    From: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Sklepienie łukowe w piwnicy
    Date: Wed, 27 Sep 2017 21:19:06 +0200

    Planuję budowę piwniczki do leżakowania moich ulubionych win jabłkowych.
    Żeby była prosta i tania, to myślałem o budowie w całości z bloczka
    betonowego, ze sklepieniem łukowym, ale gdy zacząłem rozmyślać jak to
    wszystko zrobić i połączyć, to jest to strasznie skomplikowane, aż mnie
    bania rozbolała. No bo trzeba zrobić ścianę, łuk, odpowiednie połączenie
    ściany i łuku, dodatkowo wzmocnić ścianę murkami oporowymi.
    A jak się coś źle wyliczy, to ściany się rozjadą i sklepienie pierdyknie na
    głowę.

    Więc pomyślałem sobie, po co tak kombinować?
    Dlaczego nie zrobić całej piwniczki w postaci łuku, będącego połową koła?
    Wszystkie komplikacje odpadają, robimy tylko szablon i jedziemy z układaniem
    bloczków:)
    Czy ktoś widzi jakieś komplikacje i przeciwwskazania w takiej konstrukcji?

    Może znajdzie się jakiś inżynier na forum i obliczy maksymalne obciążenie
    dla takiego łuku z betonowego bloczka B20 grubości 24cm ? Bo chciał bym się
    zorientować jak głęboko będzie można zagłębić taką piwniczkę pod
    powierzchnię gruntu.