    From: "Stolat" <c...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Stukanie zaworu RTL
    Date: Tue, 13 Oct 2009 21:12:52 +0200

    > Witam!
    >
    > U mnie tak samo jest: gdy nagle skręcę zawór RTL z pozycji 5 na np. 2,5 to
    > walnie w całej instalacji. Zapytałem się instalatora, który to zakładał i
    > stwierdził, że w takim razie jest jeszcze w instalacji powietrze.
    > Pobieżnie mi wytłumaczył jak powstaje ten stuk, ale tak jak napisałem
    > wyżej: pewnie będziesz również miał jeszcze powietrze w instalacji.

    Jest takie zjawisko jak uderzenie hydrauliczne, powietrze w instalacji by
    przejmowało ten stuk.
    W sumie napowietrzanie wody, ma służyć do obniżenia uderzenia
    hydraulicznego.
    Więc ta tłumaczenie trochę niefachowe.
    Ja jak zakmnę szybko zawór w ukłądzie gdzie pracuje pompa, to rąbie tak że
    aż rury drżą.
    Ten zawór może zbyt agresywną charakterystykę ma :)
    Albo po prostu nie zamykaj szybko :P

    Pozdrawiam Michał