    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sun, 28 Nov 2021 10:51:43 -0800 (PST)
    Subject: Zmieniłem kocioł CO na gazowy.
    From: Adam Lubszczyk <a...@p...onet.pl>

    Cześć!
    Dom piętrowy z piwnicą, nieocieplony, instalacja CO - grube rury stalowe plus
    aluminiowe kaloryfery bez zaworów termostatycznych (niestety już zimno i chciałem jak
    najszybciej ruszyć z grzaniem), ale mam zamiar je zamontować.
    Wymieniłem kocioł węglowy (z podajnikiem tłokowym ale klasy <5) głównie chyba ze
    względu na wygodę i brak syfu przy cotygodniowym czyszczeniu, na kocioł gazowy
    jednofunkcyjny De Dietrich AMC 25 podłączony bezpośrednio (bez sprzęgła
    hydraulicznego) do instalacji CO plus zasobnik CWU.
    Mam pytania odnośnie użytkowania kotła głownie odnośnie oszczędności gazu.
    Trochę ze skąpstwa i lenistwa (brak konieczności wiercenia i ciągnięcia przewodu)
    zdecydowałem się na termostat pokojowy Salus z łącznością radiową. Steruje on kotłem
    na zasadzie ON/OFF.
    Kocioł w stanie ON wchodzi w tryb ,,ręczny" i wysyła wodę o temp. wg krzywej grzania
    z czujnika temp. zewnętrznej (ustawiłem ok 48oC dla zera na zewnątrz). W stanie OFF
    kocioł przechodzi w stan ,,przeciw
    zamarzowy" czyli wyłącza się, albo po długich poszukiwaniach znalazłem ustawienia w
    których nadal grzeje na minimum co daje wodę ok 37oC (mniej chyba już nie można). Ta
    druga sytuacja jest znacznie bardziej komfortowa cieplnie dla mieszkańców. Termostat
    na dzień ma ustawione 22,8oC i praktycznie nie można jej uzyskać (temp. utrzymuje się
    na ok. 22,4oC) czyli kocioł pracuje ciągle i na stałym poziomie 8-10% mocy (wg jego
    wskazań), woda wychodząca 48oC, powracająca 40oC. Obecne zużycie gazy (ok 1-2 oC na
    zewnątrz) jest rzędu 13m3 n dobę ( CO + CWU + kuchnia gazowa)
    - Która strategia na noc jest lepsza: minimalne grzanie czy całkowite wyłączania się
    kotła. Chodzi o oszczędność gazu ale także trwałość kotła (praktycznie ciągła praca).
    Jak wygląda sprawność kotła przy tak małe mocy (gdy było trochę cieplej czasami
    kocioł pracował ale pokazywał moc rzędu 0,53%)
    - Czy zakup dedykowanego sterownika dla tego kotła SMART TC może dać jakieś
    oszczędności gazu i lepszy komfort cieplny by opłacał się jego zakup?
    - Jakie parametry wody i pompy są lepsze. Czy np. podnieść temp. wody wychodzącej i
    obniżyć prędkość pompy obiegowej aby woda wracająca była chłodniejsza?

    Adam