  • 1. Data: 2009-10-30 19:09:17
    Temat: Szybkosc przeplywu w petlach podlogowki.
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Uszanowanie.

    Jakie macie przeplywy w petlach w l/min w podlogowkach?
    Zastanawiam sie, jak wlaczyc pompe.

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2009-10-30 19:30:05
    Temat: Re: Szybkosc przeplywu w petlach podlogowki.
    Od: RudeBoy <g.kopec@SPAM_BLOKdobaku.pl>

    Maniek4 pisze:
    > Uszanowanie.
    >
    > Jakie macie przeplywy w petlach w l/min w podlogowkach?
    > Zastanawiam sie, jak wlaczyc pompe.

    Nie pamiętam ile tam tych litrów na minute jest ale jak kojaże to mam
    tak w połowie skali przepływomierzy.
    Trzeba by się zainteresować tym tematem...

    --
    RudeBoy Selecta
    Bless...

  • 3. Data: 2009-10-30 20:43:45
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 30 Paź, 20:09, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Jakie macie przeplywy w petlach w l/min w podlogowkach?
    > Zastanawiam sie, jak wlaczyc pompe.

    To zalezy od instalacji, oporow, obliczonych przeplywow i w koncu
    samej charakterystyki pompy :-) Moze zacznij od 1 biegu ? Ja w calej
    instalacji mam obliczone 1m3/h, czyli ~16l/min na 21 sekcji, z czego
    tak polowa jest obciazona mocniej niz reszta, czyli przypuszczam ze
    srednio wyjdzie to te 1-2l/min. Wyliczony opor mam na 15kPa i przy
    tych oporach niektore pompy wymagaja 1, inne 2 biegu zeby uzyskac
    odpowiedni przeplyw :)

    A najlepiej by bylo jakbys sobie swoja instalacje wprowadzil do
    Audytora CO -> on Ci obliczy wymagane przeplywy w kazdej petli :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 4. Data: 2009-10-30 21:27:17
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    > Uszanowanie.
    >
    > Jakie macie przeplywy w petlach w l/min w podlogowkach?
    > Zastanawiam sie, jak wlaczyc pompe.

    Ja mam pompe na jedynce to jakiś halm chyba 4m.
    Przepływy takie ustwawiłem, żeby mi nie szumiało w pętlach :).
    Plus niektóre skręciłem, bardziej jak mi za gorąco było w pomieszczeniu.
    Na razie podaje na rozdzielacz 30C.

    Pozdrawiam
    Michał

  • 5. Data: 2009-10-31 00:43:45
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    >To zalezy od instalacji, oporow, obliczonych przeplywow i w koncu
    >samej charakterystyki pompy :-)

    No jasne. Musiales prawda?? :-)

    >Moze zacznij od 1 biegu ? Ja w calej
    >instalacji mam obliczone 1m3/h, czyli ~16l/min na 21 sekcji, z czego
    >tak polowa jest obciazona mocniej niz reszta, czyli przypuszczam ze
    >srednio wyjdzie to te 1-2l/min.

    Ja sie pytam doswiadczalnie nie teoretycznie. :-)
    Na pierwszym biegu rotametry zdaje sie nie pokazuja nawet 1L/min i nie
    moglem osiagnac temp. 15C. Fakt, ze wszystko zimne i wode puszczam 30C w
    sumie tylko jakies 4-5 godzin. Temp. posadzki 14C. Strasznie wolno sie to
    wszystko rozgrzewa. Przelaczylem na drugi bieg i jakby lepiej, ale na gorze
    rozdzielacz z czterema petlami zamkniety. Jak go otworze to przeplyw jeszcze
    spadnie i byc moze pozostanie trzeci bieg. Jak wszystko sie porozgrzewa to
    tak naprawde dopiero wtedy mozna co kolwiek powiedziec. Zobacze ktore
    pomieszczenia trzeba przykrecic. Na razie roznica miedzy posadzka a temp.
    pomieszczenia nie przekracza 2C, wiec nie jest zle.

    >Wyliczony opor mam na 15kPa i przy
    >tych oporach niektore pompy wymagaja 1, inne 2 biegu zeby uzyskac
    >odpowiedni przeplyw :)

    To wszystko teoria, moze sie sprawdzi. Ciekaw jestem tylko ile ludziska
    zwykle maja.

