  • 1. Data: 2012-01-10 08:56:05
    Temat: Wymiana kotła gazowego - dylematy
    Od: Marcin Kloc <m...@g...com>

    Postanowiłem zmodernizowac troszkę centralne w domu. Dom drewniany 78m2,
    dobrze trzyma ciepło (okolice Krakowa). Obecnie zamontowany jest ok
    10-cio letni dwufunkcyjny kocioł Junkers. Planuję wymianę na
    kondensacyjny i do tego zbiornik c.w.u. (to kolejny problem ale o tym
    niżej). Trzeba będzie też wymienić przewód kominowy (ok 5m)

    Dostałem kilka ofert i teraz nadszedł czas na wybór wykonawcy. Są różne
    propozycje, różne rozwiązania.

    Ponizej 3 IMO najciekawsze oferty:

    1.
    Kocioł kondensacyjny jednofunkcyjny Vaillant Ecotec Plus VC 186/3-5 19,5
    KW + zasobnik emaliowany 140L; wymiana komina 125/80 - ocieplony ponad
    dachem; sterownik pokojowy i pogodowy

    Firma: certyfikacja Vaillant, Junkers

    Kocioł: 3500 zł(nie wiem czy netto czy brutto - to się jeszcze muszę
    dopytać ale tak czy tak chyba niezła cena?)
    Zasobnik: 800 zł
    Komin: 1000 zł
    Sterownik: 600 zł
    Materiały montażowe (łączówki): ?
    Robocizna: 1000 zł

    RAZEM: 6900 zł
    2.

    Kocioł kondensacyjny De Dietrich MCR/II 24/28 BIC 40L; wbudowany
    zasobnik 40L

    Firma: brak wsparcia, możliwość polecenia serwisantów

    Kocioł: 3980 zł
    Zasobnik: 0 zł
    Komin: 850 zł
    Sterownik: 330 zł
    Materiały montażowe (łączówki): 400
    Robocizna: 1000 zł

    RAZEM: 6560 zł
    3.

    Vaillant 1-funkcyjny VC PL 246/3-eco; zasobnik 120L ze stali
    nierdzewnej, zestaw przyłączeniowy;

    Firma: brak wsparcia, możliwość polecenia serwisantów

    Kocioł: 5500 zł
    Zasobnik: 2800 zł
    Komin: 1000 zł
    Sterownik: 850 zł
    Materiały montażowe (łączówki): 400
    Robocizna: 1000 zł

    RAZEM: 11550 zł

    Proszę o radę, o co pytać, która z powyższych ofert jest wg Was
    najlepsza. Mi wydaje się że pierwsza, ale ceny wydają mi się podejrzanie
    niskie - co o tym myślicie?

    Jeszcze kwestia zasobnika - pytanie czy w ogóle jest mi potrzebny. Przy
    kotłach jednofunkcyjnych - sprawa oczywista. Ale może lepiej
    dwufunkcyjny bez zasobnika. Od kotła do zlewu w kuchni mam 1m, od kotła
    do łazienki 2-3m - odległości nie są duże, rodzina póki co 2 osobowa.
    Może zasobnik nie jest potrzebny.

    Z góry dzieki za rady

    Pzdr,
    Marcin

  • 2. Data: 2012-01-10 09:24:32
    Temat: Re: Wymiana kotła gazowego - dylematy
    Od: enemyunknown <r...@s...fr.pl>

    On 10 Sty, 09:56, Marcin Kloc <m...@g...com> wrote:
> [...]
    > dwufunkcyjny bez zasobnika. Od kotła do zlewu w kuchni mam 1m, od kotła
    > do łazienki 2-3m - odległości nie są duże, rodzina póki co 2 osobowa.

    Ceny raczej normalne. Ceny kotłów sprawdź sobie na allegro - tam mają
    zwykle niższe niż w hurtowniach.

    Ja zapłąciłem 3 miesiące temu:

    kocioł Junkers Cerapur Smart 14c 3700,-
    Zasobnik poziomy 140L 500,-
    Sterownik pogodowy + coś tam 600,-
    Rurki, montaż kotłowni i kotła 1700,-

    A patrzyłeś może na Immergas VICTRIX? Ponoc też ma wymiennik ze stali
    nierdzewnej.

  • 3. Data: 2012-01-10 09:45:33
    Od: Marcin Kloc <m...@g...com>

    On 10.01.2012 10:24, enemyunknown wrote:

> [...]
    > Sterownik pogodowy + coś tam 600,-
    > Rurki, montaż kotłowni i kotła 1700,-
    >
    > A patrzyłeś może na Immergas VICTRIX? Ponoc też ma wymiennik ze stali
    Słyszałem że to dobre kotły, ale żaden z wykonawców z którym rozmawiałem
    nie ma certyfikacji z Immergas, każdy mówi moge zamontować ale co potem ...

