    From: Adam <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: ciekawe urzadzenie
    Date: Sun, 6 Feb 2011 15:34:16 -0800 (PST)

    On 7 Lut, 00:18, "Budyn" <b...@g...pl> wrote:

    > to sie nazywa ogrzewanie nawiewowe i poza polska jest czesto stosowane.
    > Szczególów doboru na razie brak - wlasciwie to bym uklad dobral pod
    > wentylacje mechaniczna , moze troche wieksze kanaly zrobil. Jak bedzie
    > dzialac - to zostawie. Jak nie to zrobie ogrzewanie podlogowe jak bialy
    > czlowiek Ja mam czas na eksperymenty :-)

    Oj radzilbym temat rozpracowac szybciej :) Jezeli mialbys nawiewac
    40stC to w 100m3 (roznica 20k) zmiescisz tylko 666W (yeah). Jezeli
    zalozmy wystarczy Ci 8kW w mrozy to potrzebujesz 1200m3/h.
    Rekuperatory z takimi predkosciami to juz bardziej przemyslowe sa,
    wiec drogie. A i kanaly potrzebujesz ogromne (tu juz najlepiej
    kwadratowe bo okragle to pewnie w okolicy fi300-350 minimum. Inaczej
    bedzie mocno halasowac!

    > albo przeplywy duze (wady znam). Jakie ty masz kanaly? U mnie mam przestrzen
    > w stropie 18cm czyli z rura 14cm bym sie zmiescil.

    Ja mam wylot fi180 i odrazu portki na 2 x 150. Potem kazdy znowu na 2
    x 125. Mniejsze mam tylko w przedsionku (2 x 100 ale tam beda malutkie
    przeplywy). No ale ja zakladam max 400m3/h w lato, w zime 100m3/h,
    wiec jest bezszelestnie. Jakbym zapodal 1200m3/h to bylby swist :)

    > Ale kosztuje za duzo.

    Czy ja wiem. Rekuperator ktory da Ci 1200m3/h z porzadnymi wentylami
    bedzie kosztowal pewnie kolo 15k! Dla tego urzadzenia nie potrzebujesz
    wtedy GWC, wiec koszty spadaja. Choc jakbys dolozyl, odpowiedniej
    mocy, to i COP tej pompy bedzie b. wysoki nawet w najwieksze mrozy :)

    > Aczkolwiek mam plany PC samoróbki z lista elementów -
    > kupic, dac do polutowania i by bylo. Ale i tak z 5kzl by wyszlo.

    Da sie.. Ale raczej troche drozej. Sama sprezarka to 3-3,5k. Do tego
    wymienniki ciepla i pare innych elementow. Obawiam sie ze AZ takie
    proste to nie jest - trzeba sensownie wszystkim sterowac inaczej
    szybko sie rozsypie :) To juz lepiej gotowa za 12k kupic z
    gwarancja :)

    > i tak chlodnica samochodowa by wystarczyla :-) Nooo, moze 2. :P

    Za duze opory by byly i na dobra sprawe - niewiadoma moc! A tak
    przynajmniej mam urzadzenie o konkretnych parametrach - opor 18Pa, moc
    przy -20stC i 350m3/h -> 3,5kW, temp. powietrza za wymiennikiem
    +3,4stC, przeplyw glikolu ok 1m3/h, temperatura wejscie 8, wyjscie
    3stC. Jakos tak bardziej cywilizowanie i z glowa ;D
    pozdr.

    --
    Adam