    >A najlepiej by bylo jakbys sobie swoja instalacje wprowadzil do
    >Audytora CO -> on Ci obliczy wymagane przeplywy w kazdej petli :)

    Jak chcesz to Ci przesle wycinek instalacji ktory konsultowalem z JanuszemK,
    rowniez zagorzalym OZC'owcem, zobaczysz jakie glupoty wychodza. Audytor
    audytorem, a zycie zyciem. :-)

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2009-10-31 08:10:26
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 31 Paź, 01:43, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
    > Użytkownik "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> napisał w wiadomości

    > No jasne. Musiales prawda?? :-)

    No coz - instalacja CO to bardzo przeliczalna rzecz :) No chyba ze
    sobie nie zanotowales np. dlugosci rurek poszczegolnych sekcji to
    teraz trzeba metoda prob i bledow - ja tam wole miec wszystko
    wyliczone na tip top :)

    > Ja sie pytam doswiadczalnie nie teoretycznie. :-)
    > Na pierwszym biegu rotametry zdaje sie nie pokazuja nawet 1L/min i nie
    > moglem osiagnac temp. 15C. Fakt, ze wszystko zimne i wode puszczam 30C w

    Eee, tym bym sie nie sugerowal - odpal to na 3-4 doby minium i wtedy
    bedzie mozna oceniac :)

> [...]
    > spadnie i byc moze pozostanie trzeci bieg. Jak wszystko sie porozgrzewa to

    I w taki wlasnie "praktyczny" sposob podchodza zwykle instalatorzy -
    dac wszedzie rurki co 10cm a potem pompa na 3 bieg, albo druga pompa
    szeregowo, bo opory za duze ;)

    > Jak chcesz to Ci przesle wycinek instalacji ktory konsultowalem z JanuszemK,
    > rowniez zagorzalym OZC'owcem, zobaczysz jakie glupoty wychodza. Audytor
    > audytorem, a zycie zyciem. :-)

    Mi wszystko wyszlo poprawnie - musieliscie gdzies blad popelnic.. Jak
    sie wprowadzi zle dane to wychodza glupoty :) Mozesz podeslac - z
    ciekawosci na to spojrze :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2009-10-31 09:53:42
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    >Mi wszystko wyszlo poprawnie - musieliscie gdzies blad popelnic.. Jak
    >sie wprowadzi zle dane to wychodza glupoty :) Mozesz podeslac - z
    >ciekawosci na to spojrze :)

    Jak wprowadzisz zle dane to program krzyczy o bledach i nie zobaczysz
    zadnego wyniku co bywa dosc irytujace przy okazji braku byle zaworku srorku.
    A bledy sa wlasnie wynikowe, niezgodne z instrukcjami. Wyobrazasz sobie
    petle 150m co 10cm?
    Jak znajde to Ci podesle. Bylo to rok temu, wiec moga byc problemy, ale
    poszukam.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2009-10-31 12:12:45
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 31 Paź, 10:53, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Jak wprowadzisz zle dane to program krzyczy o bledach i nie zobaczysz
    > zadnego wyniku co bywa dosc irytujace przy okazji braku byle zaworku srorku.

    Atam - przesadzasz, ja mam caly projekt zrobiony i ok 7 drobnych,
    niewaznych ostrzezen. IMHO program jest calkiem logiczny :) Na
    poczatku mialem 50 bledow ;) Ale raz dwa i wszystko sie udalo
    poprawic! Tak naprawde wystarczy narysowac zrodlo zasilania i jeden
    grzejnik - nie trzeba dawac nawet jednego zaworka zeby nie bylo
    bledow :)

    > A bledy sa wlasnie wynikowe, niezgodne z instrukcjami. Wyobrazasz sobie
    > petle 150m co 10cm?