    Poszukam sobie jeszcze może znajdę kogoś kto coś konkretnie opowie o
    tych kotłach.

  • 4. Data: 2012-01-10 10:28:01
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    On Tue, 10 Jan 2012 10:45:33 +0100
    Marcin Kloc <m...@g...com> wrote:

    > Słyszałem że to dobre kotły, ale żaden z wykonawców z którym
    > rozmawiałem nie ma certyfikacji z Immergas, każdy mówi moge
    > zamontować ale co potem ...

    Co za problem? U mnie Immergasa montował zwykły hydraulik a pierwsze
    uruchomienie (i doroczne przeglądy gwarancyjne) robią autoryzowani
    serwisanci z Krakowa - jest kilka firm do wyboru, bez problemu
    przyjeżdżają (mam ok. 10km od granic miasta). Przy pierwszym
    uruchomieniu płacisz tylko za dojazd (2 lata temu to było 50zł),
    później przeglądy 250zł/rok. Sam kocioł też kupiłem po prostu tam gdzie
    było najtaniej.
    Podejrzewam, że z kotłami innych marek jest podobnie (choć nie mam
    doświadczeń).
    Co do samego zasobnika - masz instalację do recyrkulacji CWU? Jesli
    nie, to wydaje mi się, że korzyści z zasobnika będą nikłe.

    --
    Jacek Midura

  • 5. Data: 2012-01-10 10:53:29
    Od: Jacek <n...@g...com>

    W dniu 2012-01-10 09:56, Marcin Kloc pisze:
    > Postanowiłem zmodernizowac troszkę centralne w domu. Dom drewniany 78m2,
    > dobrze trzyma ciepło (okolice Krakowa). Obecnie zamontowany jest ok
    > 10-cio letni dwufunkcyjny kocioł Junkers. Planuję wymianę na.....
    De Dietrich, Saunier Duval (i chyba Vaillant) to identyczne kotły
    różniące się tylko marką.
    Ja kupiłem Kocioł Saunier - Duval THEMACLASSIC F AS 21 E w Krakowie w
    firmie Vinew. Znalazłem ich przez Allegro, ale to było 3 lata temu i
    teraz nie widzę. Zapewniali bezproblemowy i terminowy montaż, sprzedaż
    elementów podłączenia powietrza i spalin i także serwis.
    Mam do nich adres i telefony:
    k...@v...pl
    880260200 i 696993808
    Jacek

  • 6. Data: 2012-01-10 13:10:04
    Od: "nacocito" <n...@c...to>

    Użytkownik "Marcin Kloc" <m...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > letni dwufunkcyjny kocioł Junkers. Planuję wymianę na kondensacyjny i do
    > tego zbiornik c.w.u. (to kolejny problem ale o tym niżej). Trzeba będzie

    Przede wszystkim zastanów się czy jest Tobie potrzebny kocioł kondensacyjny
    i czy to musi być kocioł 24kW?

    Jeśli masz tam zwykłe grzejniki to zwykły kocioł z zamkniętą komorą spalania
    wystarczy.
    Co do mocy to podejrzewam że 15kW w będzie aż za duzo na ogrzanie 78m2 a
    głównym wyznacznikiem zapotrzebowania na moc będzie podgrzewanie CWU a tu na
    2 osoby taka moc jest również wystarczająca

  • 7. Data: 2012-01-10 14:21:24
    Od: Marcin Kloc <m...@g...com>

    On 10.01.2012 14:10, nacocito wrote:

> [...]
    > głównym wyznacznikiem zapotrzebowania na moc będzie podgrzewanie CWU a
    > tu na 2 osoby taka moc jest również wystarczająca

    Jeśli chodzi o moc to zakładałem do 18kW max. Instalatorzy mówili że
    podawana moc kotła to moc maksymalna (w rzeczywistości moc dostosowywana
    jest do potrzeb w zakresie od 9kW do 20kW) - czy to prawda?

    Dlaczego kondensacyjny? - już do konca nie jestem pewien. Kotły te
    lepiej pracują jeśli brać pod uwagę niepełne wykorzystanie mocy kotła.
    Patrząc na obecny kocioł który nagrzewa centralne do ok 50-60 st. i
    raczej rzadko się załącza już nie wiem co będzie lepsze. To moja
    pierwsza zima w tym domu, a zima jaka jest każdy widzi. Ciężko wyczuć
    jak by pracował przy duzych mrozach. Planuję w przyszłym roku małe
    remonty, w tym wymiane podłóg. W łazience i korytarzu pewnie będę chciał
    podłogówkę - to by przemawiało za kondensacyjnym,

    Poprawcie mnie jeśli się mylę.

    Marcin

  • 8. Data: 2012-01-10 15:12:24
    Od: "nacocito" <n...@c...to>

    > Jeśli chodzi o moc to zakładałem do 18kW max. Instalatorzy mówili że
    > podawana moc kotła to moc maksymalna (w rzeczywistości moc dostosowywana
    > jest do potrzeb w zakresie od 9kW do 20kW) - czy to prawda?

