  • Data: 2021-11-16 14:56:20
    Temat: Re: Prąd na bolcu od uziemienia
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2021-11-16 o 10:59, Budzik pisze:
    > Ktos mi wspominał coś o tych pomiarach.
    > Czy w domu jednorodzinnym tez powinienem coś takiego wykonać?
    > Jaki koszt takiej usługi?

    Oczywiście. Badania są obowiązkowe w przypadku domów mieszkalnych nie
    rzadziej jak raz na 5 lat. Choć jest obowiązek wykonywania takich badań
    to prawodawca nie przewidział żadnych sankcji za brak takich badań. Ale
    mogą być inne konsekwencje braku takich badań np.:

    Jak ubezpieczasz dom to w razie pożaru, powstałego z powodu wadliwej
    instalacji ubezpieczyciel ma prawo nie wypłacić odszkodowania.

    Jeżeli ktoś w tym domu zostanie śmiertelnie porażony prądem, choćby
    nawet z własnej głupoty, bo grzebał przy gniazdku to Ty jako
    właściciel/zarządca masz od razu sprawę karną za niedopełnienie
    obowiązku i tzw. "rażące niedbalstwo".

    A już całkiem będziesz miał przejebane, jak to się stanie osobie, która
    od Ciebie wynajmuje mieszkanie.

    Co do kosztu to Ci nie napiszę, bo to jest sprawa indywidualna, zależna
    od zakresu wykonywanych badań, regionu oraz firmy.

    Zależy też czy firma liczy wg cenników KNR czy też wg własnego widzimisię.

    > Sa miedziane, przewody 2x2.5, nawet mam wrazenie ze przy swiatłach
    > miejscami są 2.5
    Jak są miedziane i są w dobrym stanie to w tych pomieszczeniach, gdzie
    musi być ochrona PE, można dodać jedną, dodatkową żyłę i utworzyć wtedy
    instalację 3-żyłową.

    W pokojach natomiast większość urządzeń posiada II klasę ochronności i
    po prostu nie potrzebuje bolca ochronnego. Ale jeżeli będziesz odświeżał
    ściany to warto porobić niewielkie bruzdy w posadzce i w ścianach i
    doprowadzić trzecią żyłę oddzielnie do każdej puszki gniazda.
    Oświetlenie można pominąć jeżeli będzie to sprawiało sporo kłopotów, ale
    wtedy wszystkie żyrandole i lampy w II klasie ochrony. Na takich
    urządzeniach posiadających II klasę ochrony umieszczony jest znaczek
    kwadrat w kwadracie. Urządzenia te posiadają dodatkową izolację i nie
    potrzebują przewodu ochronnego PE.

    > Tam gdzie puszki sa powystawiane, sa poskrecane. Rozumiem ze tzw baran
    > to taka duza złączka skrecana?

    "Baran" to nazwa żargonowa połączenia przewodów poprzez ich wspólne
    skręcenie.

    > Tam gdzie ja robiłem, spinałem na wago.

    Ale "wago" Wago? Czy też jakiś chiński produkt?

    > Nie ma :)
    > Bo jak rozumiem wszedzie tam gdzie teraz idzie przewód 2x, musiałbym
    > poprowadzic przewód 3x...

    Tak jak wspomniałem wcześniej. Jeżeli masz instalację 2-przewodową i
    przewody miedziane to warto rozważyć możliwość dołożenia trzeciej żyły
    ochronnej PE.

    Jeżeli byłyby to przewody aluminiowe to zdecydowanie polecam je wymienić
    na miedziane 3-żyłowe.

    > [...]
    > dzieki, zrobię dla swietego spokoju przegląd instalacji.

    Ważnym jest jeszcze wykonanie tzw. połączeń wyrównawczych.

    Polega to na tym, że wszystkie instalacje metalowe np. CO, woda, gaz
    oraz metalowe elementy konstrukcyjne budynku łączy się z sobą. W tym
    celu wykonuje się gdzieś np. w piwnicy, garażu lub innym pomieszczeniu
    technicznym listwę, do której podłączony jest uziom oraz wszystkie ww
    instalacje i elementy konstrukcyjne oraz przewód ochronny PE połączony z
    listwą PE w rozdzielnicy.

    Ma to szczególne znaczenie jeżeli budynek jest zasilany siecią TT,
    ponieważ oporność uziemienie zazwyczaj nie zapewnia wyłączenia
    zabezpieczeń nadmiarowo-prądowe w wymaganym czasie, a na obudowach
    urządzeń w razie ich awarii może się pojawić niebezpieczny potencjał
    przy dotyku pośrednim. Połączenia wyrównawcze powodują, że w razie
    uszkodzenia urządzenia i pojawienia się niebezpiecznego napięcia na jego
    obudowie stanowi ono mniejsze niebezpieczeństwo, ponieważ różnice
    potencjałów pomiędzy PE, obudową uszkodzonego urządzenia oraz tymi
    instalacjami będzie niewielkie.