  • 11. Data: 2010-08-18 15:54:23
    Temat: Re: Różnicówka - jak czytać oznaczenie
    Od: "Krzysiek" <j...@g...pl>

    > Po prostu podciągnij do kuchni YDY 5x6mm^2 i zainstaluj niewielką
    > rozdzielnicę.
    Tego raczej nie zrobię, bo mam już wszystko "wygłaskane" w kuchni.

    > Jeżeli jednocześnie uruchomisz 15kW to czy aby wyłącznik nadprądowy w
    > Twoim złączu to wytrzyma ?
    Na razie mam prąd "budowlany". Tak się zastanawiam jaką moc zamówić.
    Jednoczesność użycia mało prawdopodobna. Ale podczas szalonych przygotowań
    świątecznych różnie bywa. Nie mam gazu, więc:

    Płyta 7,2kW
    Pierkarnik 3kW
    Zmywarka 2,8kW
    Mikrofala 1kW
    Czajnik elektryczny 0,9kW.
    Pralka i suszarka też pewnie mają grzałki podobne do zmywarki.

    Będę musiał wybrać jakieś rozsądne minimum, żeby nie biegać bez przerwy do
    skrzynki przy płocie.

    Pozdr.
    Krzysiek

    PS. Jaka jest obecnie dobra praktyka? Jeśli przedlicznikowe zabezpieczenie
    to np. 40A (licznik w skrzynce ZE na zewnątrz), to w rozdzielce w domu
    najpierw:
    1. rozłącznik
    2. ogranicznik przepięć (np. B+C)
    3. wyłącznik nadprądowy (np. 30A - żeby w przypadku zbyt dużego poboru
    jednoczesnego nie wywaliło tego w skrzynce ZE)
    4. różnicówki (lub różnicówki połączone z nadprądowymi)
    5. wyłączniki nadprądowe za różnicówkami

    czy też olać pozycję 3 i przekroczenie max prądu traktować jako mało
    prawdopodobne?

  • 12. Data: 2010-08-18 16:33:52
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "Nagash" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >

    > taaaa, chyba taka z kopalni zeby uwzgędniała wilgotność :-)

    No ale to chyba nie jest problem ?

  • 13. Data: 2010-08-18 20:53:18
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "Krzysiek" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > PS. Jaka jest obecnie dobra praktyka? Jeśli przedlicznikowe zabezpieczenie
    > to np. 40A (licznik w skrzynce ZE na zewnątrz),

    Przy takim zapotrzebowaniu, jak podajesz, przydział pewnie będziesz miał
    jakieś naście kW. W tym momencie zabezpieczenie zalicznikowe będzie 25A i
    warto je dać z charakterystyką D, żeby nie trzeba było biegac do płota przy
    każdym solidnym zwarciu w domu.

    > to w rozdzielce w domu najpierw:
    > 1. rozłącznik
    > 2. ogranicznik przepięć (np. B+C)

    Dotąd w zasadzie ok, choć jeśli od rozdzielki do domu masz kabel ziemny i
    jest go więcej niż kilka metrów, i/lub przed rozdzielką, jeszcze po stronie
    ZE też jest kabel ziemny, dawanie ochronnika klasy B jest zbędnym
    naciąganiem kosztów, C wystarczy.

    > 3. wyłącznik nadprądowy (np. 30A - żeby w przypadku zbyt dużego poboru
    > jednoczesnego nie wywaliło tego w skrzynce ZE)

    Po co? Co on będzie zabezpieczał? Te paręnaście centymetrów przewodów między
    nim a obwodowymi bezpiecznikami?

    > 4. różnicówki (lub różnicówki połączone z nadprądowymi)
    > 5. wyłączniki nadprądowe za różnicówkami

    A tu trzeba po prostu zastanowić się nad schematem rozdzielni, bo może ta
    zespolona wcale Ci nie jest potrzebna? Dlaczego właściwie na te gniazdka
    łazienkowe chcesz oddzielną różnicówkę? Przecież oddzielna nie zapewni Ci
    większego bezpieczeństwa, a jedynie niewywalanie reszty instalacji przy
    zadziałaniu tej łazienkowej - idea może i kuszaca, ale przy sprawnej
    instalacji (również łazienkowej) różnicówka ma po prostu nie wywalać i tyle.
    Daj trzy jednofazowe różnicówki po jednej na każdą fazę, do tego trójfazową
    jako zabezpieczenie obwodów trójfazowych i ewentualnie jeszcze jedną
    oddzielną na obwody zewnętrzne (gniazdka i oświetlenie ogrodu).

    > czy też olać pozycję 3 i przekroczenie max prądu traktować jako mało
    > prawdopodobne?

    Ach, po to przewidujesz ten centralny NP. Daj spokój, jego rolę teoretycznie
    pełni zabezpieczenie zalicznikowe, ono będzie jeszcze w tablicy licznikowej.

    J.

