    From: Janusz <j...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Zmieniłem kocioł CO na gazowy.
    Date: Sun, 28 Nov 2021 21:20:31 +0100

    W dniu 2021-11-28 o 19:51, Adam Lubszczyk pisze:
    > Cześć!
    > Dom piętrowy z piwnicą, nieocieplony, instalacja CO - grube rury stalowe plus
    aluminiowe kaloryfery bez zaworów termostatycznych (niestety już zimno i chciałem jak
    najszybciej ruszyć z grzaniem), ale mam zamiar je zamontować.
    > Wymieniłem kocioł węglowy (z podajnikiem tłokowym ale klasy <5) głównie chyba ze
    względu na wygodę i brak syfu przy cotygodniowym czyszczeniu, na kocioł gazowy
    jednofunkcyjny De Dietrich AMC 25 podłączony bezpośrednio (bez sprzęgła
    hydraulicznego) do instalacji CO plus zasobnik CWU.
    > Mam pytania odnośnie użytkowania kotła głownie odnośnie oszczędności gazu.
    > Trochę ze skąpstwa i lenistwa (brak konieczności wiercenia i ciągnięcia przewodu)
    zdecydowałem się na termostat pokojowy Salus z łącznością radiową. Steruje on kotłem
    na zasadzie ON/OFF.
    > Kocioł w stanie ON wchodzi w tryb ,,ręczny" i wysyła wodę o temp. wg krzywej
    grzania z czujnika temp. zewnętrznej (ustawiłem ok 48oC dla zera na zewnątrz).
    Przy ręcznym sterowaniu możesz temp podciągnąć na 56st, piec jeszcze
    będzie kondensował a grzejniki będą efektywniej grzać, przez co krócej
    kocioł będzie pracował.

    W stanie OFF kocioł przechodzi w stan ,,przeciw
    > zamarzowy" czyli wyłącza się, albo po długich poszukiwaniach znalazłem
    ustawienia w których nadal grzeje na minimum co daje wodę ok 37oC (mniej chyba już
    nie można). Ta druga sytuacja jest znacznie bardziej komfortowa cieplnie dla
    mieszkańców. Termostat na dzień ma ustawione 22,8oC i praktycznie nie można jej
    uzyskać (temp. utrzymuje się na ok. 22,4oC) czyli kocioł pracuje ciągle i na stałym
    poziomie 8-10% mocy (wg jego wskazań), woda wychodząca 48oC, powracająca 40oC. Obecne
    zużycie gazy (ok 1-2 oC na zewnątrz) jest rzędu 13m3 n dobę ( CO + CWU + kuchnia
    gazowa)
    To dużo, przygotuj się na 6-8 tys zł za zimę.

    > - Która strategia na noc jest lepsza: minimalne grzanie
    Jest bardziej komfortowa ale kocioł pracuje wtedy z małą sprawnością.

    >czy całkowite wyłączania się kotła. Chodzi o oszczędność gazu ale także trwałość
    kotła (praktycznie ciągła praca).
    Na pewno lepsza i dla kieszeni i dla kotła, włączać go możesz ręcznie 3
    razy dziennie na te 1-3godz w zależności od temp zewn. albo dać czujnik
    wew temp w np korytarzu i nim sterować piec.

    Jak wygląda sprawność kotła przy tak małe mocy (gdy było trochę cieplej
    czasami kocioł pracował ale pokazywał moc rzędu 0,53%)
    > - Czy zakup dedykowanego sterownika dla tego kotła SMART TC może dać jakieś
    oszczędności gazu i lepszy komfort cieplny by opłacał się jego zakup?
    > - Jakie parametry wody i pompy są lepsze. Czy np. podnieść temp. wody wychodzącej i
    obniżyć prędkość pompy obiegowej aby woda wracająca była chłodniejsza?
    Zobacz czy ci grzejniki równo grzeją i czy wszystkie tak samo, jak dół
    będzie wyraźnie chłodniejszy to będzie oznaczać za mały strumieńi wtedy
    trzeba podkręcić pompę na wyższy bieg. Dla pieca zbyt gorąca woda na
    powrocie też nie jest dobra bo zacznie taktować no i wychodzi z kondensacji.

    --
    Janusz