    Date: Fri, 14 Jan 2011 21:17:48 +0100
    From: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Start silnika indukcyjnego.

    Użytkownik 666 napisał:
    > W chwili, gdy włączam urządzenie wyposażone w 1-fazowy silnik indukcyjny
    > (1425 obr/min, 405 wat):
    >
    > http://www.ergosistem.ru/pictures/ISE/ise13.jpg
    >
    > to w ciemności pod urządzeniem zauważam błękitny rozbłysk jak od krótkiego
    > łuku elektrycznego.
    >
    > I nie wiem, cz błysk pochodzi od:
    >
    > a) silnika indukcyjnego (w chwili startu)?
    > b) uruchamianego pneumatycznie włącznika elektrycznego umieszczonego pod
    > urządzeniem?

    Prędzej odpowiedź brzmi "b" ale powstawanie łuku w momencie załączania
    jest minimalne. Jeśli przy zatrzymywaniu się silnika (poobserwuj) nie
    masz jeszcze silniejszego rozbłysku to wyłącznik pneumatyczny jest bez
    winy. Zapewne masz silnik z odłączaną przełącznikiem odśrodkowym częścią
    uzwojenia rozruchowego albo sekcją kondensatora rozruchowego - bywają
    takie wynalazki

    > Bo bardzo mi się ten błysk nie podoba, urządzenie jest umieszczone w
    > zamykanej drzwiczkami szafce pod zlewem, i jeśli w tej szafce wyląduje
    > przypadkiem jakiś rozpuszczalnik (lub śmieci w kuble wyprodukują metan ;)) to
    > jest ryzyko lotu zlewozmywakiem na księżyc.

    Rozszczelnić szafkę na dole i na górze, nie trzymać tam materiałów
    palnych w ilościach stwarzających zagrożenie pożarowe.

    --
    Darek