  • 11. Data: 2018-04-29 20:53:02
    Temat: Re: System odzysku wody zlewozmywakowej (tzw. szarej)
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Srednio na czlowieka w Polsce wychodzi 35-40m? wody rocznie. Srednia cena wody i
    odprowadzenia sciekow to ok 10zl/m?, chociaz bywaja miejscowosci z cena wody
    przekraczajaca 25zl/m?. 400 zlotych na osobe rocznie. Rodzina cztero osobowa zuzyje
    za 1600 zlotych rocznie. Przez 20 lat za 32 tysiace. Jak oszczedzic polowe bo uzywac
    szarej wody to za oszczedzone pieniadze mozna zrobic kilka a nie jedna instalacje do
    magazynowania i uzdatniania. Mozesz wskazac gdzie sa przeogromne koszty jesli mauzer
    1000l kosztuje od 120 zlotych za sztuke. Dozownik do domowej zmywarki ok 40 zlotych.
    Sterownik czasowy 10 zlotych. Pompka do 200 zlotych. Instalacje mozna zrobic rurkami
    pex. Troche kombinacji moze byc z wylaczaniem pompki po napelnieniu zbiornika
    spluczki ale w stowie bym sie zmiescil.

    Wykonanie takiej instalacji z całą pewnością będzie droższe niż połowa
    tego co tu podałeś, a zysk dużo mniejszy. Wiem ile może to kosztować, bo
    w odróżnieniu od Ciebie mam o tym pojęcie.

    Liczysz tylko i wyłącznie koszt mauzera i rurek.

    Popełniasz niestety błąd zakładając, że zaoszczędzisz połowę, a to jest
    g.... prawda.

    Człowiek zużywa wodę do mycia, kąpieli, zmywania, spłukiwania kup oraz
    do spożycia.

    Woda ze zmywania ze względu na zawartość tłuszczów oraz resztek
    rozkładającego się pożywienia oraz ta z kupami nie nadają się do
    ponownego wykorzystania. Tak się składa, że wodę po raz kolejny można
    wykorzystać tylko i wyłącznie do spłukiwania kup. Ile tej wody potrzeba
    na człowieka? Najwięcej wody zużywa się do kąpieli i mycia i tylko ta
    woda może być użyta powtórnie, ale tej wody jest znacznie więcej niż
    wody potrzebnej do spłukiwania kup. Prawda jest taka, że w ubikacji
    zużywa się nie więcej jak 20% zużywanej wody przez człowieka.

    Cóż z tego, że możemy mieć więcej wody z mycia i kąpieli, która i tak
    będzie musiała trafić wprost do ścieków, ponieważ jest jej zbyt dużo niż
    potrzeby do spłukiwania kibla.

    Teraz kwestia jak łapać tą wodę?

    Po pierwsze musisz mieć zrobioną podwójną instalację ściekową. Jedną dla
    wody, która jest odprowadzana wprost do ścieków oraz wody do powtórnego
    użytku.

    Myślisz, że wykonanie takiej instalacji to jest za darmo? Niestety nie.
    Jak ma być wykonana w domu istniejącym, wiąże się to z kapitalnym
    remontem domu.

    Teraz kwestia gdzie miałby stanąć zbiornik z wodą?

    Wytłumacz jak to zrobisz, że ta zużyta woda z parteru bez piwnicy trafi
    do tego mauzera? Większość obecnie budowanych domów, buduje się bez piwnicy.

    Załóżmy, że jest piwnica i woda grawitacyjnie spłynie to zbiornika.
    Myślisz, że wystarczy ją zgromadzić i powtórnie wykorzystać?

    Odkręć sobie zwykły syfon z umywalki lub wanny i zobacz co tam jest i
    jak śmierdzi. Wyobrażasz sobie co by było w takim zbiorniku po tygodniu?
    Syf i smród taki, że jak byś napełnił zbiorniki kibli to byś nie wszedł
    do łazienki. Dlatego taką wodę trzeba przefiltrować. Tu będzie potrzebna
    przynajmniej kolumna filtracyjna z piaskiem oraz wkładami, które
    zatrzymają wszystkie stałe nieczystości. Przecież wraz z wodą z umywalki
    czy wanny płynie poza chemią płyną także resztki naskórka ludzkiego,
    włosy, może jakieś kupy dzieciaków, które narobiły w majtki itp. Jest to
    wyśmienita pożywka dla wielu bakterii w tym także i bakterii kałowych.
    Teraz wyobraź sobie, że musisz się tego wszystkiego pozbyć, a po
    przefiltrowaniu wody poddać odkażaniu. Nawet nie zdajesz sobie jak takie
    filtry są drogie w budowie oraz utrzymaniu. Wystarczy tylko porównać
    sobie filtry do basenów, które mają dużo mniej roboty z wodą z basenu
    niż z wodą z wanny.