    Ale to nie jest blad programu tylko blad projektanta - jezeli program
    tyle wyliczy to znaczy ze trzeba podzielic ten grzejnik na dwa
    mniejsze (co zreszta program sugeruje w informacji o bledzie!). Jezeli
    masz obliczone np. zapotrzebowanie 2kW na pokoj i dasz tam jedna petle
    - to co program ma zrobic - podac 70m i niedogrzanie pomieszczenia o
    1kW, czy zaproponowac petle 150m ale ostrzec, ze jest za dluga i
    bedzie trzeba zastosowac wiecej armatury regulacyjnej zeby to
    chodzilo ? :) Tak calkowicie wszystkiego to ten program znowu sam nie
    robi :)

    > Jak znajde to Ci podesle. Bylo to rok temu, wiec moga byc problemy, ale
    > poszukam.

    Poszukaj! Ciekawy jestem czy znajde jakies bledy :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 9. Data: 2009-10-31 14:56:29
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    >poprawic! Tak naprawde wystarczy narysowac zrodlo zasilania i jeden
    >grzejnik - nie trzeba dawac nawet jednego zaworka zeby nie bylo
    >bledow :)

    No i po co Ci to zrodlo zasilania z cala reszta prowadzonych rurek i z calym
    rezimem charakterystyk do zaprojektowania grzejnika majac zapotrzebowanie i
    zalozenia temperaturowe?

    > A bledy sa wlasnie wynikowe, niezgodne z instrukcjami. Wyobrazasz sobie
    > petle 150m co 10cm?

    >Ale to nie jest blad programu tylko blad projektanta - jezeli program

    Jakiego projektanta?
    Wprowadzasz pomieszczenie, zalozenia, zapotrzebowanie i program ma obliczyc
    rozstawy i cala reszte. No i oblicza. :-)

    >tyle wyliczy to znaczy ze trzeba podzielic ten grzejnik na dwa
    >mniejsze (co zreszta program sugeruje w informacji o bledzie!).

    Jak jest blad, to nie zobaczysz wynikow koncowych. To nie sugestia tylko
    warunek.

> [...]
    >bedzie trzeba zastosowac wiecej armatury regulacyjnej zeby to
    >chodzilo ? :) Tak calkowicie wszystkiego to ten program znowu sam nie

    Nie zaproponuje 70m, bo krzyczy ze deficyt mocy i nic wiecej. A po kiego mi
    petla 150m jak instrukcja do tego programu wyraznie okresla max. dlugosc
    petli 120m? Gdzie tu konsekwencja? Jakby tak powiekszyc pomieszczenie to
    moze i kilometr by wyszedl. Zawsze mozna oszczedzic na rozdzielaczach i
    podlaczyc jakas pompe gornicza. :-) W co koncowo mam wierzyc? W slowo
    pisane, czy slowo liczone? To nie jest program z ksiezyca a ze strony
    producenta ktory podaje tez instrukcje. Problem w tym, ze one czasami
    znaczaco sie roznia.
    Kolejna sprawa to grubosc styropianu na stropie nad pomieszczeniem
    ogrzewanym. Cytamy w instrukcji 3cm. Wprowadzamy do programu po ulozynym
    styropianie, wstawionych drzwiach balkonowych, zrobionych schodach na gore i
    co widzimy w programie? Za maly opor cieplny. Istna paranoja. Jaki zobaczymy
    wynik obliczen? Nie zobaczymy, bo na monicie bledu koncza sie informacje. No
    i w koncu nie wiem, czy grzejnik na styropianie zgodnym z instrukcja ma
    szanse skutecznie ogrzac pomieszczenie.
    Dlatego tez wyniki obliczen potraktowalem jako minimum wykonawcze. Program
    ostatecznie nie wie jaki jest uklad pomieszczen i jak one beda ze soba
    korelowac.

    >Poszukaj! Ciekawy jestem czy znajde jakies bledy :)

    Jezeli jest wynik koncowy to wnioskuje, ze bledow nie ma.:-)
    Poszukam.

    Pozdro.. TK

  • 10. Data: 2009-10-31 19:22:54
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 31 Paź, 15:56, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > No i po co Ci to zrodlo zasilania z cala reszta prowadzonych rurek i z calym
    > rezimem charakterystyk do zaprojektowania grzejnika majac zapotrzebowanie i
    > zalozenia temperaturowe?

    Po to zeby nie obliczac rozstawu rurek z tabelek - szczegolnie ze to
    jeszcze zalezy od dolnych warstw (U).

    > Jakiego projektanta?

