  • 1. Data: 2021-11-28 19:51:43
    Temat: Zmieniłem kocioł CO na gazowy.
    Od: Adam Lubszczyk <a...@p...onet.pl>

    Cześć!
    Dom piętrowy z piwnicą, nieocieplony, instalacja CO - grube rury stalowe plus
    aluminiowe kaloryfery bez zaworów termostatycznych (niestety już zimno i chciałem jak
    najszybciej ruszyć z grzaniem), ale mam zamiar je zamontować.
    Wymieniłem kocioł węglowy (z podajnikiem tłokowym ale klasy <5) głównie chyba ze
    względu na wygodę i brak syfu przy cotygodniowym czyszczeniu, na kocioł gazowy
    jednofunkcyjny De Dietrich AMC 25 podłączony bezpośrednio (bez sprzęgła
    hydraulicznego) do instalacji CO plus zasobnik CWU.
    Mam pytania odnośnie użytkowania kotła głownie odnośnie oszczędności gazu.
    Trochę ze skąpstwa i lenistwa (brak konieczności wiercenia i ciągnięcia przewodu)
    zdecydowałem się na termostat pokojowy Salus z łącznością radiową. Steruje on kotłem
    na zasadzie ON/OFF.
    Kocioł w stanie ON wchodzi w tryb ,,ręczny" i wysyła wodę o temp. wg krzywej grzania
    z czujnika temp. zewnętrznej (ustawiłem ok 48oC dla zera na zewnątrz). W stanie OFF
    kocioł przechodzi w stan ,,przeciw
    zamarzowy" czyli wyłącza się, albo po długich poszukiwaniach znalazłem ustawienia w
    których nadal grzeje na minimum co daje wodę ok 37oC (mniej chyba już nie można). Ta
    druga sytuacja jest znacznie bardziej komfortowa cieplnie dla mieszkańców. Termostat
    na dzień ma ustawione 22,8oC i praktycznie nie można jej uzyskać (temp. utrzymuje się
    na ok. 22,4oC) czyli kocioł pracuje ciągle i na stałym poziomie 8-10% mocy (wg jego
    wskazań), woda wychodząca 48oC, powracająca 40oC. Obecne zużycie gazy (ok 1-2 oC na
    zewnątrz) jest rzędu 13m3 n dobę ( CO + CWU + kuchnia gazowa)
    - Która strategia na noc jest lepsza: minimalne grzanie czy całkowite wyłączania się
    kotła. Chodzi o oszczędność gazu ale także trwałość kotła (praktycznie ciągła praca).
    Jak wygląda sprawność kotła przy tak małe mocy (gdy było trochę cieplej czasami
    kocioł pracował ale pokazywał moc rzędu 0,53%)
    - Czy zakup dedykowanego sterownika dla tego kotła SMART TC może dać jakieś
    oszczędności gazu i lepszy komfort cieplny by opłacał się jego zakup?
    - Jakie parametry wody i pompy są lepsze. Czy np. podnieść temp. wody wychodzącej i
    obniżyć prędkość pompy obiegowej aby woda wracająca była chłodniejsza?

    Adam

  • 2. Data: 2021-11-28 21:20:31
    Temat: Re: Zmieniłem kocioł CO na gazowy.
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-11-28 o 19:51, Adam Lubszczyk pisze:
> [...]
    grzania z czujnika temp. zewnętrznej (ustawiłem ok 48oC dla zera na zewnątrz).
    Przy ręcznym sterowaniu możesz temp podciągnąć na 56st, piec jeszcze
    będzie kondensował a grzejniki będą efektywniej grzać, przez co krócej
    kocioł będzie pracował.

> [...]
    zużycie gazy (ok 1-2 oC na zewnątrz) jest rzędu 13m3 n dobę ( CO + CWU + kuchnia
    To dużo, przygotuj się na 6-8 tys zł za zimę.

    > - Która strategia na noc jest lepsza: minimalne grzanie
    Jest bardziej komfortowa ale kocioł pracuje wtedy z małą sprawnością.

