  • 11. Data: 2017-09-28 00:01:14
    Temat: Re: Sklepienie łukowe w piwnicy
    Od: collie <c...@v...pl>

    A tu jeszcze dodatkowo z objaśnieniem. Tyle że po hiszpańsku.;)

    https://www.youtube.com/watch?v=hE0MSwqoaVU

    --
    collie

  • 12. Data: 2017-09-28 05:46:15
    Od: Tornad <w...@a...com>

    W dniu środa, 27 września 2017 22:19:11 UTC+2 użytkownik Bob Budowniczy napisał:
> [...]
    > głowę.
    >
    > Więc pomyślałem sobie, po co tak kombinować?
    > Dlaczego nie zrobić całej piwniczki w postaci łuku, będącego połową koła?
    > Wszystkie komplikacje odpadają, robimy tylko szablon i jedziemy z układaniem
    > bloczków:)
    > Czy ktoś widzi jakieś komplikacje i przeciwwskazania w takiej konstrukcji?
    >
    > Może znajdzie się jakiś inżynier na forum i obliczy maksymalne obciążenie
    > dla takiego łuku z betonowego bloczka B20 grubości 24cm ? Bo chciał bym się
    > zorientować jak głęboko będzie można zagłębić taką piwniczkę pod

    Pomysl przedni, ciekawy a nawet antyczny:) bo sklepienia lukowe wykonywano już
    tysiące lat temu. Ja na egzaminie z budownictwa miałem akurat pytanie na ten
    temat. O zadnych obliczeniach mowy nie było. Trzeba było wiedzieć, ze takie
    sklepienia wywoluja duże sily poziome rozpychające mury na boki i z tego
    względu mury musza mieć odpowiednio duza grubość. Lub mieć tzw. przypory na
    zewnątrz o czym sam wiesz. A na Wawelu, gzie sa krużganki lukowe sa widoczne
    grube prety stalowe tzw kotwy czy ankry spinające konstrukcje do kupy i
    zapobiegające jej zawaleniu się.
    Aha i musialem wiedzieć jak się nazywa ta cegla na samej gorze stropu.
    Odpowiedzialem zamek a to był maly blad bo ona nazywa się klucz. I dlatego
    dostalem tylko troje.
    Ale nie o tym. Jeśli chcesz taka piwniczke sobie skuckac ze wzgledow
    estetycznych czy po to aby jak ktoś do niej wejdzie to się pochwalic, ze to
    Twój dziadek herbu zielona pietruszka, najbogatszy w całej wsi, ja budowal to
    owszem, można się pobawić.
    Ale ze wzgledow finansowych i statyki budowlanej ten pomysl odradzam. Nie ma
    już chyba fachowcow, którzy nieliby jakies pojecie o budowie tego typu
    sklepien chociaż może gdzies ktoś taki jeszcze się uchowal. A uczyc kogos na
    podstawie filmikow i studiow, które tego wymagaja, chyba nie masz zamiaru.

    Znalazlem nieco ogolnych zasad budowy np tu:

    https://www.bing.com/search?q=stropy+ceglane&form=ED
    GEAR&qs=AS&cvid=e3446702f5ee4f15891ae95ee3b19cb6&cc=
    PL&setlang=pl&elv=AXXfrEiqqD9r3GuelwApulpQcCsCdroNp9
    hZ79sJXmadSWBFOFFoJoOpWX73JLY21i6YvFAO%21*I2*Vt4y1%2
    14babqB7%21VCuKbTCx695gG5C8V

    I linki podobne, które latwo znaleźć pod haslem stropy czy sklepienia.
    Ja bym raczej budowal jakiś klasyczny strop np Kleina, tyle, ze do tego
    potrzebne sa drogawe i ciężkawe belki stalowe, duteowniki. o wysokości co
    najmniej pol cegly a korzystnie wyższe. Taki strop ma te zalete, ze latwo na
    nim można wykonać pozioma podloge. Chyba, ze zammierzasz te piwniczke od gory
    również zasypać gruntem a to w celu utrzymywania w piwnicy w miare stalej
    temperatury około 8-10 stopni bo taka temperature zima/lato ma u nas grunt na
    glebokosci 2 m.
    Natomiast z zainteresowaniem ogladnalem ten filmik, na którym jakiś Hiszpan
    buduje strop nie uzywajac zadnych deskowan ani przesuwnych form lukowych, które się
    przy tej technologii tradycyjnie stosowalo.

