    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Zabezpieczenie przed wyładowaniem w instalacji PV
    Date: Thu, 30 Apr 2020 10:21:27 +0200

    On 29/04/2020 23:35, Lisciasty wrote:
    > Coś tam chroni przed skutkami dalekich wyładowań, jak się wyindukuje
    > przepięcie.

    Spokojnie mogę je doziemić, tylko co wtedy będzie chrobiło przed
    wyindukowaniem w przeowdach roboczych PV? Tutaj sen miało by doziemienie
    jednego z przewodów PV.

    I wtedy pojawia się problem "fazy" czyli jeden z przewodów miałby
    napięcię względem ziemii. I zaczyna sie jazda ..

    Przeprowadzanie przewodu PE do paneli jest chyba typowym "na odpierdol"
    bo tak pewnie mówią przepisy. Ale sensu w tym za grosz, za to
    niebezpieczeństwo realne porażenia domowników.

    > Można jak najbardziej ale po stronie AC falownika. Jak coś pieprznie
    > pod DC to i różnicówka wyleci dla towarzystwa.

    Super, obawiam się jednak że kawałki falwonika rozrzucona po garażu
    zadziałają nawet skuteczniej.

    > W celu zbierania ładunków z konstrukcji żeby się moduł nie degradował :>

    I co za problem zamiast z PE podpiąc z uziomem? Nawet dedykowanym. Jest
    jakiś przepis który nakazuje podpinać do PE?

    > Jak piorun walnie w dom to i tak masz wszystko do śmietnika.
    > Odgromówka może (ale nie musi) zabezpieczyć przed pożarem.

    Słyszałem kiedyś opinie że najlepsze zabezpieczenie odgromowe mojego
    domu jest u sąsida.

    Dalej nie jest jasne dlaczego PV łaczy się z PE. Ja rozumiem, łaczyć z
    potencjałem ziemii. Ale po co z PE który służy do czegoś zupełnie innego?