    From: ddddddddddddd <d...@f...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Remont domu w Anglii po polsku...
    Date: Wed, 24 Jun 2020 10:23:02 +0100

    > Dopytam jeszcze. Napisałeś że podniosles wartość o 12 tysięcy. Jak ma to się do
    wartości referencyjnej od której pobierany jest podatek katastralny? Dedukuje że w
    pałacu nie mieszkasz i masz stawkę w okolicach pół procenta.

    podatek mam niezależny od wartości domu (tzn. są stawki od A do chyba F,
    w danej okolicy wszystkie domy mają tą samą stawkę) Podatku płacę ok
    100/m-c(rocznie 10*104 funty), w tym jest wywóz śmieci i woda
    (niezależnie od ilości mieszkańców, chyba że mieszka tylko jedna osoba
    to jest zniżka bodajże 50%)

    I drugie pytanie. Czy jak byś wynajął połowę domu albo pokój. To
    stawkę ~45% będą pobierali od całości czy tylko od wynajętej części o
    ile najem uznają tam za działalność gospodarczą?

    od podnajmu pomieszczeń do bodajże 8.000 funtów rocznie nie płaci się w
    ogóle podatku (mowa o podnajmie pomieszczeń tam gdzie mieszkasz, bo
    ogólnie wynajem na pokoje jest bardziej skomplikowany). A to 45% to nie
    wiem skąd wziąłeś- nie wiem kto i czego 45% mieliby pobierać. Jak
    wynajmiesz cały dom, to podatek płaci wynajmujący, jak stoi pusty to też
    musisz płacić ale z jakąś zniżką.

    I jeszcze coś. Stawka mała bo liczona od wartości rynkowej. Czy gminy
    nie zawyżają wartości rynkowej bo ktoś na ulicy sprzedał drożej to
    znaczy że wszystkie domy robią się droższe a na dodatek jest korekta na
    inflację. Bo jak by zebrać wszystko do kupy to może się okazać że jakiś
    drobny remont za małe pieniądze warto zrobić ale nie warto go nigdzie
    zglaszac bo trzeba będzie więcej płacić.

    zgłaszać nie musisz nic wewnątrz jeżeli nie ingerujesz w ściany nośne,
    ale np. ocieplenie czy wymianę drzwi już chyba tak. Garaż poniżej 30 czy
    35m2 i 2,5m wysokości właśnie stawiam bez pozwolenia.
    Nie ma żadnego podatku zależnego od wartości nieruchomości. Za
    nieruchomość płacę kredyt+council tax(czyli właśnie podatek od
    nieruchomości+woda+śmieci, wiem, że w Anglii za wodę płaci się
    oddzielnie)+gaz i prąd

    Przypomnę, że piszę o Szkocji - niby to UK, ale na pewno są różnice
    Anglia-Szkocja

    Lukasz