    I co mi się przypomniało to to, ze jeśli w tej piwniczce chcesz sezonować wino
    jabłkowe, to grunt na zewnatrz murow musi być zageszczoy i bez zadnej izolacji
    termicznej na zewnątrz. Korzystne byłoby natomiast oblepienie murow przed
    zasypaniem i grunten oczywiście zagęszczonym mechanicznie, jakas izolacja
    przeciw wodzie gruntowo-opadowej. Ja to robilem nalepiając na zewnątrz gruba
    pape termozgrzewalna. Być może konieczny bylby tez drenaż opaskowy bo jak woda
    w czasie ulew się do tej piwnicy dostanie to wino może skwasniec. Lub go szybko
    ubywac zacznie.

    Powodzenia, bede trzymal za realizacje tego nieco odjechanego ale ciekawego
    pomysłu kciuki czy cos co się do trzymania nadaje czyli kielich wina.

    Pzdr
    Tornad

  • 13. Data: 2017-09-28 08:44:02
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 28 września 2017 05:46:17 UTC+2 użytkownik Tornad napisał:

> [...]
    > podstawie filmikow i studiow, które tego wymagaja, chyba nie masz zamiaru.
    >
    > Znalazlem nieco ogolnych zasad budowy np tu:

    Ale to chyba nie jest trudne?
    Bo o ile takie fajne "hiszpańskie" sklepienia gdzie całość sie zamyka z czterech
    stron to rzeczywiscie nie łatwe o tyle zwykle sklepienie w postaci wycinka rury to
    sie robi łatwo.
    Starczy sobie zmontować wzornik łuku z osb i na nim klasc cegly. Od góry lać beton.
    Jak stężeje to forme osb przesuwać dalej. I operacje ponowić.
    Oczywiście skala zależy od tego jak szeroko są sciany ale jak piwniczka ma mieć 2m
    szerokosci to mysle ze jest do zrobienia. góre na koniec zalać betonem a najlepiej
    jeszcze go uzbroić. Od dołu łuczek, a od góry betonowa plyta ;)

  • 14. Data: 2017-09-28 10:38:35
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 28.09.2017 08:44, s...@g...com pisze:

    > Starczy sobie zmontować wzornik łuku z osb i na nim klasc cegly. Od góry lać beton.

    Niedasie tak. Wystarczy spojrzeć na pierwszy lepszy rysunek konstrukcyjny
    łuku z cegieł, by zauważyć, że łuk musi być budowany na zaprawie - cegła
    po cegle, jednocześnie z obu stron - a nie zalany betonem. Jak sobie
    wyobrażasz utrzymanie cegieł na łuku wzornika w odpowiedniej pozycji -
    każdą prostopadle do wzornika - przed zalaniem betonem?

    collie

  • 15. Data: 2017-09-28 11:30:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com pisze:

> [...]
    > Starczy sobie zmontować wzornik łuku z osb i na nim klasc cegly. Od góry
    > lać beton. Jak stężeje to forme osb przesuwać dalej. I operacje ponowić.

    Z zasklepianiem w jednym wymiarze (walec) zawsze jest więcej problemów niż
    przy dwóch wymiarach (sfera). Wbrew wyobrażeniom ceglaną kopułę wznosi się
    łatwo, za wzornik wystarczy zamocowany przegubowo drągal:

    http://okraglemiasteczko.net/wp-content/uploads/2015
    /05/www.kopuly.sergiel.pl_2.jpeg

    Robi się to również pod ziemią:

    http://2.bp.blogspot.com/-OMBl4LNUr6A/TxaWDm3PNDI/AA
    AAAAAABto/CmisSeBP5YA/s1600/p6290037.jpg

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2017-09-28 15:22:05
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 28 września 2017 10:38:14 UTC+2 użytkownik collie napisał:

> [...]
    > wyobrażasz utrzymanie cegieł na łuku wzornika w odpowiedniej pozycji -
    > każdą prostopadle do wzornika - przed zalaniem betonem?

    Ja wiem ze dzis w szkołach nie uczą wyobraźni i trzeba jak krowie na rowie:
    Wystarczy dupki cegieł smarowac zaprawa przy kladzeniu na wzorniku.

    Naprawde kazdy detal idei trzeba klarowac aż tak?
    Przecie ta grupa to same mądre głowy...

  • 17. Data: 2017-09-28 15:26:09
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 28 września 2017 11:32:01 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

> [...]
    > przy dwóch wymiarach (sfera). Wbrew wyobrażeniom ceglaną kopułę wznosi się
    > łatwo, za wzornik wystarczy zamocowany przegubowo drągal:

    Tyle ze trzeba nieco praktyki. Oczywiste jest ze sie da i nie jest to trudne.
    Widzialem jak ludek w jakiejś hiszpanii czy meksyku sobie spokojnie taką kopułe robi.
    Starczy odpowiednia precyzja, zaprawa odpowiedniej konsystencji i "prawie samo
    wychodzi"

    Ale jednak jak ktos sie nie zna nic a nic to prosciej sobie wzornik zrobic,
    podeprzec, cegły poukladac (dodac zaprawe miedzy nie - dla niekumatych) i poczekać
    24h przed wyjęciem wzornika i przeniesieniem go dalej.