    Tego co wprowadza dane :)

    > Wprowadzasz pomieszczenie, zalozenia, zapotrzebowanie i program ma obliczyc
    > rozstawy i cala reszte. No i oblicza. :-)

    No i wlasnie tu popelniales widocznie blad. Bo grzejniki Ty
    wprowadzasz, a nie program. Jak mu podasz jeden to on bedzie liczyl
    rozstaw dla jednego. Jak dwa to dla dwoch. Nawet podajesz udzial
    procentowy danego grzejnika w ogrzewaniu danego pomieszczenia. Jak mu
    tego nie podasz to popelniasz blad - on sam grzejnika nie wrysuje sam
    z siebie :)

    > Jak jest blad, to nie zobaczysz wynikow koncowych. To nie sugestia tylko
    > warunek.

    A to musiales popelnic jakis prosty blad w postaci np. niepodlaczenia
    dokladnie zrodla ciepla z grzejnikiem - trzeba to robic w przyblizeniu
    - czasem sie zdarzy ze sie dwie linie nie "polacza" :) Jak dobrze
    polaczysz i jest niedogrzane / za dlugie petle - to w bledach wyraznie
    program proponuje podzielenie grzejnika na dwa.

    > Nie zaproponuje 70m, bo krzyczy ze deficyt mocy i nic wiecej.

    To chyba miales jakis inny program niz ja ;)

    > A po kiego mi
    > petla 150m jak instrukcja do tego programu wyraznie okresla max. dlugosc
    > petli 120m?

    Po tego, zeby to pomieszczenie mimo wszystko ogrzac. Skoro Ty mu
    kazesz grzac jednym grzejnikiem to on robi co moze zeby zrobic tak,
    zeby bylo cieplo ;) Jakbys w tym pomieszczeniu dal dwa grzejniki i
    podzielil ich moc procentowo (np po 50%) to by wyszly dwie krotsze
    petle i nie byloby bledow.

    > Gdzie tu konsekwencja? Jakby tak powiekszyc pomieszczenie to
    > moze i kilometr by wyszedl.

    Jakby powiekszyc je o sto razy i zapotrzebowanie wyszloby sto razy
    wieksze - to pewnie by wyszedl kilometr. Ale to tez bylby Twoj blad bo
    nie wrysowales stu dodawkowych grzejnikow podlogowych :)

> [...]
    > pisane, czy slowo liczone? To nie jest program z ksiezyca a ze strony
    > producenta ktory podaje tez instrukcje. Problem w tym, ze one czasami

    W ktorym miejscu ? Mnie nigdy nic nie zaskoczylo w tych programach
    (ozc i co).

> [...]
    > styropianie, wstawionych drzwiach balkonowych, zrobionych schodach na gore i
    > co widzimy w programie? Za maly opor cieplny.

    Mam wprowadzone 2cm i nie mam bledu za duzego przeplywu w dol ->
    owszem taki komunikat byl jak zle wybierzesz w konstrukcji grzejnika
    podlogowego jego rodzaj (na gruncie / miedzy kondygnacjami) :)

> [...]
    > i w koncu nie wiem, czy grzejnik na styropianie zgodnym z instrukcja ma

    Te bledy o duzym przeplywie ciepla w dol to tylko ostrzezenia -
    program prawidlowo cala reszte liczy - on tylko Cie informuje, ze
    bedziesz mial niepotrzebnie duze straty jak nie dasz grubszego styro,
    nic wiecej :)

    > Dlatego tez wyniki obliczen potraktowalem jako minimum wykonawcze. Program
    > ostatecznie nie wie jaki jest uklad pomieszczen i jak one beda ze soba
    > korelowac.

    A po co mu to wiedziec - to ma wiedziec OZC i na tej podstawie wylicza
    moc na pomieszczenie!! Audytor CO nie musi tego wiedziec, on ma tylko
    zaprojektowac grzejnik tak zeby dostarczyc tyle mocy, ile kazal OZC !!
    Jak tyle dostarczysz, to rozklad temperatur w pomieszczeniach bedzie
    taki, jak policzyl OZC :) To jest proste i logiczne.

    > Jezeli jest wynik koncowy to wnioskuje, ze bledow nie ma.:-)
    > Poszukam.

    Niekoniecznie - moga byc - bardziej ostrzezenia, niz bledy ale
    jednak :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.