    Weź pod uwagę, że wodę tą trzeba przefiltrować zanim trafi do zbiornika.
    W przeciwnym razie będzie smród w całym domu. Policz sobie teraz ile
    będzie potrzeba chemii codziennie dodawać do tego zbiornika. To nie jest
    basen, gdzie raz dodana chemia krąży sobie w kółko. Tutaj chemię trzeba
    będzie dodawać codziennie, a chemia wcale nie jest tania.

    Teraz piszesz, że wystarczy PEX do napełniania zbiornika kibla. Może i
    starczy, ale najpierw trzeba wykonać instalację. Piszesz, że jakoś tam
    rozwiążesz napełnianie. Może ręcznie będziesz nabierał wiaderkiem i
    wlewał do zbiornika? Wypadałoby tą wodę pompować hydroforem, a do
    napełniania po prostu pozostawić standardowe, sprawdzone rozwiązania z
    istniejącymi zaworami napełniającymi. Wystarczy tylko podać wodę pod
    ciśnieniem, a zatem potrzebny jest hydrofor. Ale hydrofor nie może być
    pierwszy lepszy, lecz taki, który będzie odporny na stosowane
    chemikalia. Czyli zarówno zbiornik jak i pompa muszą być ze stali
    odpornej na chlor, a tu już nawet nie każda stal kwasoodporna się
    nadaje. Dobrze o tym wiesz, że takie zestawy nie kosztują kilkaset
    złotych, ale parę tysiaków. Weź też pod uwagę, że tu będziemy mieli do
    czynienia także z temperaturą, dlatego nawet stal kwasoodporna 316L
    będzie bardzo szybko korodować, bo jest odporna na chlor pod warunkiem,
    że temperatura płynu nie przekroczy 10'C. Powyżej tej temperatury po
    prostu w ciągu roku czy dwóch skoroduje.

    Piszesz, że zwykły PEX wystarczy, a ja twierdzę, że nie wystarczy,
    ponieważ złączki są z mosiądzu, który będzie korodował w kontakcie z
    wodą z chlorem. Trzeba by zrobić instalację z rur PP. Nie można też użyć
    zwykłych zaworów czy zwykłych złączek. Wszystko musi być odporne na wodę
    zawierającą chlor.

    Jak więc widzisz nie jest to takie proste jak Ci się wydaje.

  • 12. Data: 2018-04-29 21:16:27
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 29 kwietnia 2018 13:53:57 UTC-5 użytkownik Uzytkownik napisał:

> [...]
    > wodą z chlorem. Trzeba by zrobić instalację z rur PP. Nie można też użyć
    > zwykłych zaworów czy zwykłych złączek. Wszystko musi być odporne na wodę

    Seka, seka. A woda z wodociagu ten chlor ma jakis nieaktywny czy cos?
    Bo mam instalacje w domu na pex-ach i mam milyjon kolanek. Martwic sie juz czy
    dopiero jak zacznie cieknac?

    Co do reszty na temat szarej wody sie zgadzam, imho bez sensu ale z tym chlorem to
    nie wiem czy ci sie nie pomerdalo czy czym innym...

  • 13. Data: 2018-04-29 21:39:48
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-04-29 o 21:16, s...@g...com pisze:

    > Seka, seka. A woda z wodociagu ten chlor ma jakis nieaktywny czy cos?

    A gdzieś Ty widział chlor w wodzie wodociągowej? Może ze 30-40 lat temu,
    ale obecnie już chyba wszędzie woda jest ozonowana. Chlor dodawany jest
    sporadycznie. Poza tym ilość tego chloru jest wielokrotnie mniejsza niż
    tego, który musiałbyś dodawać do brudnej wody w której wymoczyłeś jajka.
    Ponadto dodając samemu chlor trudno jest zapanować nad jego stężeniem,
    bo nie wiesz ile wody zużyto danego dnia, a ile poszło w kanał.

    > Bo mam instalacje w domu na pex-ach i mam milyjon kolanek. Martwic sie juz czy
    dopiero jak zacznie cieknac?

    Normalnie eksploatowana może przeżyć Ciebie.

    > Co do reszty na temat szarej wody sie zgadzam, imho bez sensu ale z tym chlorem to
    nie wiem czy ci sie nie pomerdalo czy czym innym...

    Nic się nie pomerdało.

  • 14. Data: 2018-04-29 21:46:49
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-04-29 o 21:39, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > dnia, a ile poszło w kanał.

    > Normalnie eksploatowana może przeżyć Ciebie.

    P.S.

    Ozonowanie wody rozpoczęto w latach 60-tych zeszłego stulecia, a w moim
    mieście jak tylko pamiętam od czasów mojej młodości była ozonowana.

  • 15. Data: 2018-04-29 21:56:06
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 29 Apr 2018 10:10:15 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder
    <4...@g...com> wrote:
> [...]
    > napelnieniu
    > zbiornika spluczki ale w stowie bym sie zmiescil.

