eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieciekawe czy patrząc w dłuższej perspektywie warto w ogóle budować domy lub kupować mieszkania › Re: ciekawe czy patrząc w dłuższej perspektywie warto w ogóle budować domy lub kupować mieszkania
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Wed, 14 May 2014 01:13:02 -0700 (PDT)
    Subject: Re: ciekawe czy patrząc w dłuższej perspektywie warto w ogóle budować
    domy lub kupować mieszkania
    From: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 14 maja 2014 09:43:03 UTC+2 użytkownik j...@g...com napisał:
    > Jakoś tak mi się wydaje że lepiej mimo wszystko miec wolne ręce...
    Tu zapewne jednoznacznej odpowiedzi nie będzie.
    Każdy rozważa to indywidualnie.
    Jedno jest pewne: gdzieś mieszkać trzeba.
    Można wynajmować i płacić za wynajem tyle co rata kredytu np. a można kupić na
    kredyt. Obie wersje maja swoje wady i zalety.
    Jedno z moich mieszkań kupiłem w 2002 roku. Cena zakupu+ remont kosztowało to mnie
    wtedy ok 30tys jeśli dobrze pamiętam. W 2007 mogłem je sprzedać bez kłopotu za pewnie
    i 180tys, teraz ceny spadły i dostałbym pewnie gdzieś 120-140tys. Od kiedy
    wybudowałem dom to mieszkanie wynajmuje- lokatorzy co miesiąc płaca mi tyle ze prawie
    starcza na obsługę kredytu którym posiłkowałem się budując dom. Tu gdzie mieszkam
    rynek pracy jest jaki jest i pomimo tego że moi lokatorzy maja całkiem przyzwoite
    dochody to kredytu nie dostana bo umowa śmieciowa itp. Są zdani na wynajem.
    Czy lepiej dom czy mieszkanie nie raz dyskutowaliśmy. Tu tez ile ludzi tyle
    indywidualnych przypadków.
    Wybudowanie ok 200mertowego domu na Pomorzu kosztowało mnie mniej niż w tym samym
    okresie znajoma zapłaciła w Krakowie za bodajże 70metrowe mieszkanie.
    Mój dom jest praktycznie w centrum miasta, wszystko mam pod nosem, znajoma niby w
    Krakowie ale do centrum 40 minut dojazdu ma.
    Posiadanie domu to pewne obowiązki i nie każdy może sobie na to pozwolić. Jeśli ktoś
    wiecznie pracuje w delegacji/za granica to dom trochę bez sensu lepsze mieszkanie
    raczej. Jeśli ktoś ma prace na miejscu/prowadzi działalność/pracuje w domu to tez to
    uwzględnia w swoich kalkulacjach.
    Mnie akurat opłaca się mieć własne nieruchomości i je wynajmować. Póki co do interesu
    nie dopłacam. Ci którzy ode mnie wynajmują pewnie uważają że im się to z jakiś
    względów opłaca.
    Nie mieszkam w jakimś "akademickim" mieście, nie wynajmuje studentom itp. tylko
    normalnym rodzinom. Wyjątek teraz- bo jeden z lokali wynajmuje dla naszych wschodnich
    sąsiadów pracujących w okolicznej firmie.
    Ze znalezieniem lokatorów póki co u nas tez nie ma kłopotu.
    Więc jak pisałem wyżej jednoznacznej odpowiedzi na zadane przez Ciebie pytania raczej
    nie będzie.