  • 1. Data: 2012-06-21 13:48:43
    Temat: Zagrożenie piorunem ?
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl>

    Od dzieciństwa mam wpajane, że burza z piorunami to zagrożenie.
    Nie włączać światła, nie używać elektroniki - siedzieć po ciemku i się
    modlić.

    Ale jak to jest w rzeczywistości ? Ile domów rocznie w Polsce jest
    trafianych przez pioruny ?

    Jeśli walnie niedaleko to odłączenie elektroniki od prądu (fizyczne
    wyciągnięcie wtyczki) powinno pomóc - ale co się dzieje z np. żarówkami?
    Kilka lat temu piorun strzelił w komin u sąsiada z 100-150m w linii
    prostej - straty u mnie spalony modem i telefon - sąsiad musiał kupić
    całą nową elektronikę i wymienić wyrwane kable w ścianach.

    A co jeśli walnie w dom (bez piorunochronu i bez uziemienia w
    gniazdkach) ? Jak kilkadziesiąt lat temu strzeliło w sąsiada 20m od nas
    to nam kable ze ścian wyrwało. Czy pomoże wtedy odłączenie elektroniki -
    kiedyś czytałem, że indukuje się wtedy prąd w każdym przewodniku i i tak
    wszystko szlak trafi.

    Jakie jeszcze inne zagrożenia niesie uderzenie pioruna w dom (no wiem,
    że może wywołać pożar)

  • 2. Data: 2012-06-21 19:21:05
    Temat: Re: Zagrożenie piorunem ?
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Radek D" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Od dzieciństwa mam wpajane, że burza z piorunami to zagrożenie.
    > Nie włączać światła, nie używać elektroniki - siedzieć po ciemku i się
    > modlić.

    Nie po ciemku, gromnica ma być w oknie! A poważnie, z własnego
    doświadczenia, pierun to loteria :( Potrafi trafić w kuchenny piec kaflowy
    (rozpalony!) mijając po drodze dwa pomieszczenia :) Sporo spalonej
    elektroniki widziałem, włączonej lub nie. Natomiast wyjęcie wtyczek z
    gniazda, anteny, sieci itp. powinno uchronić sprzęt. Nie mówię o
    bezpośrednim trafieniu.
    Wojtek

    --
    Taaa... Oczywiście, są lekarze, którzy
    poświęcają cały swój czas i wiedzę

  • 3. Data: 2012-06-21 19:56:16
    Od: "capitan" <c...@v...pl>

    Użytkownik "wowa" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > elektroniki widziałem, włączonej lub nie. Natomiast wyjęcie wtyczek z
    > gniazda, anteny, sieci itp. powinno uchronić sprzęt. Nie mówię o

    Co do gromnicy nie wypowiadam się bo nie praktykowałem ale wiem napewno, że
    dobrze wykonana i sprawna instalacja odgromowa oraz instalacja
    przeciwprzepięciowa
    skutecznie załatwi sprawę:

    http://www.e-instalacje.pl/a/4125,ochrona-przeciwprz
    epieciowa-realizacja

    Oczywiście w czasie wyładowań należy pamiętać że nawet bardzo bliskie
    wyładowanie
    może zniszczyć urządzenia elektryczne (jeśli są właczone bo przy braku
    zasialania nie powinno nic się stać).

    Pozdrawiam
    c_apitan

  • 4. Data: 2012-06-21 23:20:37
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Thu, 21 Jun 2012 19:56:16 +0200, capitan napisał(a):

    > ale wiem napewno, że
    > dobrze wykonana i sprawna instalacja odgromowa oraz instalacja
    > przeciwprzepięciowa
    > skutecznie załatwi sprawę:

    Jeżeli jest to jedyna instalacja odgromowa w okolicy, to będzie ściągać
    wszystkie pioruny z tejże okolicy, a w każdym razie zwiększy
    prawdopodobieństwo - tak nam powiedział facowiec od odgromień i dlatego NIE
    zdecydowaliśmy się jednak. Nikt w okolicy nie ma odgromnika, jest on tylko
    na kosciele i tam właśnie ciągle walą pioruny podczas burz.
    --
    XL

  • 5. Data: 2012-06-22 15:08:32
    Od: Przesmiewca <o...@o...pl>

    Ikselka <i...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    >zdecydowaliśmy się jednak. Nikt w okolicy nie ma odgromnika, jest on tylko
    >na kosciele i tam właśnie ciągle walą pioruny podczas burz.

    na wsiach malo kto kiedys montowal piorunochrony wiec nie ma co sie dziwic ze nikt
    nie ma
    ale widze ze twoj fachowiec to ten z grupy urban legends, ktora wierzy, ze metal
    'przyciaga'
    pioruny itd

    a w kosciol wali bo pewnie nawyzszy w okolicy a nie ze ma i.odgromowa

  • 6. Data: 2012-06-22 19:48:01
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "capitan" <c...@v...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > że
    > dobrze wykonana i sprawna instalacja odgromowa oraz instalacja

    Nie byłbym tak kategoryczny, powiedzmy, że może złagodzić skutki lub
    ochronić przed dalekimi wyładowaniami. Tak, widziałem spalone urządzenia na
    obiekcie przemysłowym gdzie były te zabezpieczenia.

