  • Data: 2017-09-28 05:46:15
    Temat: Re: Sklepienie łukowe w piwnicy
    Od: Tornad <w...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu środa, 27 września 2017 22:19:11 UTC+2 użytkownik Bob Budowniczy napisał:
    > Planuję budowę piwniczki do leżakowania moich ulubionych win jabłkowych.
    > Żeby była prosta i tania, to myślałem o budowie w całości z bloczka
    > betonowego, ze sklepieniem łukowym, ale gdy zacząłem rozmyślać jak to
    > wszystko zrobić i połączyć, to jest to strasznie skomplikowane, aż mnie
    > bania rozbolała. No bo trzeba zrobić ścianę, łuk, odpowiednie połączenie
    > ściany i łuku, dodatkowo wzmocnić ścianę murkami oporowymi.
    > A jak się coś źle wyliczy, to ściany się rozjadą i sklepienie pierdyknie na
    > głowę.
    >
    > Więc pomyślałem sobie, po co tak kombinować?
> [...]

    Pomysl przedni, ciekawy a nawet antyczny:) bo sklepienia lukowe wykonywano już
    tysiące lat temu. Ja na egzaminie z budownictwa miałem akurat pytanie na ten
    temat. O zadnych obliczeniach mowy nie było. Trzeba było wiedzieć, ze takie
    sklepienia wywoluja duże sily poziome rozpychające mury na boki i z tego
    względu mury musza mieć odpowiednio duza grubość. Lub mieć tzw. przypory na
    zewnątrz o czym sam wiesz. A na Wawelu, gzie sa krużganki lukowe sa widoczne
    grube prety stalowe tzw kotwy czy ankry spinające konstrukcje do kupy i
    zapobiegające jej zawaleniu się.
    Aha i musialem wiedzieć jak się nazywa ta cegla na samej gorze stropu.
    Odpowiedzialem zamek a to był maly blad bo ona nazywa się klucz. I dlatego
    dostalem tylko troje.
    Ale nie o tym. Jeśli chcesz taka piwniczke sobie skuckac ze wzgledow
    estetycznych czy po to aby jak ktoś do niej wejdzie to się pochwalic, ze to
    Twój dziadek herbu zielona pietruszka, najbogatszy w całej wsi, ja budowal to
    owszem, można się pobawić.
    Ale ze wzgledow finansowych i statyki budowlanej ten pomysl odradzam. Nie ma
    już chyba fachowcow, którzy nieliby jakies pojecie o budowie tego typu
    sklepien chociaż może gdzies ktoś taki jeszcze się uchowal. A uczyc kogos na
    podstawie filmikow i studiow, które tego wymagaja, chyba nie masz zamiaru.

    Znalazlem nieco ogolnych zasad budowy np tu:

    https://www.bing.com/search?q=stropy+ceglane&form=ED
    GEAR&qs=AS&cvid=e3446702f5ee4f15891ae95ee3b19cb6&cc=
    PL&setlang=pl&elv=AXXfrEiqqD9r3GuelwApulpQcCsCdroNp9
    hZ79sJXmadSWBFOFFoJoOpWX73JLY21i6YvFAO%21*I2*Vt4y1%2
    14babqB7%21VCuKbTCx695gG5C8V

    I linki podobne, które latwo znaleźć pod haslem stropy czy sklepienia.
    Ja bym raczej budowal jakiś klasyczny strop np Kleina, tyle, ze do tego
    potrzebne sa drogawe i ciężkawe belki stalowe, duteowniki. o wysokości co
    najmniej pol cegly a korzystnie wyższe. Taki strop ma te zalete, ze latwo na
    nim można wykonać pozioma podloge. Chyba, ze zammierzasz te piwniczke od gory
    również zasypać gruntem a to w celu utrzymywania w piwnicy w miare stalej
    temperatury około 8-10 stopni bo taka temperature zima/lato ma u nas grunt na
    glebokosci 2 m.
    Natomiast z zainteresowaniem ogladnalem ten filmik, na którym jakiś Hiszpan
    buduje strop nie uzywajac zadnych deskowan ani przesuwnych form lukowych, które się
    przy tej technologii tradycyjnie stosowalo.

    I co mi się przypomniało to to, ze jeśli w tej piwniczce chcesz sezonować wino
    jabłkowe, to grunt na zewnatrz murow musi być zageszczoy i bez zadnej izolacji
    termicznej na zewnątrz. Korzystne byłoby natomiast oblepienie murow przed
    zasypaniem i grunten oczywiście zagęszczonym mechanicznie, jakas izolacja
    przeciw wodzie gruntowo-opadowej. Ja to robilem nalepiając na zewnątrz gruba
    pape termozgrzewalna. Być może konieczny bylby tez drenaż opaskowy bo jak woda
    w czasie ulew się do tej piwnicy dostanie to wino może skwasniec. Lub go szybko
    ubywac zacznie.

    Powodzenia, bede trzymal za realizacje tego nieco odjechanego ale ciekawego
    pomysłu kciuki czy cos co się do trzymania nadaje czyli kielich wina.

    Pzdr
    Tornad