  • 11. Data: 2017-02-03 20:09:06
    Temat: Re: Średnia temp. dobowa
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 03.02.2017 o 17:59, s...@g...com pisze:
    > Suma poszczególnych pomiarów podzielona na ilośc pomiarów.
    To jest średnia arytmetyczna.
    > Nie wiem po co tam wage dokładać w normalnych warunkach.
    > Wage można by dodac jesli jakies z pomiarów sie nie udały i ich nie ma. Wtedy do
    sąsiednich pomiarów mozna dodac wage.
    Średnia ważona tym się różni od arytmetycznej, że jak masz na przykład
    dwa pomiary (dla uproszczenia):
    20 godzin masz 10 stopni i 4 godziny 20 stopni.
    Średnia arytmetyczna da tu stopni 15, a ważona tylko 11,67.
    Jacek

  • 12. Data: 2017-02-03 20:43:21
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-02-03 o 20:09, Jacek pisze:
    > To jest średnia arytmetyczna.

    ale także ważona z wagą równą 1 dla wszystkich.

  • 13. Data: 2017-02-03 20:47:00
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 3 lutego 2017 20:09:07 UTC+1 użytkownik Jacek napisał:
> [...]
    > dwa pomiary (dla uproszczenia):
    > 20 godzin masz 10 stopni i 4 godziny 20 stopni.
    > Średnia arytmetyczna da tu stopni 15, a ważona tylko 11,67.
    Im więcej pomiarów na dobę np tym bardziej te średnie się zbliżą do siebie

  • 14. Data: 2017-02-04 13:20:41
    Od: s...@g...com

> [...]
    > dwa pomiary (dla uproszczenia):
    > 20 godzin masz 10 stopni i 4 godziny 20 stopni.
    > Średnia arytmetyczna da tu stopni 15, a ważona tylko 11,67.

    Tyle to ja wiem. Postąp krok naprzód i wyjasnij po co tam mieszać wagę jak
    elektronika pomierzyła całą dobę przez miesiąc i nie udało sie zarejestrowac
    poprawnie 3 pomiarów. Do tego wiemy które trzy sa niepoprawne.

    Bo ja wiem po co w takim wypadku wagi i jak je powstawiać i z grubsza wiem na ile
    zmieni sie wynik :)

  • 15. Data: 2017-02-04 14:46:14
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 4 lutego 2017 13:20:42 UTC+1 użytkownik s...@g...com napisał:
    do sąsiednich pomiarów mozna dodac wage.

    > Tyle to ja wiem.

    oj chyba nie bardzo.

    >Postąp krok naprzód i wyjasnij po co tam mieszać wagę jak elektronika pomierzyła
    całą dobę przez miesiąc i nie udało sie zarejestrowac poprawnie 3 pomiarów. Do tego
    wiemy które trzy sa niepoprawne.

    Rodzaje bledów pomiarowych pomieszałes.

    b.

  • 16. Data: 2017-02-04 16:31:34
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 4 lutego 2017 14:46:15 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    do sąsiednich pomiarów mozna dodac wage.

    > oj chyba nie bardzo.

    No to podyskutowałeś.

    całą dobę przez miesiąc i nie udało sie zarejestrowac poprawnie 3 pomiarów. Do tego
    wiemy które trzy sa niepoprawne.

    > Rodzaje bledów pomiarowych pomieszałes.

    Nadal nie widzę mądrej głowy która by uzasadniła potrzebę liczenia średniej ważonej w
    takim przypadku.

    Czy zamiast czepiać sie, podarujesz widowni taki przykład?

  • 17. Data: 2017-02-04 18:05:19
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu sobota, 4 lutego 2017 16:31:35 UTC+1 użytkownik s...@g...com napisał:
> [...]
    w takim przypadku.

