  • 1. Data: 2012-01-09 09:27:34
    Temat: Regips i suporex
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Tak przy poniedziałku:
    Koledzy! nie ma czegoś takiego jak regips, ani suporex.
    To przekręcone nazwy rigipsu i siporeksu.
    Rigips pochodzi od firmy Rigips produkującej takie płyty, a siporex
    powstał od Si czyli krzemu + porowaty.
    Krakusom zdarza się też "steropian".
    To, że coraz powszechniej używa się nazw błędnych nie usprawiedliwia
    niechlujstwa językowego.
    Jacek

  • 2. Data: 2012-01-09 09:35:38
    Temat: Re: Regips i suporex
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek" <n...@g...com> napisał w wiadomości
    > Tak przy poniedziałku:
    > Koledzy! nie ma czegoś takiego jak regips, ani suporex.
    > To przekręcone nazwy rigipsu i siporeksu.

    A kolega językoznawca słyszał o tym, że język sie zmienia. I o tym, ze nie
    mówimy o płytach firmy rigips, tylko o gipsowo-kartonowych nazywanych
    powszchnie regipsowymi. Na tej samej zasadzie rower to pewnie też nazwa
    błędna? :-)
    A siporeks brzmi nie po polsku i uległ spolszczeniu, proste.
    Myśle ze wystarczy jak bedziesz jechał ludzi po ortografii :-)

    b.

  • 3. Data: 2012-01-09 12:10:21
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > A siporeks brzmi nie po polsku i uległ spolszczeniu, proste.
    > Myśle ze wystarczy jak bedziesz jechał ludzi po ortografii :-)

    A co powiesz siuporex :) Po wsiach stawiają domy z siuporexu.
    A co z szyberdachem w samochodach albo niemieckim super aucie woldzwagen.
    Szyberdach (czasem słyszę szybedach) to efekt kogoś kto ubzdurał sobie w
    głowie szybę w dachu.
    Tymczasem Schiebedach to po prosru dach odsuwany. Schieben - odsuwać.
    I żaden woldzwagen tylko folkswagen.
    A mój znajomy z Poronina, porządny gaździna ale czasem nie wiem co ma na
    myśli, raz mówi "packa" na packę a innym razem "packa" na paczkę. Wszysckie
    kurtki dla niego to "kufajka" a "skłol" to kamień.
    Chociaż Niemcy, Austriacy też nie lepsi. Np. markę sprzetu elektronicznego
    JVC wymawiają jako jefałtze :)
    A te ich skróty profi, kuli, muti, lub skracana gwara dialektu Wiedeńczyków.
    I hob a schoenes Kuli for di als Gsznk. Willst du? Jo - odpowiada drugi.

    Marek

  • 4. Data: 2012-01-09 13:44:00
    Od: Jacek <n...@g...com>

    W dniu 2012-01-09 10:35, Budy pisze:
    > A kolega j?zykoznawca s?ysza? o tym, ?e j?zyk sie zmienia.
    A niech się język zmienia ile trzeba, ale rozróżnijmy zwykłą
    niechlujność od zmiany języka.
    W Stolycy np. "na dworzu" wyparło poprawne na dworze i to ma być powód
    do dumy?
    Mam nadzieję, że nie jest Ci obojętne czy dostaniesz na obiad kotlet w
    panierce z trocin zamiast bułki tartej, bo przecież podobnie wygląda a
    tańsza no i trzeba było zmienić, żeby był "postęp". Nie wspomnę już o
    deserze - zamiast (nomen omen) budyniu - krochmal.
    Jacek

  • 5. Data: 2012-01-09 13:49:07
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "Jacek" napisał w wiadomości grup

    > Nie wspomnę już o deserze - zamiast (nomen omen) budyniu - krochmal.

    Jak będzie miał smak budyniu to karcie może i krochmal sie nazywać;)

  • 6. Data: 2012-01-09 14:06:01
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 9 Sty, 10:27, Jacek <n...@g...com> wrote:

    > Krakusom zdarza się też "steropian".

    W hurtowni do ktorej jezdze od 3 lat stoja wizytowki "Ocieplanie
    steropianem. Mgr inz. jakistam chlopek" :)))
    pozdr.

    --
    Adam

  • 7. Data: 2012-01-09 14:20:53
    Od: Jacek <n...@g...com>

    W dniu 2012-01-09 15:06, Adam pisze:

    > W hurtowni do ktorej jezdze od 3 lat stoja wizytowki "Ocieplanie
    > steropianem.
    he, he. To z niechęci Krakusów do samogłosek "y" i "o" (żeby było
    odwrotnie niż u Ślązaków).
    Cieszę się póki co, że taki czarno-biały ptak to nie jest sraka...
    Jacek

  • 8. Data: 2012-01-09 15:16:17
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > A niech się język zmienia ile trzeba, ale rozróżnijmy zwykłą niechlujność
    > od zmiany języka.

    steropian niechlujnoscią jest, a regips i suporeks nie. Ale i tenże
    steropian stanie sie normalnym słowem jak go 2/3 narodu zacznie używać. I
    nic na to nie poradzisz.

> [...]
    > tańsza no i trzeba było zmienić, żeby był "postęp". Nie wspomnę już o
    > deserze - zamiast (nomen omen) budyniu - krochmal.

    Nie bardzo rozumiem co to ma wspólnego z topikiem.

    b.

  • 9. Data: 2012-01-09 18:43:54
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 9 Sty, 15:20, Jacek <n...@g...com> wrote:

    > he, he. To z niechęci Krakusów do samogłosek "y" i "o" (żeby było
    > odwrotnie niż u Ślązaków).
    > Cieszę się póki co, że taki czarno-biały ptak to nie jest sraka...

    Sek w tym ze ja na gornym slunsku mieszkom :P
    Co tam jestem to chichram, musze kiedys wziasc ta wizytowke i gosciowi
    smsa wyslac zeby to poprawil bo sie niezle pan magister osmiesza ;)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 10. Data: 2012-01-09 19:26:06
    Od: "kamtzu" <...@...pl>

    y.googlegroups.com...
    >Co tam jestem to chichram, musze kiedys wziasc ta wizytowke i gosciowi
    >smsa wyslac zeby to poprawil bo sie niezle pan magister osmiesza ;)

    Co musisz zrobic z ta wizytowka? :>>