    From: Mateusz Viste <m...@x...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Sens pompy ciepła
    Date: Sat, 2 Oct 2021 16:58:09 +0200

    2021-10-02 o 07:28 -0700, a a napisał:
    > Dla temperatury -7 producent podaje COP na poziomie 3.27. A to
    > tylko tani monoblok...
    >
    > kto tak podaje ?

    Dla -7 zewnątrz i temperatury wyjścia 35 stopni:

    Saunier Duval / GeniaAir: COP=2.6
    Chaffoteaux / AriaNext: COP=3.27
    Daikin / Altherma 3M: COP=2.51

    Dla temperatury wyjście 45 stopnie COP spada dla każdego z tych modeli
    o mniej niż 0.5 jednostki (np. 2.07 dla Daikina).

    A to tylko trzy pozycje z brzegu które miałem właśnie pod ręką...

    > To żadna bzdura, ale szczera prawda

    Najwyraźniej tylko w twojej głowie.

    > Nie wiem kto te badziewne pompy monoblock sprowadza do Polski i
    > wciska nieznającym się klientom, gdy Polska to nie te klimaty. Tu sa
    > mrozy a monoblock pracuje na polu na wodzie, a nie na glikolu i ta
    > woda zamarza zimą, gdy wyłączą prąd

    Dlatego stosuje się albo glikol, albo zabezpieczenia mechaniczne, takie
    jak zawory Exogel. Każdy instalator o tym wie...

    > bo monoblock się nie nadaje do zasilania kaloryferów bezpośrednio, bo
    > wymaga bufora ciepła w kotłowni

    Nadaje się, jeśli inwerterowy z modulacją. Czyli obecnie większość.

    Mateusz