    W moim przypadku dom ma 170m2 i a kocioł ma 15kW ale większość czasu pracuje
    na minimalnej mocy 3.5kW
    Więc w twoim przypadku też to wystarczy, jednak może lepiej by było zrobić
    chociaż jakiś prosty bilans zapotrzebowania na energię dla Twojego domu taki
    np. jak tu Budyń zrobił i poleca

> [...]
    > mrozach. Planuję w przyszłym roku małe remonty, w tym wymiane podłóg. W
    > łazience i korytarzu pewnie będę chciał podłogówkę - to by przemawiało za

    Kondensacyjny tak jeśli masz (będziesz miał) niskotemperaturowe ogrzewanie
    jakim jest np ogrzewanie podłogowe.
    Jeśli twój system będzie miał pracować w temperaturze około 60st to lepiej
    będzie zastosować zwykły kocioł ponieważ w nich wraz ze wzrostem temperatury
    zasilania rośnie sprawność - odwrotnie niż w kondensatach.

    W Polsce dni z siarczystymi mrozami nie ma zbyt wiele więc
    przewymiarowywanie kotła nie ma sensu ponieważ wiąże się to z tym że
    większość czasu kocioł nie będzie pracował w swoim optymalnym zakresie
    pracy.

  • 9. Data: 2012-01-10 16:56:55
    Od: Lukasz <w...@b...net.pl>

    W dniu 2012-01-10 09:56, Marcin Kloc pisze:
    > Proszę o radę, o co pytać, która z powyższych ofert jest wg Was
    > najlepsza. Mi wydaje się że pierwsza, ale ceny wydają mi się podejrzanie
    > niskie - co o tym myślicie?

    Mi dobrze ktoś z tej grupy doradził: zadzwonić do serwisu z wymyśloną
    usterką i zapytać kiedy naprawią. Ja brałem pod uwagę Viessmana -
    zadzwoniłem (lato) i ponoć serwisanci na urlopach i obsługują tylko
    klientów kluczowych i może ktoś przyjechać za tydzień, więc bałem się
    zapytać czy robią cokolwiek dla "szaraczków" w zimie, gdy usterek jest
    najwięcej. Wybrałem inny piec, gdzie serwisant był w stanie przyjechać
    jutro z częściami zamiennymi. Usterki nie pamiętam, ktoś mi tu napisał
    typową usterkę pieca.

    Lukasz

  • 10. Data: 2012-01-10 18:32:09
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "Lukasz" <w...@b...net.pl> napisał w wiadomości
    Wybrałem inny piec, gdzie serwisant był w stanie przyjechać
    > jutro z częściami zamiennymi. Usterki nie pamiętam, ktoś mi tu napisał
    > typową usterkę pieca.

    Jam to był :)
    Do wątkotwórcy: nie montuj kotła kondensacyjnego jeżeli nie grzejesz niską
    temperaturą. Niską tzn nieprzekraczającą 40 st. C. Można taką temperaturą
    ogrzewać za pomocą grzejników, ale muszą one byc proporcjonalnie
    przewymiarowane, czyli tak 1,6 - 2 razy większe niż "normalne" (bardzo duży
    koszt grzejników) Kocioł kondensacyjny jest wręcz kotłem dedykowanym do
    ogrzewań podłogowych czy ściennych - przy temperaturach czynnika rzedu 30-40
    st C ma najwyższą sprawność dzięki wykorzystaniu efektu kondensacji spalin.
    Przy wysokich temepreaturach pracuje jak każdy inny zwykły kocioł tyle że z
    drogim wnętrzem :)
    Wybierz kocioł który ma dobry i przystępny serwis POGWARANCYJNY w twej
    okolicy.
    Przy uwarunkowaniach jakie opisałeś, tzn 1 i 2-3 m do najdalszych punktów
    poboru ciepłej wody nie kupowałbym zasobnika, zainstalowałbym kocioł
    dwufunkcyjny który jest właśnie przeznaczony do takich małych obiektów. Mocą
    się nie przejmuj - to kocioł gazowy i jego przewymiarowanie nie ma tu
    negatywnego znaczenia, natomiast kotły gazowe mniejszej mocy, np 14 czy 17
    kW potrafią być znacząco droższe niż "normalne" kotły 21 kW. Przy kotle o
    nieco większej mocy w zimną zimę po prstu nieco mocniej odkręcisz kocioł i
    będziesz miał miłe ciepełko.
    Przy kominie wysokości 5m, komin 125/80 może nie być konieczny. Może się
    okazac że wystaczy podstawowy 100/60. Niezłe kotły ma beretta - sprawdź
    dostępność serwisu i porozglądaj się. Do Twojego domu zupełnie wystarczający
    będzie model ciao II.
    --
    Jackare