eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieSolary dla budynku wielorodzinnego - przesadzone oszczędności? › Re: Solary dla budynku wielorodzinnego - przesadzone oszczędności?
    From: janusz_k <J...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solary dla budynku wielorodzinnego - przesadzone oszczędności?
    Date: Wed, 02 Apr 2014 16:58:37 +0200

    W dniu 02.04.2014 o 09:55 Saiko Kila <f...@b...cy> pisze:

    > 80 tysięcy zł. Wedle specjalisty dla budynku wystarczyłby piec o mocy
    > regulowanej 75 - 145 kW, i wspólnota podjęła decyzję o wymianie kotła,
    > podgrzewaczy, komina itp. To raczej nie budzi mojej wątpliwości.
    Ja bym zrobił tandem dwóch lub trzech kotłów palonych wg potrzeby, bo
    kociołe pracujący na pełnej mocy ma max sprawność w porównaniu do kotła
    chodzącego na ćwierć gwizdka, poza tym 3 kotły mogą być tańsze niż 1 duży.

    > dzięki solarom ma to być jakieś 50% mniej, i liczymy, że zwrócą się za
    > trzy lata. Zima nas nie interesuje, bo wiadomo że nie będzie to miało
    > większego wpływu. Do tego zostały dołączone wyliczenia. I tu naszły mnie
    > wątpliwości:
    >
    > 1. w wyliczeniach zakłada się, że nasłonecznienie w skali roku to 1000
    > kWh/m^2. Jest też średnie natężenie promieniowania z podziałem na
    > miesiące, ale jest to zrobione tak, że sumuje się do tysiąca.
    Tysiąc to max w naszej szerokości gegraficznej, ale dla poziomo położonego
    kolektora, ustawienie pod kątem prostym do słońca daje większą wartość.

    Wydaje mi
    > i się, że wszyscy używają takiego parametru - czy on jest realny? I czy
    > ma jakieś znaczenie, bo średnia dzienna w lecie ma być wedle założeń 5,5
    > kWh/m^2. Tylko że mi w żaden sposób tak wysoka średnia nie wychodzi.
    5,5 godz * 1kw, tyle przez południe da się uzyskać, a nawet więcej.

    > Znalazłem jakieś dane, niby średnią wieloletnią z satelitów NASA, i dla
    > Warszawy (gdzie stoi budynek) nawet w najjaśniejszym miesiącu maju nie
    > ma 5,0 kWh/m^2. Wydaje się, że średnia jest zawyżona.
    >
    > 2. Zakładane jest, że instalacja ma mieć optymalne ustawienie. Ale
    > instalacja jest nieruchoma, można coś tam regulować w pionie, ale por
    > wyregulowaniu jest to na stałe. Czy współczynnik obniżenia sprawności
    > nie powinien być wyższy od zera? Przecież te panele nie będą "wodzić" za
    > Słońcem?
    Ale okazuje się że wodzenie daje niewielki zysk bo słońce świecąc już pod
    większym kątem mocno się osłabia przez atmosterę, popatrz za okno, po 17
    już jesteś w stanie spojrzeć prosto w słońce.

    > 3. Gwarancja na solary to 3 lata, chociaż na instalację to zdaje się 10
    > lat - i taka ma być długość życia całości. Czy przypadkiem taka
    > konstrukcja nie starzeje się, i nie zmniejsza wydajności z wiekiem? To
    > nie solary próżniowe, gdzie rurki pękają, ale absorber też się pewnie
    > zużywa.

    Nie, to dupochron sprzedawcy.

    > 4. W kosztach nie są uwzględnione naprawy (konserwacja i dogląd bieżący
    > jest). Wedle instrukcji co 2 lata trzeba wymienić płyn (roztwór glikolu
    > polietylenowego) i magnezową anodę. Pewnie nie są to wielkie koszty z
    > założenia, akurat nie mam tego podanego, ale czy bywa, że są one
    > przekroczone, bo po latach wychodzi że zużywa się bardziej?
    Już ci napisano, instalacja nie wymaga specjalnej troski.

    > 5. Jest przedstawiony wzór na "uzysk", tyle że uwzględnia on całkowite
    > nasłonecznienie roczne, i że woda będzie zużyta optymalnie. Jednak w
    > rzeczywistości energia nie może być rozłożona magicznie na cały rok...
    > Czy ktoś miał takie wyliczenia przedstawione przez instalatora, oparł
    > się o nie, i potem klął?
    Uzysk to zawsze wróżenie z fusów bo nie mamy wpływu na pogodę i liczbę dni
    słonecznych.

    > Im bardziej czytam te wyliczenia, tym bardziej dochodzę do wniosku, że
    > nie da się obliczyć nawet w przybliżeniu prawdziwego uzysku. I obawiam
    > się nawet, że da się na tym stracić, bo para pójdzie w gwizdek latem, a
    > zimą i tak wszystko będzie opalane gazem. Udało się komuś trafić tak, że
    > się opłacało?
    One nawet w zimię będą grzały takwięc tak szybko tej zimy nie skreślaj.

    --

    Pozdr
    Janusz