    From: Jacek <k...@a...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Zmieniłem kocioł CO na gazowy.
    Date: Mon, 29 Nov 2021 14:32:13 +0100

    W dniu 28.11.2021 o 19:51, Adam Lubszczyk pisze:
    > Cześć!
    > Dom piętrowy z piwnicą, nieocieplony, instalacja CO - grube rury stalowe plus
    aluminiowe kaloryfery bez zaworów termostatycznych (niestety już zimno i chciałem jak
    najszybciej ruszyć z grzaniem), ale mam zamiar je zamontować.
    > Wymieniłem kocioł węglowy (z podajnikiem tłokowym ale klasy <5) głównie chyba ze
    względu na wygodę i brak syfu przy cotygodniowym czyszczeniu, na kocioł gazowy
    jednofunkcyjny De Dietrich AMC 25 podłączony bezpośrednio (bez sprzęgła
    hydraulicznego) do instalacji CO plus zasobnik CWU.
    > Mam pytania odnośnie użytkowania kotła głownie odnośnie oszczędności gazu.
    Ja mam prawie identycznie zrobione i powiem tak, że nie umiem oszacować
    kiedy kocioł pracuje bardziej ekonomicznie: czy w sposób ciągły na małej
    mocy, czy jak grzeje na full i potem przerwa.
    Wyszedłem z założenia, że ilość energii zużytej do grzania zależy
    proporcjonalnie od różnicy temperatur wew-zewn. Dlatego mam ustawione na
    noc zaledwie 18 stopni. Kocioł w nocy utrzymuje taką temperaturę, a koło
    godz. 4:30 zaczyna grzać aby rano, jak wstajemy była już normalna
    temperatura w domu. Minus jest tylko taki, że jak się w nocy wstaje, to
    czuć, że jest chłodno.
    4 lata temu ociepliłem strop pianą PU i to w sposób wyraźny poprawiło
    izolację chałupy. Dlatego, jak dom nieocieplony to rozważ ocieplenie
    choćby po kawałku, bo prognozy na gaz są raczej kiepskie.
    Jacek