eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieautomatyczny szyber w kominku, czy reczny ? POMOZCIE SZYBKO! › Re: automatyczny szyber w kominku, czy reczny ? POMOZCIE SZYBKO!
    From: Ariusz <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: automatyczny szyber w kominku, czy reczny ? POMOZCIE SZYBKO!
    Date: Thu, 05 Nov 2009 10:20:46 +0100

    kris pisze:

    > Uzytkownik "basti78" <b...@o...pl> napisal w wiadomosci
    > to dlaczego wiekszosc kotlów na paliwo stale np ma szyber na wylocie.
    > Calkowicie on spalin nie odcina ale zmniejsza przekrój wylotu znacznie?

    I dobrze, że ma - przewężenie to (nie zamkniecie) znajduje się w miejscu
    gdzie jest wysoka temperatura powyżej jest szerszy komin z niższą
    temperaturą - powoduje to wytworzenie podciśnienia i zasysanie spalin.
    Druga zaleta - może się tak zdarzyć, że przy dobrze napalonym kominku
    odpowiednim ciśnieniu na zewnątrz i rozgrzanym kominie ciąg będzie tak
    mocny, że będzie, popiół, a może i nawet żarzące się kawałki, wyciągać
    przez komin.

    Oczywiście wszystko w granicach rozsądku. Producenci kominków raczej
    wiedzą (przynajmniej miejmy taką nadzieję) jak zrobić to dobrze - w
    niektórych kominkach nie ma regulowanego szybra nie oznacza to wcale, iż
    nie ma żadnego przewężenia.

    Inna sprawa to regulowana, automatyczna przepustnica powietrza
    pobieranego z zewnątrz. Porządna rzecz, którą polecam. Mam przy kominku
    z płaszczem wodnym działa bez zarzutu (oczywiście jak jest prąd :)

    Ariusz