    From: Mateusz Viste <m...@x...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Tańszy prąd dla tych, co gaszą światła
    Date: Thu, 22 Sep 2022 09:30:08 +0200
    <tfudh6$1jb$3$Cav@news.chmurka.net> <tfue5o$38b7a$3@dont-email.me>
    <tfufga$1jb$6$Cav@news.chmurka.net>
    <7...@g...com>
    <tfulmd$6oc$1$Cav@news.chmurka.net>
    <1...@g...com>
    <tfun0a$6oc$2$Cav@news.chmurka.net>
    <8...@g...com>
    <tfupdj$6oc$4$Cav@news.chmurka.net>
    <b...@g...com>
    <tfuqib$6oc$5$Cav@news.chmurka.net>
    <tg1qav$3ul$2$m4rkiz@news.chmurka.net>
    <tg1rqi$5jd$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <tg1skm$4c7$2$Cav@news.chmurka.net> <tg1tfu$1o0s$1@gioia.aioe.org>
    <tg3mkf$amc$1$Cav@news.chmurka.net>
    <X...@1...0.0.1>
    <tggv8p$fac$3$Cav@news.chmurka.net>

    2022-09-22 o 08:27 +0200, Cavallino napisał:
    > Dzisiaj zanim odpaliłem pierwszy raz piec, zmierzyłem.
    > Wyszło że ściany mają od 19 - 20 stopni.
    > (...)
    > Gdy piec się wyłączył po kilku minutach (nagrzał do 19 stopni),
    > ściany nadal mają tyle samo ile miały wcześniej.

    No ale ile miałyby mieć w tych warunkach? :)

    > I to by było na tyle, jeśli chodzi o to przekonanie niektórych, że
    > rzekomo ich temperatury są takie same, czy co tam niedouki chciały
    > przekazać....

    Nikt nie mówił, że temperatura powietrza i ścian jest taka sama. Swoje
    wierzenia opierasz na wiedzy czerpanej z ulotek reklamowych, trudno tu
    więc jakkolwiek dyskutować... Niemniej spróbuję wyjaśnić w sposób
    przystępny nawet dla atechnicznego ludzia:

    To, co obserwujesz, związane jest z inercją cieplną ścian. Im ściana
    masywniejsza, tym bardziej jej temperatura będzie dążyła do
    średniodobowej temperatury z którą ma styczność, a w ekstremalnych
    przypadkach do temperatury średniorocznej. Nie ma tu znaczącego związku
    z Twoją ulotkową tezą pt. "w ogrzewaniu nadmuchowym meble i ściany nie
    nagrzewają się".

    Ta inercja jest taka sama, niezależnie od tego, czy dom ogrzewasz
    powietrzem czy podłogówką. Co innego oczywiście jeśli chodzi o samą
    posadzkę, ale akurat o niej nie wspomniałeś ani słowem, tylko uparłeś
    się na tych swoich ścianach i meblach.

    Wracając do pytania "czy ogrzewanie powietrzem może być tańsze od
    tradycyjnego"? Tak, może - ale absolutnie nie z tych marketingowych
    powodów, na które się powołujesz.

    Mateusz