    From: "Tornad" <t...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Zdje;cia Chin'skiego bloku który sie; przewróci?
    Date: Thu, 30 Jul 2009 15:27:02 +0200
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Ummm... Zbrojone rdzenie? Znaczy się co - żelbetonowy cienki słupek, po
    > zastygnięciu ofoliowany zalany betonem, żeby go "pogrubić"? Bo toto albo
    > od początku było puste, albo coś się ze środka gładko wysunęło - czyli
    > za chiny ;) nie było związane.

    Jak pisalem, nie znam tych pali. Z tego co wiem moge wnioskowac, ze moga to
    byc pale z betonu sprezanego. Ta rura zewnetrzna odlana wczesniej, pracuje na
    sciskanie a rdzen jest zalewany pozniej i wstepnie naciagniety. Do tego
    stosuje sie struny czyli druty o stosunkowo malej srednicy (u nas np. 5-6 mm)
    gdyz drut o takiej srednicy ma najwieksza sprezystosc i wytrzymalosc na
    rozciaganie (na jednostke powierzchn) i mozna go napiac jak struna. Wszystkie
    mosty wiszace w Nowym Jorku wisza na metrowej srednicy wiazkach takich strun...
    Teze te czyli wlasciwie moje domniemanie potwierdzaja chyba dwa zdjecia, na
    ktorych na wewnetrznych sciankach tej rury oslonowej widac wyraznie rysy jak
    by cos sie z niej wysunelo.
    A fakt, ze technologia produkcji materialow sprezanych jest dwuetapowa
    tlumaczy brak "galwanicznego" polaczenia starego betonu z nowym, tym, ktorym
    pozniej zalano te napiete struny.
    Zaleta takich pali sprezanych jest ich stosunkowo duza odpornosc na dzialanie
    obciazen dynamicznych czyli mozna je wbijac bezposrednio w grunt bez
    koniecznosci wszesniejszego podwiercania.
    Widzialem pale sprezone o srednicy okolo metra i dlugosci okolo 15 m produkcji
    niemieckiej, stosowane przy budowie mostu nad rzeka Wardar w Macedonii, ze 20
    km od Skoplje, gdzie bylem na 3 miesiecznej praktyce. Pale te wbijali polskim
    kafarem, dosc wyrosnietym; baba o masie 10 ton spadala na glowice pala z
    wysokosci dobrych kilku metrow. Ten pal w momencie uderzenia dzwonil jak
    potezny dzwon ale nie pekal mimo tego, ze jego ostrze oparlo sie o lita skale
    na mniejszej od projektowanej glebokosci. Zainteresowalem sie tym i polecilem
    zaprzestanie walenia. Bylo troche zamieszania bo co taki praktykant z Polski
    moze wiedziec ale pan dyrektor o nazwisku Fredro, mowiacy piekna klasyczna
    polszczyzna, zainteresowal sie tym. Okazalo sie, ze wykonawca pomylil sie w
    lokalizacji tego mostu o pol kilometra... Aby ukryc pomylke wyslano mnie na
    darmowe wczasy do miejscowosci Ochryd, gdzie nad pieknym gorskim jeziorem
    doczekalem konca praktyki.
    Te pale mimo tego, ze pali sprezonych sie nie obcina, obcieto na wymaganej
    wysokosci i nie wiem czy ten most tam jeszcze stoi czy nie. Ale to NTG.
    Pzdr.
    Tornad