  • 21. Data: 2010-08-19 10:54:42
    Temat: Re: Różnicówka - jak czytać oznaczenie
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    news:4c6d0a07$0$27033$65785112@news.neostrada.pl...

    > No to masz cytat z warunków przyłączeniowych twojego ZEWT.
    >
    > "do grupy V zaliczane są podmioty, których urządzenia, instalacje, sieci
    > są przyłączane bezpośrednio do sieci o napięciu znamionowym nie wyższym
    > niż 1 kV oraz mocy przyłączeniowej nie większej niż 40 kW i prądzie
    > znamionowym zabezpieczenia przedlicznikowego w torze prądowym nie większym
    > niż 63 A. "

    I super. Coś tu stoi w sprzeczności z tym, co napisałem? Zabezpieczenie
    przedlicznikowe nie jest większe niż 63A, ze zdania nie wynika nijak, że to
    ono ma być dobierane do mocy przyłączeniowej.

    J.

  • 22. Data: 2010-08-19 11:48:40
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości

    > I super. Coś tu stoi w sprzeczności z tym, co napisałem? Zabezpieczenie
    > przedlicznikowe nie jest większe niż 63A, ze zdania nie wynika nijak, że
    > to ono ma być dobierane do mocy przyłączeniowej.

    Jedno z drugiego wynika.

    Marek

  • 23. Data: 2010-08-19 12:00:58
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Zwracam honor.

    W innym miejscu dotarłem do informacji że w ZEWT dopuszcza się limitowanie
    mocy umownej na zabezpieczeniach przed i zalicznikowych.

    Przepraszam
    Marek

  • 24. Data: 2010-08-19 12:01:58
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    > Jedno z drugiego wynika.

    jedyny przypadek, w którym jedno z drugiego może wynikać to moc maksymalna z
    podanego zakresu. Dla 40kW zabezpieczenie powinno wynieść 63A i wtedy, gdyby
    się sztywno trzymać tego, co tam napisano, musiałoby być ono
    przedlicznikowe. Rozciąganie tego na niższe moce to jednak byłaby samowolka.

    Zresztą... i u mnie i u moich sąsiadów i jeszcze w paru znanych mi z różnych
    przyczyn instalacjach (wszystkie z tego samego rejonu, jest to zrobione tak
    jak piszę: przedlicznikowe jest dużej wartości (często na BM-ach), a
    zalicznikowe jest wg mocy przyłączeniowej. Były te przyłączenia robione albo
    przez elektryków z ZE albo przynajmniej przez nich odbierane, tak zresztą
    jest to narzucane w wydawanych tutaj warunkach.

    J.

  • 25. Data: 2010-08-19 15:34:08
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

    [.....]
    > Ale gdzie on tą rozdzielnię umieści w kuchni aby była w zgodzie z
    > przepisami?
    > Po drugie dlaczego ma prowadzić do kuchni niezabezpieczony obwód 5x6mm? Ja
    > bym nie ryzykował takimi wynalazkami.
    > Same trudności.
    >
    > M+arek

    A o jakie przepisy chodzi ?
    Jaki niezabezpieczony obwód ?

  • 26. Data: 2010-08-19 19:02:34
    Od: "Krzysiek" <j...@g...pl>

    > Dotąd w zasadzie ok, choć jeśli od rozdzielki do domu masz kabel ziemny i
    > jest go więcej niż kilka metrów, i/lub przed rozdzielką, jeszcze po
    > stronie ZE też jest kabel ziemny, dawanie ochronnika klasy B jest zbędnym
    > naciąganiem kosztów, C wystarczy.

    Jeszcze nie zdecydowałem czy zrobić odgromówkę (w sumie większość mam
    przygotowaną, ale zastanawiam się nad sensem tego działania) dlatego
    rozważam B+C. Na alledrogo kilka osób oferuje B+C+D za niecałe 300zł.
    Producent mi nieznany (LC, ktoś to zna?), ale nie jestem z branży, więc się
    nie orientuję.

    > Po co? Co on będzie zabezpieczał? Te paręnaście centymetrów przewodów
    > między nim a obwodowymi bezpiecznikami?

    Zdarzyło mi się ze trzy razy, że wywalił mi bezpiecznik zabezpieczenia
    zalicznikowego w skrzynce ZE. Niby nie problem, ale bezpieczniki
    zaplombowane. Jak zadzwoniłem do nich, to powiedzieli żebym zerwał plombę,
    wymienił bezpiecznik, a jak będą w okolicy to zaplombują i skasują 80zł za
    tą usługę. Tak samo nie podoba mi się samodzielne zrywanie plomb jak i 80zł
    za przyjazd. Dlatego jako swój własny dupochron pomyślałem o powieleniu
    zabezpieczenia zalicznikowego o mniejszej wartości.