    Tu wiele filozofii nie trzeba.

    > Robi się to również pod ziemią:
    >
    > http://2.bp.blogspot.com/-OMBl4LNUr6A/TxaWDm3PNDI/AA
    AAAAAABto/CmisSeBP5YA/s1600/p6290037.jpg

    Nie liczy sie :) widac niebo pod tą ziemią :)

  • 18. Data: 2017-09-28 15:54:15
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 28.09.2017 15:22, s...@g...com pisze:

    > Wystarczy dupki cegieł smarowac zaprawa przy kladzeniu na wzorniku.

    Nie kombinuj jak koń pod górę, gdy zostaniesz przyłapany na głupocie -
    "Starczy sobie zmontować wzornik łuku z osb i na nim klasc cegly.
    Od góry lać beton" - tylko powiedz "moja culpa".

    Weź i pokaż jak taka cegła posmarowana zaprawą trzyma się dupką
    na drewnianym wzorniku w pozycji prawie poziomej w dolnej części
    łuku. Albo lepiej weź i się nie kompromituj do cna.

    --
    collie

  • 19. Data: 2017-09-28 16:13:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com pisze:

> [...]
    > spokojnie taką kopułe robi. Starczy odpowiednia precyzja, zaprawa
    > odpowiedniej konsystencji i "prawie samo wychodzi"

    Ten ludek z Meksyku to artysta, właściwą krzywiznę powierzchni ma w oku
    i w ręku. Zaczyna murowanie w narożniku ścian, gdzie rozpiętość jest
    żadna, potem idzie w coraz bardziej wypiętrzone łuki. To zupełnie inna
    technika, inna od wznoszonych warstwowo okrągłych kopuł. Te można ustawić
    w zasadzie bez zaprawy.

> [...]
    > zrobic, podeprzec, cegły poukladac (dodac zaprawe miedzy nie - dla
    > niekumatych) i poczekać 24h przed wyjęciem wzornika i przeniesieniem

    Tutaj za wzrornik wystarczy wspomniany kijaszek. Z cegieł na zaprawie
    zrobi to zwykły murarz bez pomocnika, choćby dopiero co dowiedział się
    o takiej technice. Z kamieni bez zaprawy trzeba zabezpiecczać jedną
    warstwę, nim nie zamknie się obwodu. Potem samo się trzyma. Bardzo
    sprawnie robi się takie budowle z worków z piaskiem albo lokalną glebą
    (niektórzy używają w charakterze spoiwa... drutu kolczastego). Jeśli
    budowla ma mieć charakter trwały, to do worków dosypuje się niewielką
    ilość cementu jako zbrylacza.

    > Tu wiele filozofii nie trzeba.

    O jednym trzeba pamiętać...

    AAAAAABto/CmisSeBP5YA/s1600/p6290037.jpg

    > Nie liczy sie :) widac niebo pod tą ziemią :)

    ...o tej dziurce na górze. Bez niej kopuła może runąć. Wszystkie kopuły
    renesansowe mają ten otwór, zabudowany zwykle jakąś wieżyczką z fikuśnymi
    kolumienkami. W przypadku cegieł na zaprawie ryzyko katastrofy jest
    mniejsze, ale też warto zostawić. W przypadku piwniczki na jabola można
    zatkać snopkiem.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2017-09-28 16:34:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    collie pisze:

    > Nie kombinuj jak koń pod górę, gdy zostaniesz przyłapany na głupocie -
    > "Starczy sobie zmontować wzornik łuku z osb i na nim klasc cegly.

    Każden jeden murarz powie, że "kładzie cegły", nie inaczej. A gdy
    zdarzy się chłop nerwowy, to za takie czepialstwo potrafi odwdzięczyć
    się trzymaną w ręce cegłówką.

> [...]
    > na drewnianym wzorniku w pozycji prawie poziomej w dolnej części
    > łuku. Albo lepiej weź i się nie kompromituj do cna.

    Pewnie jest gdzieś na jutubie jak się te przesklepienia międzybelkowe
    w stropie Kleina kładzie. Jeśli ktoś jest całkiem pozbawiony wyobraźni,
    może sobie popatrzeć.

    Jarek

    --
    Grzesiek Kubiak, czyli Kuba rządził naszą podstawówką
    Po lekcjach na boisku ganiał za mną z cegłówką