  • 91. Data: 2017-11-09 19:46:06
    Temat: Re: Sklepienie łukowe w piwnicy
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    >Dzisiaj na takie linki trafiłem, może się przydadzą
    >łuk z cegieł
    > https://www.piwo.org/forums/topic/7358-piwniczkę-bud
    uję/
    > łuk z betonu
    > http://panidyrektor.pl/ziemianka-jak-zbudowac-pomyl-
    na-ziemianke-piwniczke-ep-2/ziemianka_pomysl_na_ziem
    ianke_jak_budowac_12/

    Wszystko ładnie wygląda ty\lko problem jest taki że te piwniczki są bardzo
    małe, bardzo drogie, oraz bardzo pracochłonne a mi chodzi o duzą, tanią i
    prostą, dlatego pomyślałem o budowie całości w postaci sklepienia
    kolebkowego z bloczków betonowych 12x24x38cm

  • 92. Data: 2017-11-09 22:07:36
    Od: qwerty <z...@g...com>

    Ja podszedłem do tematu piwniczki nieco inaczej - do łukowatego stropu wykorzystałem
    bloczki teriva. Ale to chyba najlepiej pokazać na zdjęciach:
    https://drive.google.com/open?id=1DgC3NVKFaRXidiBm4G
    bhD5vbxthJAt1X
    https://drive.google.com/open?id=1rnM3tj5ZRl7izscFaW
    hbmtQDCm5wi0Nx
    https://drive.google.com/open?id=1t2dQZBFhDkB705D1PZ
    vCpCfMEQ1AMy0r
    https://drive.google.com/open?id=1lhtSq1NTC4zhoAYBWb
    rLOA5UO2AK7wZq
    https://drive.google.com/open?id=15f3N6zmdosRmOG2224
    q3oLsgkrjp6ucA
    https://drive.google.com/open?id=1x8Bsr8ALjd7wODvZhc
    gl_-YRlFlc7ntD
    Zbudowane przez dwóch ludzi wg projektu technicznego. Wymiary 3x6m
    Stoi już 8 lat.
    Jestem zadowolony.

  • 93. Data: 2017-11-12 01:19:55
    Od: QUATTRO <q...@o...pl>

    oczywiście że możesz murować z tych bloczków, z twojego opisu wynika,
    że nie przewidujesz ścian prostych tylko same łuki mają być, podstawa w
    takim razie jest tu odpowiednie wyprofilowanie wezgłowia myślę że ławy z
    odpowiednim wyprofilowaniem wierzchu pod wezgłowia,
    powinieneś się też zastanowić nad ewentualnym spięciem prętami
    zbrojeniowymi przeciwległych ław aby zabezpieczyć
    przed przesunięciem od rozporu, bo czasami grunt może nie sprostać sile
    rozporu. Murujesz klasycznie co druga warstwa mijankowo o pół pustaka
    przesunięta, ustawiaj dokładnie pustaki do promienia krzywizny. Dowcip z
    łukami polega na wyeliminowani sił rozciągających, dlatego przecież
    Rzymianie górowali nad Grekami jeżeli chodzi o przekrywanie większych
    rozpiętości, bo belki kamienne stosowane w klasyczny sposób z wiadomego
    powodu nie sprawdzą się dla większych rozpiętości, dawniej uczono o tym
    już na wychowaniu plastycznym w 7 albo 8 klasie podstawówki
    To w zasadzie bardzo prosty sposób murowania.
    Clou sprawy jest odpowiednie zaizolowanie i odwodnienie obiektu, spróbuj
    poszukać opisów odwodnienia budowli ziemnych fortec austriackich, jest
    trochę świrów forteczników z Krakowa i okolic zajmujących się
    zagadnieniem. Najlepszym rozwiązaniem byłby obiekt w stoku pagórka,
    poznałem kiedyś gościa z Normandii, który marzył o domku z drewna w
    takim stoku, wapno z gliną miało chronić ściany przed zgniciem (no i
    odpowiednie odwodnienie) są takie rozwiązania, pogooglaj w różnych
    językach to ci wyrzuci coś to samo na tubkach, szczególnie Rosjanie
    lubią to budować. Mam gdzieś pdfy ruskie i nie tylko z takimi rzeczami,
    oni oprócz tego preferują również półziemianki. Kończąc wyjaśnij mi czy
    to jakiś atawizm czy faktycznie dużo jesz. Koszty tego olbrzymie, nie
    wiem czy efekt jest wart takich nakładów. Wiem że takie budowle dają
    odpowiedni mikroklimat, po prawdzie ojciec mojego znajomego budowę domu
    na działce zaczął od ziemianki/piwniczki na końcu działki, ale on
    przeżył zimę 44/45 w ziemiance w Solcu Zdroju zaś obok szalały bitwy
    pancerne, zaś te przykłady nie obrażając, kojarzą mi się z bunkrami
    hitlerowców z ich maniakalnym zamiłowaniem do rycia w ziemi-swoją drogą
    napotkane przeze mnie swego czasu w środku lasu za Wiedniem wentylacje
    żbet wyrastające z ziemi i wokół niczego co by podpowiadało skąd i od
    czego to, a najbliższe domki na horyzoncie ok 800m zabiły mi ćwieka
    nieźle :))
    Nie rób tego tak jak na przykładzie, trochę wyszło nieestetycznie, wiem
    że trudni czasami na płaskim terenie i z odpowiednim stosunkiem wód
    gruntowych zrobić coś nieinwazyjnego dla krajobrazu i otoczenia