    >czy całkowite wyłączania się kotła. Chodzi o oszczędność gazu ale także trwałość
    kotła (praktycznie ciągła praca).
    Na pewno lepsza i dla kieszeni i dla kotła, włączać go możesz ręcznie 3
    razy dziennie na te 1-3godz w zależności od temp zewn. albo dać czujnik
    wew temp w np korytarzu i nim sterować piec.

> [...]
    obniżyć prędkość pompy obiegowej aby woda wracająca była chłodniejsza?
    Zobacz czy ci grzejniki równo grzeją i czy wszystkie tak samo, jak dół
    będzie wyraźnie chłodniejszy to będzie oznaczać za mały strumieńi wtedy
    trzeba podkręcić pompę na wyższy bieg. Dla pieca zbyt gorąca woda na
    powrocie też nie jest dobra bo zacznie taktować no i wychodzi z kondensacji.

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2021-11-29 09:13:08
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 28.11.2021 19:51, Adam Lubszczyk wrote:
> [...]
    jednofunkcyjny De Dietrich AMC 25 podłączony bezpośrednio (bez sprzęgła
    hydraulicznego) do instalacji CO plus zasobnik CWU.

    Na powrocie do pieca założyłeś jakiś separator czy chociaż sitko (np.
    zawór kulowy z siatką)?

    W kotle jest wymiennik, żeby się nie zapchał od szlamu po starej instalacji.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 4. Data: 2021-11-29 10:16:14
    Od: Adam Lubszczyk <a...@p...onet.pl>

    poniedziałek, 29 listopada 2021 o 09:13:11 UTC+1 Mateusz Bogusz napisał(a):

    > Na powrocie do pieca założyłeś jakiś separator czy chociaż sitko (np.
    > zawór kulowy z siatką)?
    >
    > W kotle jest wymiennik, żeby się nie zapchał od szlamu po starej instalacji.

    Za sprawą sugestii z tej grupy kazałem zabudować na powrocie dodatkowy filtr.
    Ostatnio go otwierałem i ma w środku metalowe sitko, choć wydaje mi się że oczka
    nie są jakieś szczególnie małe.

    Adam

  • 5. Data: 2021-11-29 14:32:13
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 28.11.2021 o 19:51, Adam Lubszczyk pisze:
> [...]
    hydraulicznego) do instalacji CO plus zasobnik CWU.
    > Mam pytania odnośnie użytkowania kotła głownie odnośnie oszczędności gazu.
    Ja mam prawie identycznie zrobione i powiem tak, że nie umiem oszacować
    kiedy kocioł pracuje bardziej ekonomicznie: czy w sposób ciągły na małej
    mocy, czy jak grzeje na full i potem przerwa.
    Wyszedłem z założenia, że ilość energii zużytej do grzania zależy
    proporcjonalnie od różnicy temperatur wew-zewn. Dlatego mam ustawione na
    noc zaledwie 18 stopni. Kocioł w nocy utrzymuje taką temperaturę, a koło
    godz. 4:30 zaczyna grzać aby rano, jak wstajemy była już normalna
    temperatura w domu. Minus jest tylko taki, że jak się w nocy wstaje, to
    czuć, że jest chłodno.
    4 lata temu ociepliłem strop pianą PU i to w sposób wyraźny poprawiło
    izolację chałupy. Dlatego, jak dom nieocieplony to rozważ ocieplenie
    choćby po kawałku, bo prognozy na gaz są raczej kiepskie.
    Jacek

  • 6. Data: 2021-11-29 16:06:40
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-11-29 o 01:16 -0800, Adam Lubszczyk napisał:
    > Za sprawą sugestii z tej grupy kazałem zabudować na powrocie
    > dodatkowy filtr. Ostatnio go otwierałem i ma w środku metalowe sitko,
    > choć wydaje mi się że oczka nie są jakieś szczególnie małe.

    Jeśli to filtr magnetyczny, to tak ma być. Te oczka nie mają
    zatrzymywać brudów, tylko je spowolnić, aby mogły opaść na dno
    zbiorniczka.

