekonomicznie, bo musisz
    obniżać moc kotła, a kotły na paliwa stałe mają tę wadę, że jak palą z
    obniżoną mocą to mają bardzo małą sprawność. Po to właśnie w takich
    domach przy instalacji CO montuje się duże bufory ciepła. Zbiorniki po
    1000-3000 litrów wody, aby móc palić krótko i efektywnie, z możliwie jak
    najwyższą sprawnością kotła. Palisz intensywnie, nagrzewasz bufor,
    wygaszasz kocioł, a bufor przez wiele godzin stopniowo oddaje ciepło.

    > Nie twierdze ze podłogowka nie ma zalet, bo ma chociażby dlatego ze żadne paskudy
    ze ścian nie wystają. Ale ma i sporo wad.

    Wręcz przeciwnie. Podłogówki mają niewiele wad, a to co tu wymieniasz to
    są właśnie jej zalety.

    > To nie jest optymalny pod względem użyteczności i oszczędności sposób na
    ogrzewanie. Teraz optymalny dom to dom o malej akumulacyjnosci czyli lekki a nie jak
    Adama Putina betonowy kloc. Lekki czyli tani. A do takiego współczesnego grzanie
    podlogowka zwyczajnie nie pasuje.

    Wręcz przeciwnie. Podłogówka w domach szkieletowych o małej
    akumulacyjności poprawia to co zostaje spierniczone w takich domach
    czyli akumulacja.
    Ta akumulacja jest potrzebna nie tylko zimą, ale także i latem. To
    dzięki dużej akumulacyjności cieplnej w okresie letnim domy się aż tak
    nie nagrzewają, gdyż w takim domu utrzymuje się uśredniona temperatura
    dzienna i nocna. W przypadku domów o niskiej akumulacyjności w dzień
    masz zbyt gorąco, a w nocy odczuwalny chłód.

    > A jeśli juz ktoś musi magazynować ciepło, bo ma ogrzewanie elektryczne wodne, to
    nie w niesterowalnej betonowej płycie tylko w wodzie bo z wody można je uwalniać w
    sposób kontrolowany.

    I tu wracamy do sedna i sensu ogrzewania podłogowego. Takie ogrzewanie
    utrzymuje stabilnie temperaturę w domu, niezależnie od wielkości wahań
    temperatury na zewnątrz.
    W salonie temperaturę komfortową, a w sypialniach temperaturę obniżoną
    do wartości, przy której śpi się najlepiej.