    Pozdr.
    Krzysiek

  • 27. Data: 2010-08-19 20:49:43
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "Krzysiek" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Jeszcze nie zdecydowałem czy zrobić odgromówkę (w sumie większość mam
    > przygotowaną, ale zastanawiam się nad sensem tego działania) dlatego
    > rozważam B+C.

    Ale sens dawania ochrony typu B nie zależy (czy może nie jest to
    najistotniejsze) od mania czy nie mania odgromówki.

    > Na alledrogo kilka osób oferuje B+C+D za niecałe 300zł. Producent mi
    > nieznany (LC, ktoś to zna?),

    LC to chiński producent, sprzedają toto w hipermarketach (bodajże Leroj),
    szczerze mówiąc obawiam sie, że jest to B+C+D głównie dlatego, że tak na
    obudowie napisano (swoją drogą... może ktoś z bardziej zorientowanych w
    temacie się wypowie:szanujący się producenci tez produkują takie dziwo, jak
    B+C+D? jaki to ma sens? Przecież D montuje się przy odbiorniku). Za tanie po
    prostu. B+C dobrego producenta to koszt rzędu od 500zł w górę w zależności
    od tego, jak trafisz. Za 300zł to sobie można kupić C. I tu nie ma co
    oszczędzać, przepięciówka ma chronić twoje mienie, a nie jedynie dobre
    wrażenie robić, więc tu bym Cię namawiał raczej na omijanie chińskich
    wynalazków szerokom łukiem i nieschodzenie poniżej DEHNa (bardzo popularne i
    bardzo dobre przepięciówki)

> [...]
    > 80zł za przyjazd. Dlatego jako swój własny dupochron pomyślałem o
    > powieleniu zabezpieczenia zalicznikowego o mniejszej wartości.

    Rozumiem. Dziwne trochę, że zalicznikowe zabezpieczenia plombują. Sprawdź w
    umowie zapis o punkcie rozdziału kompetencji, czy jak to tam ZE okresla,
    chodzi o to, dokąd za linię odpowiadają oni. Zwykle są to zaciski prądowe
    licznika i jeśli tak jest i u Ciebie, masz pełne prawo kazać im tą plombę
    zabrać w cholerę z twojego bezpiecznika, bo to już twoja instalacja, nie
    ich.

    Tak czy tak, zapewnienie selektywności zabezpieczeń to nie jest taka prosta
    sprawa i samo danie w domu na "wejściu" bezpiecznika o rząd mniejszej
    wartości niewiele tu da. Owszem, on wywali pierwszy w przypadku
    przeciążenia, ale przy zwarciu polecą po prostu oba: i ten twój i ten
    zalicznikowy. Dlatego wcześniej pisałem o wymianie tego zalicznikowego na
    taki z charakterystyką D i to warto byłoby tu zrobić, oczywiście dogadując
    się z instalatorem z ZE, a nie z samym zakładem. Albo zerwij plombe, wymień
    go sam, jeśli potrafisz, potem zgłoś w ZE, przyjadą, zaplombują, skasują te
    80zł i będzie z głowy.

    J.

  • 28. Data: 2010-08-19 21:22:57
    Od: "Krzysiek" <j...@g...pl>

    > Albo zerwij plombe, wymień go sam, jeśli potrafisz, potem zgłoś w ZE,
    > przyjadą, zaplombują, skasują te 80zł i będzie z głowy.
    >
    > J.
    Dobry pomysł. Dziękuję za pomoc.
    Pozdr.
    Krzysiek

  • 29. Data: 2010-08-20 14:24:47
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

> [...]
    > prostu. B+C dobrego producenta to koszt rzędu od 500zł w górę w zależności
    > od tego, jak trafisz. Za 300zł to sobie można kupić C. I tu nie ma co

    Prawda. Zresztą trzeba sobie uswiadomić, że B+C to też "marketing. Pomiędzy
    zabezpieczeniem B i C musi znajdować się kilka metrów przewodu by na ich
    indukcyjności mógł się złagodzić pik przepięciowy. Dodatkowo zabezpieczenie B powinno
    być w metalowej obudowie bo przecież z tyłu ma wyrzutnik ognia.

  • 30. Data: 2010-08-20 16:53:46
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisał w wiadomości

    > Zresztą trzeba sobie uswiadomić, że B+C to też "marketing. Pomiędzy
    > zabezpieczeniem B i C
    > musi znajdować się kilka metrów przewodu by na ich indukcyjności mógł się
    > złagodzić pik przepięciowy.

    Tu akurat łatwo to zasymulowac dając dławik między człon B i C

    J.