    From: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ściana szkieletowa - dodatkowe tłumienie dźwięków
    Date: Tue, 04 Feb 2014 16:15:31 +0100

    W dniu 2014-02-04 08:32, Marcin N pisze:

    > Nie nie nie.
    >
    > Dwie przeszkody po 30 dB (drzwi) nie tłumią łącznie o 33 dB, ale o 60.

    No chyba jednak nie. Nie jestem akustykiem, nie bardzo chcę się
    spierać - ale decybele mają skalę logarytmiczną o podstawie 10.
    2× zmniejszenie wrażenia głośności to około 10 dB (około, bo
    ucho ludzkie jest różnie wrażliwe na różne wysokości dźwięku,
    więc dla różnych częstotliwości wygląda to niejednakowo).

    Ale współczynniki tłumienia są podawane nie jako zmiana wrażenia
    głośności (o ile rozumiem wzory), a jako utrata energii dźwięku.
    Dwukrotne zmniejszenie energii dźwięku to jest właśnie 3,01 dB.
    Sądzę więc, że 2× drzwi będą tłumiły energię dźwięku 2x lepiej
    niż drzwi pojedyncze (w praktyce pewnie jednak mniej bo część
    przechodziłoby przez ścianę, ale mniejsza o detale) - więc
    różnica między pojedynczymi drzwiami a podwójnymi byłaby właśnie
    o 3 dB - a nie 2× więcej decybeli. Gdyby pojedyncze drzwi dawały
    tłumienie nie 30 a 25 dB, to te same drzwi ×2 dałyby 28 dB.

    Pozdrawiam,
    ŁK