    From: "bma" <b...@b...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Rekuperator - zamarzający kondensat
    Date: Sat, 25 Jan 2014 20:40:01 +0100

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:2b577d8d-39ff-4690-8cc8-8303a24758ce@go
    oglegroups.com...

    >Masz`rację. Ale i tak zawsze jest rezerwa pomiędzy temperaturą
    >powietrza atemperaturą przegrody żeby woda na niej się nie wykropliła.
    >Dlatego w poprzednim przykładzie dałem bardzo wąski ze aż niemożliwy do
    >osiągnięcia zakres temperatur. Idąc dalej można pokusić się o wprowadzenie
    >nazw dla rożnych urządzeń zwanych obecnie rekuperatorami. Naturalny jest
    >podział na centrale wentylacyjne z szczątkowym odzyskiem ciepła. W nich
    >woda będzie się robiła w dowolnych ilościach i będzie to naturalne. I na
    >rekuperatory w których odzysk ciepła jest na takim poziomie że w zakresie
> [...]

    Chyba zaczynam rozumieć gdzie tkwi błąd Twojego rozumowania. Tobie wydaje
    się, że woda musi się wykroplić na jakimś przedmiocie, stałym elemencie np.
    takim jak przegroda i stanie się to dopiero jak różnica temperatur między
    powietrzem a tą przegrodą będzie odpowiednio duża. Otóż nie, różnica
    temperatur może być minimalna, np. 0.001st C i też się para skropli.
    Prędkość schładzania powietrza nie ma NIC do rzeczy. Liczą się 3 paramatry:
    temperatura wejściowa, wilgotność WZGLĘDNA wejściowa i temperatura
    wyjściowa. Jeżeli temp. wyjściowa jest niższa od temp. punktu rosy dla
    ZADANYCH parametrów wejściowych to nastąpi skroplenie pary i prędkość
    schładzania może być 0.5 stopnia/h i tak to nic nie zmieni.
    Odchodząc trochę od tematu rekuperatorów ale pozostając przy zjawisku. Jak
    powstają chmury (np. cumulusy)? Na skutek konwekcji powietrze unosi się
    przez co rozpręża i ochładza. Poprzez ochładzanie rośnie wilgotność względna
    aż do momentu kiedy przekroczy 100% i wtedy w całej objętości następuje
    skroplenie pary (nie potrzebna żadna przegroda, wystarczy że temperatura
    jest odpowiednio niska). Stąd często podstawy cumulusów są na jednej
    wysokości a góra już różnie w zależności od konwekcji i parametrów atmosfery
    takich jak gradient temperatury, wilgotność itd.
    Mgła też pojawia się w całej objętości schłodzonego powietrza bez żadnego
    elementu na którym się schładza.