    From: Adam Szendzielorz <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Szybkosc przeplywu w petlach podlogowki.
    Date: Sat, 31 Oct 2009 12:22:54 -0700 (PDT)

    On 31 Paź, 15:56, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > No i po co Ci to zrodlo zasilania z cala reszta prowadzonych rurek i z calym
    > rezimem charakterystyk do zaprojektowania grzejnika majac zapotrzebowanie i
    > zalozenia temperaturowe?

    Po to zeby nie obliczac rozstawu rurek z tabelek - szczegolnie ze to
    jeszcze zalezy od dolnych warstw (U).

    > Jakiego projektanta?

    Tego co wprowadza dane :)

    > Wprowadzasz pomieszczenie, zalozenia, zapotrzebowanie i program ma obliczyc
    > rozstawy i cala reszte. No i oblicza. :-)

    No i wlasnie tu popelniales widocznie blad. Bo grzejniki Ty
    wprowadzasz, a nie program. Jak mu podasz jeden to on bedzie liczyl
    rozstaw dla jednego. Jak dwa to dla dwoch. Nawet podajesz udzial
    procentowy danego grzejnika w ogrzewaniu danego pomieszczenia. Jak mu
    tego nie podasz to popelniasz blad - on sam grzejnika nie wrysuje sam
    z siebie :)

    > Jak jest blad, to nie zobaczysz wynikow koncowych. To nie sugestia tylko
    > warunek.

    A to musiales popelnic jakis prosty blad w postaci np. niepodlaczenia
    dokladnie zrodla ciepla z grzejnikiem - trzeba to robic w przyblizeniu
    - czasem sie zdarzy ze sie dwie linie nie "polacza" :) Jak dobrze
    polaczysz i jest niedogrzane / za dlugie petle - to w bledach wyraznie
    program proponuje podzielenie grzejnika na dwa.

    > Nie zaproponuje 70m, bo krzyczy ze deficyt mocy i nic wiecej.

    To chyba miales jakis inny program niz ja ;)

    > A po kiego mi
    > petla 150m jak instrukcja do tego programu wyraznie okresla max. dlugosc
    > petli 120m?

    Po tego, zeby to pomieszczenie mimo wszystko ogrzac. Skoro Ty mu
    kazesz grzac jednym grzejnikiem to on robi co moze zeby zrobic tak,
    zeby bylo cieplo ;) Jakbys w tym pomieszczeniu dal dwa grzejniki i
    podzielil ich moc procentowo (np po 50%) to by wyszly dwie krotsze
    petle i nie byloby bledow.

    > Gdzie tu konsekwencja? Jakby tak powiekszyc pomieszczenie to
    > moze i kilometr by wyszedl.

    Jakby powiekszyc je o sto razy i zapotrzebowanie wyszloby sto razy
    wieksze - to pewnie by wyszedl kilometr. Ale to tez bylby Twoj blad bo
    nie wrysowales stu dodawkowych grzejnikow podlogowych :)

    > Zawsze mozna oszczedzic na rozdzielaczach i
    > podlaczyc jakas pompe gornicza. :-) W co koncowo mam wierzyc? W slowo
    > pisane, czy slowo liczone? To nie jest program z ksiezyca a ze strony
    > producenta ktory podaje tez instrukcje. Problem w tym, ze one czasami
    > znaczaco sie roznia.

    W ktorym miejscu ? Mnie nigdy nic nie zaskoczylo w tych programach
    (ozc i co).

    > Kolejna sprawa to grubosc styropianu na stropie nad pomieszczeniem
    > ogrzewanym. Cytamy w instrukcji 3cm. Wprowadzamy do programu po ulozynym
    > styropianie, wstawionych drzwiach balkonowych, zrobionych schodach na gore i
    > co widzimy w programie? Za maly opor cieplny.

    Mam wprowadzone 2cm i nie mam bledu za duzego przeplywu w dol ->
    owszem taki komunikat byl jak zle wybierzesz w konstrukcji grzejnika
    podlogowego jego rodzaj (na gruncie / miedzy kondygnacjami) :)

    > Istna paranoja. Jaki zobaczymy
    > wynik obliczen? Nie zobaczymy, bo na monicie bledu koncza sie informacje. No
    > i w koncu nie wiem, czy grzejnik na styropianie zgodnym z instrukcja ma
    > szanse skutecznie ogrzac pomieszczenie.

    Te bledy o duzym przeplywie ciepla w dol to tylko ostrzezenia -
    program prawidlowo cala reszte liczy - on tylko Cie informuje, ze
    bedziesz mial niepotrzebnie duze straty jak nie dasz grubszego styro,
    nic wiecej :)

    > Dlatego tez wyniki obliczen potraktowalem jako minimum wykonawcze. Program
    > ostatecznie nie wie jaki jest uklad pomieszczen i jak one beda ze soba
    > korelowac.

    A po co mu to wiedziec - to ma wiedziec OZC i na tej podstawie wylicza
    moc na pomieszczenie!! Audytor CO nie musi tego wiedziec, on ma tylko
    zaprojektowac grzejnik tak zeby dostarczyc tyle mocy, ile kazal OZC !!
    Jak tyle dostarczysz, to rozklad temperatur w pomieszczeniach bedzie
    taki, jak policzyl OZC :) To jest proste i logiczne.

    > Jezeli jest wynik koncowy to wnioskuje, ze bledow nie ma.:-)
    > Poszukam.

    Niekoniecznie - moga byc - bardziej ostrzezenia, niz bledy ale
    jednak :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.