    No i generalnie strzelałbym w takie rozwiązanie DIY.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2018-04-29 22:58:23
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 29.04.2018 o 09:59, Marek pisze:
    > Chodzi o wykorzystanie szarej wody (jak na statku) do spłuczek WC
    > (oszczędności wody i wywozu szamba). Czy ktoś ma taki system u siebie i
    > mógłby podzielić się doświadczeniami? Jaki system wybrać? Czy lepiej i
    > taniej zbudować własny  używając tylko zew. system filtracji?

    ja łapię wodę deszczową. najpierw odstojnik z 2x5 litrów, potem filtr.
    schodzi 1 na rok. mam do złapania 400 litrów i używam jej do prania.
    spłuczkę też chciałem napełniać, ale nie wymyśliłem jak to zrobić bez
    pompy, z 2 źródeł na raz.
    Wadą wody deszczowej jest to, że niema jej przez 3 miesiące zimy
    (ostatnio przez 3 tygodnie) i czasami latem też jej niema. ale to co mi
    napada do beczek - wykorzystuje w 100%. taką wodę możesz śmiało
    przepuszczać cieniutkimi wężykami grawitacyjnie. znaczy instalacje
    zrobisz bez kucia, przeźroczyste wężyki schowasz ładnie. choć jak ja mam
    za małe (grawitacyjne, ok 1m słupa wody) ciśnienie to czasem pralka
    wywala error bo w zadanym czasie nie zdoła napełnić się wodą.
    Jeśli masz miejsce na wodę deszczową - spróbuj iść tym tropem. a moze
    kiedyś przekierujesz tam "szarą" wodę z prysznica.
    ToMasz

  • 17. Data: 2018-04-29 23:07:42
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > Jeśli masz miejsce na wodę deszczową - spróbuj iść tym tropem. a moze
    > kiedyś przekierujesz tam "szarą" wodę z prysznica.

    Zaintrygowałeś mnie. Twój problem można rozwiązać małym hydroforem
    przeponowym 24l za 350pln. Koszt jest ale uzysk wart rozważenia -
    przynajmniej w moim przypadku.

    Mam bardzo bardzo twardą wodę a nie mam instalacji zmiękczającej (w
    planach dopiero). Coś takiego rozwiązałoby problem zasilania w wodę
    pralki i zmywarki (jedno i drugie na twardej wodzie bardzo słabo działa).

    Przez ciebie mam teraz kolejny temat do przedumania....

  • 18. Data: 2018-04-29 23:29:49
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-04-29 o 22:58, ToMasz pisze:

> [...]
    > Jeśli masz miejsce na wodę deszczową - spróbuj iść tym tropem. a moze
    > kiedyś przekierujesz tam "szarą" wodę z prysznica.

    A co z ptasimi odchodami oraz pyłami i chemikaliami osiadłymi na dachu z
    kominów, którymi jest zanieczyszczona deszczówka?

    Ja dla przykładu zbieram deszczówkę. Mam do tego zbiornik 16m3 , ale
    deszczówka służy tylko i wyłącznie do podlewania trawników i ogródka.

    Jeżeli zaś chodzi o pralki to w wielu modelach potrzebne jest pewne
    minimalne ciśnienie, aby otworzyły się elektrozawory i woda trafiła w
    odpowiednie przegródki. Bardzo często w pralkach 2 strumienie wodne
    trafiają do 3 przegródek w taki sposób, że raz puszcza jeden
    elektrozaworów, a raz drugi i tak woda jest kierowana do dwóch skrajnych
    przegródek, a jak otworzą się obydwa elektrozawory to woda kierowana
    jest do przegródki środkowej. Bez odpowiedniego ciśnienia woda ta będzie
    śle kierowana kanałami do przegródek.

  • 19. Data: 2018-04-29 23:49:51
    Temat: OT: do czego służy hydrofor ze zbiornikiem 2l (dwa litry)?
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    Właśnie na taki się na aledrogo wpakowałem - po kiego grzyba komu
    hydrofor z takim zbiorniczkiem - przecież on się będzie włączał jak
    tylko odkręci się kran i nie wyłączy się do zakręcenia...

  • 20. Data: 2018-04-29 23:51:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 29 Apr 2018 19:31:18 +0200, marios <n...@n...pl>
    wrote:
    > Jeżeli chodzi o wlewanie "szarej" to wystarczy opowiedzieć o
    > pomyśle
    > żonie - to one zazwyczaj sprzątają nam kible.

    Tu byłobym ostrożny. Ostatnio z małżonką oglądaliśmy okna, sprzedawca
    próbował zachwalać jakiś detal argumentując "to istotny szczegół,
    szczególnie dla Pani jeśli chodzi o czyszczenie". Reakcja małżonki
    była piorunująca, myślę że ten facet jeszcze dochodzi do siebie po
    wstrząsie jakim doznał.

    > kuchni (tylko prysznice, umywalki łazienka i odpływy z pralek,
    > zmywarka?

    Prysznice? Współczuję, większość sika pod prysznicem (ekologiczne).

    --
    Marek