    Mateusz

  • 7. Data: 2021-12-07 20:00:01
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    UĹźytkownik Jacek k...@a...com ...

> [...]
    > poprawiło izolację chałupy. Dlatego, jak dom nieocieplony to
    > rozważ ocieplenie choćby po kawałku, bo prognozy na gaz są raczej

    Mam podobną sytuację.
    Ale jak o 22 sterownik przestawi temp z zadanych 21 na 18 to piec przez
    noc sie nie włączy bo temperatura w domu zdazy spasc do 20 stopni.
    Nad ranem około 3 piec zalaczy grzanie i na 6 jak wstaje mam znowu 21 w
    domu.
    Przy 0 stopni miałem temp wody około 53, teraz obnizyłem krzywa na 47 i
    nie zauwazyłem specjalnych roznic.

    Ale zastanowiło mnie coś innego - piszesz ze piec w takich warunkach
    pracuje na 8-10% mocy.
    U mnie piec 25kw i sterownik pokazuje maksymalna moc w danej godzinie.
    I tam jest regulanie 70, 80 czy nawet 100%.
    Zakładam ze nie pracuje tak cały czas ale nie wiem skąd wziac jakis
    bardziej ciagły wykres mocy.

    A zuzycie gazu - tez około 13m3.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Tylko jednego w życiu żałuję: że nie jestem kimś innym.

  • 8. Data: 2021-12-07 20:30:20
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 7 December 2021 at 20:01:11 UTC+1, Budzik wrote:
> [...]
    > b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usun tak?e "_")
    > Tylko jednego w ?yciu ?a?uje: ?e nie jestem kim? innym.
    gaz na arktyczną zimę to duże ryzyko

    węgiel jest bezpieczny i można go składować na cala zimę,
    a z gazem różnie może być, bo na Syberii mrozy juz -40 C, największe od 120 lat
    i moga sie zacząć wyłączenia dostaw gazu, albo przeazotowanie i kaloryczność spadnie
    radykalnie,
    poza tym gaz zdrożał na zachodzie o 600%
    a węgiel zaledwie o 100%

    Ja bym tej zimy nie zamienił węgla na gaz, bo ryzyko 100%, że dom zamarznie.

  • 9. Data: 2021-12-08 21:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik a a m...@g...com ...

> [...]
    > gaz zdrożał na zachodzie o 600% a węgiel zaledwie o 100%
    >
    > Ja bym tej zimy nie zamienił węgla na gaz, bo ryzyko 100%, że dom

    Serio? Musiałem wymienic piec w tym roku. Miałem stary gazowy.
    Serio zalozyłbyś weglowy i pierdoliłbys sie z paleniem?
    Podziwiam!

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Przepis na dziecko: 25dag miłości, 25dag namiętności, 2 jajka,

  • 10. Data: 2021-12-08 23:40:24
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 8 December 2021 at 22:00:02 UTC+1, Budzik wrote:
> [...]
    > Przepis na dziecko: 25dag miłości, 25dag namiętności, 2 jajka,
    > 4 kolana. Ubijać do rana aż powstanie piana. Odstawić na 9 miesięcy
    miałem węglowy i się z niczym nie musiałem p....

    Kupowałem kęsy na kopalni i mi ladował fadromą
    i do pieca wrzucałem 1 kęs wielkości pół wiadra i palil się do rana

    Kuzyn miał piec gazowy, ale po 1.zimie kupił na węgiel i palił 10 lat, a potem byla
    dotacja na podajniki, to zlikwidował gazowy, dostal dotację
    i już drewna spalic nie może

    Chcial kominek w nowym domu, kupił, ale nie zainstalował, sprzedał i dobrze zrobil ,
    bo od nowego roku jest zakaz kominkowania.

    Ogrzewanie gazem jest bardzo drogie bo gaz ma niską gęstośc energii i płomień ma
    wysoka temperaturę, ale mala gęstośc energii
    dlatego gaz fuknie do komina i tyle go widzieli

    Poza tym kalorycznośc gazu spadnie radykalnie, gdy arktyczna zima zmniejszy dostawy