    From: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Turbina wiatrowa
    Date: Wed, 18 May 2011 23:47:12 +0200

    W dniu 2011-05-18 18:18, robercik-us pisze:

    > Tu oferta:
    > http://allegro.pl/airgenerator-elektrownia-wiatrowa-
    2kw-promocja-i1602227695.html

    Widziałem wiele takich ofert, większość tych turbin ma moc
    znamionową podaną przy wietrze rzędu 10 m/s, który wieje przez
    kilka procent czasu w roku. Sam mam dom na szczycie wzgórza
    i zawsze z którejś strony mi "mocno" wieje, ale moja stacja pogodowa
    podaje średnią prędkość wiatru z ostatniego roku tylko 4 km/h.
    Wiatromierz jest zamocowany jakieś 3,5 metra nad ziemią, więc może
    na 10 metrach ta średnia będzie i 3 razy większa, ale to i tak za mało
    na elektrownię wiatrową. Jak ktoś już napisał: najpierw kup sobie taki
    wiatromierz, zamontuj go na tyczce o wysokości odpowiadającej masztowi
    turbiny i zrób całoroczne pomiary siły wiatru. Lepiej wydać 300 zł
    i podjąć świadomą decyzję na podstawie wiarygodnych danych niż
    pochopnie wydać 30.000, które nie zwrócą się przez następne 50 lat.

    T.