  • 1. Data: 2017-09-27 21:19:06
    Temat: Sklepienie łukowe w piwnicy
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    Planuję budowę piwniczki do leżakowania moich ulubionych win jabłkowych.
    Żeby była prosta i tania, to myślałem o budowie w całości z bloczka
    betonowego, ze sklepieniem łukowym, ale gdy zacząłem rozmyślać jak to
    wszystko zrobić i połączyć, to jest to strasznie skomplikowane, aż mnie
    bania rozbolała. No bo trzeba zrobić ścianę, łuk, odpowiednie połączenie
    ściany i łuku, dodatkowo wzmocnić ścianę murkami oporowymi.
    A jak się coś źle wyliczy, to ściany się rozjadą i sklepienie pierdyknie na
    głowę.

    Więc pomyślałem sobie, po co tak kombinować?
    Dlaczego nie zrobić całej piwniczki w postaci łuku, będącego połową koła?
    Wszystkie komplikacje odpadają, robimy tylko szablon i jedziemy z układaniem
    bloczków:)
    Czy ktoś widzi jakieś komplikacje i przeciwwskazania w takiej konstrukcji?

    Może znajdzie się jakiś inżynier na forum i obliczy maksymalne obciążenie
    dla takiego łuku z betonowego bloczka B20 grubości 24cm ? Bo chciał bym się
    zorientować jak głęboko będzie można zagłębić taką piwniczkę pod
    powierzchnię gruntu.

  • 2. Data: 2017-09-27 22:32:39
    Temat: Re: Sklepienie łukowe w piwnicy
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 27 września 2017 22:19:11 UTC+2 użytkownik Bob Budowniczy napisał:
> [...]
    > bloczków:)
    > Czy ktoś widzi jakieś komplikacje i przeciwwskazania w takiej konstrukcji?

    to musi nyc proste
    https://www.youtube.com/watch?v=CiEQBboDE7s

    > Może znajdzie się jakiś inżynier na forum i obliczy maksymalne obciążenie
    > dla takiego łuku z betonowego bloczka B20 grubości 24cm ?

    taki to na oko bedzie w pipe mocny

    musisz zrobic narade, a wtedy przy winie jablkowym ustalimy co i jak :)

    b.

  • 3. Data: 2017-09-27 22:38:53
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Więc pomyślałem sobie, po co tak kombinować?
    > Dlaczego nie zrobić całej piwniczki w postaci łuku, będącego połową koła?
    krzywa łańcuchowa, nie koło.
> [...]
    > dla takiego łuku z betonowego bloczka B20 grubości 24cm ? Bo chciał bym się
    > zorientować jak głęboko będzie można zagłębić taką piwniczkę pod

    jest taki filmik na necie, gdzie bloczkami, obudowują specjalnie
    przystosowaną ciężarówkę. idzie sprawnie, łatwo, ale bloczki nie są
    prostopadłościanami. takie "wycinki z tortu". To może być problem.
    jakbyś sam wyprodukował takie bloczki - spoko. ale bez tego? dużo
    zaprawą byś musiał nadrabiać

    ToMasz

  • 4. Data: 2017-09-27 22:58:38
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak piwnica to zasypujesz w miare ja sie mury pna do gory.

  • 5. Data: 2017-09-27 22:59:34
    Od: abomito <a...@w...pl>

    Witam!
    > Czy ktoś widzi jakieś komplikacje i przeciwwskazania w takiej konstrukcji?
    > ? Bo chciał bym się
    > zorientować jak głęboko będzie można zagłębić taką piwniczkę pod
    > powierzchnię gruntu.

    Znaczy: najprzód, to popytaj, jaki jest poziom wody gruntowej w okolicach działki.
    Wprawdzie wysoki poziom nie eliminuje piwniczki, ale mocno podnosi koszta.
    Potem pokombinuj, co będzie NAD tą piwniczką.A może tam ma być pokój? Jakikolwiek
    pokój lubi mieć płaską podłogę.To trochę komplikuje sprawę.
    A po któreś- jak szaleć, to na calego. Gustowna piwniczka powinna byc robiona z
    pełnej cegły.Może byc kamień, szczególnie na ścianach.I tego się nie tynkuje.
    A to, co Ty kombinujesz, da sie zrobić taniej.W jednym pokoju zrobisz
    półokrągłe sklepienie za sklejki, na to tapeta w cegiełkę i po kłopocie.
    Dopóki się nie znudzi.
    Pozdro.abomito
    to, so yty kombinujesz, można zsobiś i

  • 6. Data: 2017-09-27 23:41:53
    Od: Olo <j...@w...pl>

    Weź sobie dzień wolnego i jedź w rejony Zamościa, Tomaszowa Lubelskiego,
    Hrubieszowa (tam na pewno są, bo widziałem). W tamtych rejonach
    praktycznie w każdej wsi, każde stare gospodarstwo ma coś takiego na
    stanie. Co prawda wybudowane z cegieł ale ze sklepionymi stropami,
    zagłębione w ziemi (latem przyjemny chłód a zimą ciepło). itp.
    Pojedziesz obejrzysz, obfotografujesz i będziesz miał kompletną
    dokumentację. Ludzie tam przyjaźni i raczej nie powinni robić Ci
    problemu z oprowadzeniem po tym przybytku. Taka piwniczna to nie tylko
    strop ale i odpowiednia wentylacja - robiona wg kierunków geograficznych
    podobnie jak wejście oraz podłoga z gliny.

    Grzegorz

  • 7. Data: 2017-09-27 23:44:41
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 27.09.2017 21:19, Bob Budowniczy pisze:

    > Planuję budowę piwniczki do leżakowania moich ulubionych win jabłkowych.
    > Żeby była prosta i tania, to myślałem o budowie w całości z bloczka
    > betonowego, ze sklepieniem łukowym

    Zobacz jak się takie sklepienie wykonuje z cegieł, bez szalunków,
    krążyny, podpórek, rusztowania - no, bez niczego, co potrzebne
    jest zwykle do wykonywania tego typu konstrukcji. Wystarczy cegła,
    zaprawa i kielnia. Oraz oczywiście murarz. Z Meksyku. ;)

    http://joemonster.org/filmy/55266

    --
    collie

  • 8. Data: 2017-09-27 23:46:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    collie pisze:

> [...]
    > jest zwykle do wykonywania tego typu konstrukcji. Wystarczy cegła,
    > zaprawa i kielnia. Oraz oczywiście murarz. Z Meksyku. ;)

    Ale za jabola tego nie wymuruje.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2017-09-27 23:47:33
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

> [...]
    > Wszystkie komplikacje odpadają, robimy tylko szablon i jedziemy z układaniem

    Ja to bym Kleinem poleciał

    http://zasoby.open.agh.edu.pl/~08tszymanski/images/p
    ictures/stropy6.jpg

    takie cusie zawsze w piwnicach widziałem, to jakoś pasuje do piwnicy :P

    L.

  • 10. Data: 2017-09-27 23:51:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

    > Ja to bym Kleinem poleciał
    >
    > http://zasoby.open.agh.edu.pl/~08tszymanski/images/p
    ictures/stropy6.jpg

    > takie cusie zawsze w piwnicach widziałem, to jakoś pasuje do piwnicy :P

    Przy pojedynczym łuku lepiej powinien sprawdzić się profil cykloidalny.

    --
    Jarek