    > Czy zamiast czepiać sie, podarujesz widowni taki przykład?

    przykład? prosze bardzo:
    temeperatura rosnie liniowo od 0 do 100 stopni w ciągu 10godzin.
    Srednia temperatura to 50stopni.
    Wzór na temperature średnią musi dac prawidłowy wynik niezależnie ile i kiedy
    zostanie wykonanych pomiarów.
    Jesli pomiary robione sa w równych odstepach to wzór sie upraszcza do sredniej
    arytmetycznej. Ale to jest pewne załozenie ograniczające a wzór ma dzialac zawsze, bo
    fizyczne pomiary niekoniecznie tak dzialają, czujniki mają sie prawo zawiesic itp.
    Powiedzmy 10pomiarów w ciągu pierwszej godziny, a potem jeden na godzine.
    Napisz i podaj wzór, bo srednia arytmetyczna nie zadziala :)

    b.

  • 18. Data: 2017-02-06 09:37:23
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 4 lutego 2017 18:05:22 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    > Powiedzmy 10pomiarów w ciągu pierwszej godziny, a potem jeden na godzine.
    > Napisz i podaj wzór, bo srednia arytmetyczna nie zadziala :)

    No przeca napisałem że w takich sytuacjach można pomiary "owagować". Tam wyżej.

    Tylko trzeba najpierw wiedzieć że zmiana temperatury jest jakaś co sobie bez
    komentarza przyjąłeś.

    w przypadku pogody takiego założenia sie zrobić nie daje bo temperatura zmienia sie
    cyklicznie a do tego nie do końca przewidywalnie...

    Prościej mierzyć równo i gęsto. Jak wypadnie 1% pomiarów (IMHO sporo) to i tak wiele
    sie średnia nie zmieni (o ile nie wypadnie np. 60 minut w południe z całej doby...

    Srednia jest dosyc stabilna jako wskaźnik...

    Nawet RRD w sobie nie stara sie takich fanaberii robić samo z siebie. Tam możesz
    sobie zdefiniować pare dodatkowych serii z różnymi gradacjami. Wtedy jak nie masz
    sredniej minutowej to mozesz sie posilic srednią 5 minutową. Ale to se musisz sam
    przewidzieć i rrd tak zdefiniować aby tak sobie dane zbierało...

    Tak czy siak zastosowania wag do liczenia sredniej temperatury w pomiarach
    automatycznych w domu to ja nie widze. Dac sie da bo czemu nie ale potrzeba raczej
    nikła...

  • 19. Data: 2017-02-06 09:52:07
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 06.02.2017 o 09:37, s...@g...com pisze:

    > No przeca napisałem że w takich sytuacjach można pomiary "owagować".
    Widzę, że nie rozumiesz, co to jest średnia ważona (a dokładnie średnia
    ważona arytmetyczna, bo taka tu ma zastosowanie).
    Waga w tym przypadku to nie jest tak, że oceniam dajmy na to auto, gdzie
    daję punkty od 0 do 10 i na przykład ważny jest dla mnie wygląd, to mu
    daję wagę 5, a pojemność bagażnika mnie nie obchodzi, to daję wagę 1.
    Tu tak jest tak, że wagi nie nadajemy arbitralnie, a jest ona zależna od
    czasu występowania danej temperatury.
    Jacek

  • 20. Data: 2017-02-06 10:11:36
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 6 lutego 2017 09:52:08 UTC+1 użytkownik Jacek napisał:

> [...]
    > daję wagę 5, a pojemność bagażnika mnie nie obchodzi, to daję wagę 1.
    > Tu tak jest tak, że wagi nie nadajemy arbitralnie, a jest ona zależna od

    LOL.

    Zamiast czepiać sie mojego pojmowania sprawy napisz mi jak sie dowiesz z pomiarów
    które masz dziurawe ile czasu dana temperatura trwała aby ja wagować :)

    Albo inaczej:
    Tak jak prosiłem wyżej, ponawiam prośbę. Podaj mi przykład _nie_z_sufitu_ na potrzebę
    owagowania pomiarów temperatury w kontekscie pogody.

    Podaj mi po co chcesz liczyć średnią temperaturę z wagami w realnym przykladzie. I z
    wyłączeniem tego co napisałem wyżej o brakujących pomiarach.

    Przeczytaj uważnie i podaj. Bo widzę że sprawnie oceniasz moje pojmowanie a nie
    potrafisz wskazać sensu w tym o czym piszesz.