  • 14. Data: 2010-08-19 08:27:00
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Nagash" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Po prostu podciągnij do kuchni YDY 5x6mm^2 i zainstaluj niewielką
    > rozdzielnicę. IP samej skrzynki rozdzielnicy może być trochę wyższe np.
    > IP44 bo w kuchni masz większą wilgotność. Daj dwie różnicówki -
    > jednofazową i trójfazową. Obie 40A. Raczej zastosuj wyłączniki nadprądowe
    > o odpowiednich typach i wartościach znamionowych. Pamiętaj, że norma mówi,
    > iż każde urządzenie o mocy 2kW i większej powinno mieć osobny obwód.

    Ale gdzie on tą rozdzielnię umieści w kuchni aby była w zgodzie z
    przepisami?
    Po drugie dlaczego ma prowadzić do kuchni niezabezpieczony obwód 5x6mm? Ja
    bym nie ryzykował takimi wynalazkami.
    Same trudności.

    M+arek

  • 15. Data: 2010-08-19 08:33:40
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości

    > Przy takim zapotrzebowaniu, jak podajesz, przydział pewnie będziesz miał
    > jakieś naście kW. W tym momencie zabezpieczenie zalicznikowe będzie 25A

    Nie zalicznikowe ale przedlicznikowe.

> [...]
    > jest go więcej niż kilka metrów, i/lub przed rozdzielką, jeszcze po
    > stronie ZE też jest kabel ziemny, dawanie ochronnika klasy B jest zbędnym

    Tak samo jak rozłącznika.
    Kiedyś kategorycznie wymagali u nas rozłącznika w skrzynce przed licznikiem
    oraz zabezpieczenia przedlicznikowego. Zakupiłem więc FRa setkę oraz
    bezpieczniki a tu zonk bo powiedzieli w ZE żebym sobie tego FRa zdemontował
    póki otwarta skrzynka bo teraz już tylko zabezpieczenia się wymaga.

    Marek

  • 16. Data: 2010-08-19 09:38:16
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    > Nie zalicznikowe ale przedlicznikowe.

    Przedlicznikowe przedpiśca pisał, że ma 40A. A do mocy dostarczanej to
    zalicznikowe są dobierane, przynajmniej w moich okolicach.

    > Tak samo jak rozłącznika.

    Tak, tylko że rozłącznik kosztuje kilkadziesią zł, a różnica między B+C a C
    to kilkaset PLN.

> [...]
    > oraz bezpieczniki a tu zonk bo powiedzieli w ZE żebym sobie tego FRa
    > zdemontował póki otwarta skrzynka bo teraz już tylko zabezpieczenia się

    Dziwne, że do wyposażenia przedlicznikowego sam robiłeś zakupy, od dobrych
    kilku lat oboweiązuje święta zasada, że co przed licznikiem to w gestii ZE.
    U mnie cała TL była przez nich wybudowana, jako przedlicznikowe wstawili
    stare wkręcane zabytki 32A, elektryk dokonujący odbioru po krótkiej męskiej
    rozmowie "jak elektryk z elektrykiem" wymienił mi je potem na 50A, ale to
    było cały czas na koszt ZE.

    A co do rozłącznika - mam go na samym początku rozdzielni już w domu, wymogu
    formalnego nie było, ale założyłem. Koszt żaden, a możliwość awaryjnego
    odcięcia CAŁEGO zasilania przydawała już mi się mocno choćby przy pracach
    instalacyjnych z tą rozdzielnią, nie musiałem biegać kilkadziesiąt metrów do
    TLki w ogrodzeniu u sąsiada (tam jest i mój licznik). Rozłącznik przed
    licznikiem natomiast - faktycznie bez sensu.

    J.

  • 17. Data: 2010-08-19 09:54:02
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Użytkownik "marko1a" <m...@l...de> napisał w wiadomości

    > Przedlicznikowe przedpiśca pisał, że ma 40A. A do mocy dostarczanej to
    > zalicznikowe są dobierane, przynajmniej w moich okolicach.

    Jestes pewien tego?

    Marek

  • 18. Data: 2010-08-19 10:06:43
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    http://www.operator.enea.pl/index.php?page_id=332

  • 19. Data: 2010-08-19 10:27:24
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    > Jestes pewien tego?

    Tak
    Moim operatorem nie jest Enea, tylko ZEWT.
    Wartości zabezpieczeń zgadzają się z tabelą Enei - zalicznikowe mam 25A dla
    mocy przyłączeniowej 16kW. Przedlicznikowe dali topikowe oczko wyższe, ja
    zas je całkowicie poza protokołem zmieniłem na jeszcze dwa oczka wyższe
    celem uniknięcia żebraniny w ZE po każdej awarii, któa skończy się spaleniem
    tych topików.

    J.

  • 20. Data: 2010-08-19 10:40:02
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Użytkownik "marko1a" <m...@l...de> napisał w wiadomości

    > Tak
    > Moim operatorem nie jest Enea, tylko ZEWT.

    No to masz cytat z warunków przyłączeniowych twojego ZEWT.

    "do grupy V zaliczane są podmioty, których urządzenia, instalacje, sieci są
    przyłączane bezpośrednio do sieci o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1
    kV oraz mocy przyłączeniowej nie większej niż 40 kW i prądzie znamionowym
    zabezpieczenia przedlicznikowego w torze prądowym nie większym niż 63 A. "

    Marek