    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Wycinanie otworu w twardym gresie szkliwionym
    Date: Tue, 22 Apr 2014 11:01:04 +0200

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:d36ed8bf-d51d-4a41-ac61-0f99fb07e351@go
    oglegroups.com...

    > Też o tym myślałem, ale jak wierciłem wiertłem do gresu fi8 mm niby jakimś
    > super (kosztowało kilkadziesiąt złotych),
    > to ledwo poszło - chyba z godzina wiercenia z wielkim bólem.

    Diamentowe wiertło w najtwardszym gresie to 5 - 15 minut na otwór, więc albo
    to nie było wiertło diamentowe, albo to nie gres tylko tytan :-)

    > Wierciłem już w różnych gresach, ale takiego twardego jeszcze nie
    > widziałem. Dlatego boję się, że koronka niewiele da... A jeśli taki dremel
    > działa podobnie jak
    > szlifierka kątowa, tylko ma mniejsze tarcze, to jakoś by może poszło.

    Działa podobnie, tylko duuużo wolniej.

    > Gumówką w tym gresie spokojnie robiłem otwory. Z tym, że tarcza też
    > solidna - za kilkadziesiąt zł.

    Wiadomo - tarcza to podstawa. Kiedyś chciałem przeciąć krawężnik granitowy
    mam porządną szlifierkę 230 i jakieś marketowe tarcze do kamienia. Jak
    chciałem ciąć delikatnie to szło może 1mm na minutę, jak próbowałem docisnąć
    to tarcza się paliła. Pomyślałem że mam kiepskie tarcze. Kupiłem inne, ale
    to nie pomogło. W końcu zamówiłem w sieci tarczę diamentową typu turbo (w
    lokalnych sklepach albo nie ma, albo dwa razy droższa) i od tego czasu szło
    jak burza. Tyle że patrząc z boku wyglądało jakby coś się paliło - tyle było
    białek pyłu w powietrzu. No i bez maski człowiek się po chwili dusił.

    Pozdrawiam
    Ergie