    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Przycinanie drzew
    Date: Thu, 12 Feb 2015 20:11:33 +0100

    uzytkownik napisał:

    > Nie chodzi o moje zmarzniecie ;-)

    A ja bym radził i na to uważać. Zdrowie też ważne.

    > Oczywiscie chodzi o czas ciecia drzew, z roznych zrodel mozna
    > przeczytac ze odbywa ise to w m-cu luty.

    No to niegłupio piszą. Bułgarzy na przykład obstają przy tym, że
    winorośl ciąć należy w dniu św. Trifona, któren nie tylko cięciu
    patronuje, ale i wszystkiemu, co ma związek z winem. To akurat
    wypada 14 lutego. Może to lepsze świętowanie, niż to od Walentego,
    co się zalęgło niedawno i u nas. Ale niech każdy wybiera sam.
    Cięcie należy od razu polać winem, tak obyczaj każe -- o czym
    informuję na wypadek gdyby ta wiedza miała być dla kogoś przydatna
    przy podejmowaniu decyzji.

    > Ale czytajac te porady jest w nich uwaga aby ciac w okresaie
    > gdy juz przewidujemy, ze nie bedzie ujemnych temperatur.

    Zwolennicy tej teorii mogą z rżnięciem czekać spokojnie do Zimnej
    Zośki. Nawet święci Pankracy, Serwacy i Bonifacy nie powinni mącić
    im spokoju oczekiwania.

    > Przestrzegaja o przemarnieciu danego drzewka po wykonaniu ciecia.

    Ja przestrzegałem o przemarznięciu ogrodnika przy wykonywaniu cięcia.
    Więc jest równowaga -- każdy może zwracać uwagę na to, co uzna za
    słuszne.

    > Dlatego zwracam sie z prosba tu do fachowcow, ktorzy z nie jednego
    > pieca chleb jedli.

    O piecach do pieczeniu chleba, to jest teraz na innej grupie (ale co
    to dla fachowca -- chleb, piec, owoce, drzewo...).

    > A wiec czy mozna ciac teraz dzrewa owocowe gdy np. temeratury beda
    > ponizej minus 10 stopni, czy poczekac jak beda w okolicah 0 stopni?

    Na to pytanie nie można odpowiedzieć w żaden sposób, bo nie wiemy czy
    będą poniżej minus dziesięciu. Ale raczej nie będą. Tak trzeba przyjąć
    i tak się przyjmuje.

    Jarek

    --
    Rżnij Walenty!