  • 94. Data: 2017-11-14 17:48:39
    Od: "Tomasz" <t...@g...com>

    Użytkownik "qwerty" <z...@g...com> napisał

[...]

    A jak rozwiązałeś problem wody deszczowej spływającej po schodach w dół?

    ---
    Avast.

  • 95. Data: 2017-11-14 18:46:20
    Od: qwerty <z...@g...com>

    > A jak rozwiązałeś problem wody deszczowej spływającej po schodach w dół?

    Nie mam teraz odpowiedniego zdjęcia, ale to nie jest żaden problem. Na dole, przed
    drzwiami jest w podłodze niezabetonowany otwór i przykryty kratką odpływową. Coś w
    stylu http://allegro.pl/wycieraczka-metalowa-kratka-60-x-4
    0-cm-ocynk-i6949600408.html?reco_id=cca2be99-9ff9-11
    e7-87c6-246e96321b20.
    U mnie wody gruntowe są około 1,5 m poniżej podłogi ziemianki i taki odpływ w
    zupełności wystarcza.

  • 96. Data: 2017-11-14 20:32:56
    Od: "Tomasz" <t...@g...com>

[...]

    U mnie jest tak samo z tym że nad całymi schodami zrobiłem dach.
    W zeszłym roku, w czasie dużej ulewy woda przelała sie z ogrodu na schody,
    wypełniła niezabetonowany otwór i przelała sie przez wodoszczelny próg o
    wysokosci 40 cm do środka piwnicy.
    W rezultacie w piwnicy było około 10 cm wody.
    --
    Tomasz

    ---
    Avast.

  • 97. Data: 2017-11-18 23:37:49
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > Kończąc wyjaśnij mi czy to jakiś atawizm czy faktycznie dużo jesz.
    > Koszty tego olbrzymie, nie wiem czy efekt jest wart takich nakładów.

    Dzięki za podanie dużej ilości konkretów.
    Odnośnie wyjaśnienia, to planowałem piwniczkę w kształcie łuku będącego
    połową koła, czyli sklepienie kolebkowe, takie sklepienie nie powoduje
    żadnych rozporów, bo siły działają idealnie pionowo na fundament. Beton nie
    przepuszcza wody, więc żadne odwodnienia nie maja sensu, zwłaszcza że poziom
    wód gruntowych jest znacznie poniżej poziomu ziemianki. Koszt takiej piwnicy
    z łuku, zbudowanego z bloczków betonowych 12x14x38cm jest naprawdę bardzo
    tani, w porównaniu do innych rozwiązań. Jedynym problemem jest to, że
    sklepienie kolebkowe, chociaż bardzo proste, jest bardzo skomplikowane w
    murowaniu, oraz trzeba wykonać sporych rozmiarów szablon i podejrzewam że
    nasi murarze po prostu nie podołają.
    Jeszcze wyjaśnię ze nie jem dużo, ta piwniczka ma służyć do przechowywania
    wina jabłkowego, tylko ze ja nie robię dwa gąsiorki pod pierzyną, tylko
    naprawdę spore ilości i nie mam gdzie tego trzymać, muszę zbudować większą
    piwnicę, myślę że taka 5x15m by wystarczała.