    > Oczywiście w czasie wyładowań należy pamiętać że nawet bardzo bliskie
    > wyładowanie
    > może zniszczyć urządzenia elektryczne (jeśli są właczone bo przy braku
    > zasialania nie powinno nic się stać).

    Piorun trafił w wysoki maszt antenowy, taki wolnostojąca kratownica. W
    budynku obok (ok 30m, teren firmy) popaliło wyłączone komputery. To były
    czasy AT i te komputery miały prawdziwe wyłączniki. W niektórych
    pomieszczeniach wywaliło gniazdka ze ściany :) W moim sprzęcie znajdującym
    się na polu jeszcze dalej od tego masztu spaliło podzespoły znajdujące się
    na jednometrowym ekranowanym kablu, w podwójnej obudowie metalowej :) Z
    obserwacji to najczęściej padają obwody komunikacji, czyli napięcia indukują
    się bazpośrednio w kablach.
    Wojtek

  • 7. Data: 2012-06-23 11:47:11
    Od: grazyna007 <m...@g...pl>

    W dniu 2012-06-21 23:20, Ikselka pisze:

> [...]
    > zdecydowaliśmy się jednak. Nikt w okolicy nie ma odgromnika, jest on tylko
    > na kosciele i tam właśnie ciągle walą pioruny podczas burz.

    Z calym szacunkiem - wyslij swojego ,,fachowca" do szkoly, bo wyraznie
    niedouczony jest. W zle oko i uroki tez wierzy? ;-))))

  • 8. Data: 2012-06-23 12:45:49
    Od: "Chiron" <i...@g...com>

    Użytkownik "Przesmiewca" <o...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > metal 'przyciaga'
    > pioruny itd
    >
    > a w kosciol wali bo pewnie nawyzszy w okolicy a nie ze ma i.odgromowa
    Problem w tym, że tak naprawdę nie ma jakiejś teorii wyjaśniającej zjawisko
    uderzenia pioruna. To znaczy takiej, od której nie było by wyjątków. Sam
    byłem świadkeim, jak w hipermarkecie, ktory miał w 100% sprawną instalację
    odgromową (sprawdzali to także później eksperci z PZU)- piorun uderzył nie w
    piorunochron, w sposób prawidłowy i zgodnie z wszelkimi normami
    zainstalowany, ale w chronioną przez niego instalację satelitarną- co
    spowodowało uszkodzenia urządzeń elektrycznych- często nie mających
    galwanicznego połączenia z instalacją sattelitarną. Rozmawiałem z ludźmi,
    badającymi sieć Wilka- są określone miejsca, które "upodobały" sobie
    pioruny- są to specyficzne węzły tej sieci.

    serdecznie pozdrawiam

    Chiron

  • 9. Data: 2012-06-23 21:01:29
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Fri, 22 Jun 2012 15:08:32 +0200, Przesmiewca napisał(a):

> [...]
    nie ma
    > ale widze ze twoj fachowiec to ten z grupy urban legends, ktora wierzy, ze metal

    Ależ nie chodzi TYLKO o metal, lecz o METAL+KONSTRUKCJĘ+UZIEMIENIE :->

    --
    XL

  • 10. Data: 2012-06-25 18:54:40
    Od: "capitan" <c...@v...pl>

> [...]
    > zdecydowaliśmy się jednak. Nikt w okolicy nie ma odgromnika, jest on tylko
    > na kosciele i tam właśnie ciągle walą pioruny podczas burz.

    Bzdura, bzdura, bzdura.
    Gratuluje fachoffca, ciekawi mnie jego
    numer świadectwa kwalifikacji (może być E lub D) zgodnie z prawem
    budowlanym.
    Ja mam wykształcenie kierunkowe i nie zgadzam się z tym bo
    instalacja ma na celu ochronę tzn. najwyższy punkt
    budynku (instalacja) przyjmuje potencjał ziemi.
    Wszystko określa norma PN. Wyładowanie to zjawisko losowe, nastąpi tam gdzie
    znajdzie
    najdogodniejasze warunki przepływu to jest
    ok. 30 00000000000 V (a może więcej bo nikt tego jescze nie zmierzył).
    Skoro nikt nie ma instalacji to znaczy że brak wiedzy na temat lub
    zacofanie.
    Skoro wali tylko w kościół tzn. że proboszcz jest "nie godzień
    i ma nie czyste summienie oraz intencje wobec parafian".
    Instalacja odgromowa to nie magnes i nie może ściągać.
    Na moim domu jest instalacja wykonana przez firme świadczącą usługi
    instalacyjno-elektryczne, jesgo właściciel posiada uprawnienia "D" (dozór).
    Wykonuje się instalację, pomiary i dokumentację w postacji szkiców i
    protokołów z pomiarów.
    Kontrolne pomiary wykonuje się co 5 lat.
    Tyle słów oświecenia.
    Jeśli się nie zdecydowaliście to czekacie na wyładowania (wiosenne są
    najgorsze)
    a to powoduje pożar.

    Pozdrawiam
    c_apitan