    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Szambo i deszczówka
    Date: Mon, 29 Jun 2015 09:09:58 +0200

    Użytkownik "Uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Właśnie kończę roboty związane z podłączeniem się do instalacji ściekowej,
    > którą wreszcie uruchomiono w mojej gminie.
    > Dawne szambo teraz będzie pełniło rolę zbiornika na deszczówkę.
    > W tym celu wody opadowe z wszystkich rynien zostały skierowane do szamba.
    > Aby szambo się nie przepełniło, nadmiar wody będzie odprowadzany rurami w
    > odległą część działki, gdzie trafi do rowu melioracyjnego.
    > Ułożyłem rury wodne, którymi deszczówka będzie pompowana i dostarczana w
    > odległe części działki.
    > Zastanawiam się teraz w jaki sposób oczyścić zbiornik.

    Dawniej to się wodę z wapnem wlewało, teraz pewnie są inne środki.

    > Oczywiście szambiarka zrobi co może, ale co dalej z resztkami osadu?
    > Myjkę ciśnieniową mam i zapewne jej użyję, ale myślę nad jakimiś środkami
    > odkażającymi, a może po prostu się nie przejmować? Wszak woda i tak ma
    > służyć do podlewania trawników i ogródka.

    Jeśli to ogródek warzywny to słyszałem, że bakterie kałowe potrafią przeżyć
    w szambie i trafić do żywności. Nie wiem, czy to prawda, ale zanim bym
    zaczął używać wody z byłego szamba to bym to dokładnie sprawdził.

    > Może wystarczy powierzyć robotę bakteriom tym, które się dodaje do szamb?
    > Czy ktoś z Was już przerabiał ten problem i może się podzielić
    > doświadczeniami?

    Są firmy co się tym zajmują - nie wiem, czy wszystkie postępują tak samo,
    czy są różne autorskie metody. Ja widziałem taką: wypompować, wyczyścić
    myjką i wybrać twarde z dna, zalać wodą z czymś na bazie chloru, odczekać,
    wypompować i wypłukać, gotowe. Osobiście nie korzystałem widziałem tylko w
    ofercie firmy wywożącej szambo. Cena za usługę była wyższa niż nowego
    plastikowego zbiornika (ponad 1000 zł).

    Pozdrawiam
    Ergie