    From: Czarek <...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Problem z licznikami na cyrkulacji c.w.u.
    Date: Tue, 08 Jun 2010 18:38:54 +0200

    Marek Dyjor wrote:
    > a możesz odrysować schemat układu pomiarowego ze szafki?

    Spróbuję opisać to, co widzę, bo oczywiście developer nie chce
    udostępnić żadnych planów instalacji.

    W pion c.w. wpięta jest instalacja na moje mieszkanie. Na wejściu jest
    zawór, dalej licznik i dalej rozprowadzenie wody po mieszkaniu. Tak to
    wygląda u mnie:

    pion pion
    cyrk. c.w.
    | |
    | |
    zawór zawór
    | |
    | |
    zawór |
    termosta- |
    tyczny |
    | |
    | |
    licznik 2 licznik 1
    | |
    | |
    | łazienka ------ gałązki
    | i kuchnia ----- do każdego odbiornika osobna
    | |
    | |
    | |
    | |
    | druga --------- gałązki
    | łazienka ------ do każdego odbiornika osobna
    | |
    +-----------------------+

    Zawór termostatyczny jest to http://tiny-url.pl/adht , w wersji
    nieskróconej:
    http://www.danfoss.com/Poland/Products/Categories/De
    tail/HE/Zawory-rownowazace-i-regulacyjne/Zawory-do-c
    iepej-wody-uzytkowej/MTCV-wersja-podstawowa/003Z0515
    /35d269d4-a9e8-40fc-8349-577be19abd82/9e46134a-942f-
    411c-afa1-2aeb415c0918.html

    Zarówno liczniki jak i zawór termostatyczny wpięte są szeregowo i, jak
    rozumiem, założenie układu jest takie, że zużycie wody wyliczane jest
    jako różnica wskazania licznik 1 - licznik 2.

    > drugie pytanie gdzie jest u ciebie spięta cyrkulacja? za licnzikiem CW
    > czy gdzieś w mieszkaniu?

    Z tego co się dowiedziałem od hydraulika który wykonywał tą instalację,
    jest cyrkulacja na poszczególnych pionach, oraz dodatkowo, w przypadku
    kilku mieszkań, cyrkulacja jest też "na mieszkanie". Z tego co mówił,
    pierwszy raz spotkał się z takim rozwiązaniem (mimo że w zawodzie
    pracuje już więcej niż naście lat.). Myślę, że mocno schematycznie
    instalację na blok można narysować tak:

    woda miejska

    piec gazowy ------------pompa cyrkulacji-------------------------+
    (wspólny na blok) |
    | |
    | |
    | |
    +-- licznik a1 -- mieszkanie c1 -- licznik b1 -- zw.termostat --+
    | |
    +-- licznik a2 -- mieszkanie c2 -- licznik b2 -- zw.termostat --+
    | |
    | ..... |
    | |
    +-- licznik an -- mieszkanie cn -- licznik bn -- zw.termostat --+
    | |
    | |
    |-- licznik -- mieszkanie bc1 |
    | |
    |-- licznik -- mieszkanie bc2 |
    | |
    | ..... |
    | |
    |-- licznik -- mieszkanie bcn |
    | |
    ------------+
    pion pion
    c.w. cyrkulacji

    gdzie c1, c2, ..., cn to mieszkania z własną cyrkulacją, a bc1, bc2,
    ..., bcn to mieszkania bez własnej cyrkulacji. Oczywiście ten schemat
    przedstawia instalację w uproszczeniu, bez żadnych zaworów, czy
    elementów które mogę występować, a o których po prostu nie wiem.

    > trzecie pytanie ciea woda do mieszkanai idzie przez mieszacz? taki zawór
    > z trzema końcówkami wpiety miedzy cw i zw?

    Nie, na pewno w instalacji za licznikami, ani w pionach (w części idącej
    przez moje mieszkanie) nie ma mieszacza. Instalacja zimnej wody,
    przynajmniej w części znajdującej się w moim mieszkaniu, jest niezależna
    (niepodłączona) od instalacji wody ciepłej.

    Pozdrawiam

    Czarek