    From: "Maciek." <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: czym ocieplić od środka - po raz tysięczny
    Date: Fri, 8 Jun 2012 19:17:30 +0200

    Użytkownik "chochlik_drukarski" <c...@w...pl> napisał
    > Witam. Pół roku zabieramy sie za remont mieszkania i wiem coraz mniej.

    Ale z czego wykonany jest sam mur, to chyba wiesz? Pytam, bo moim zdaniem ma
    to znaczenie ;)

    Tym wątkiem trochę mnie ubiegłeś, więc skorzystam z okazji z nadzieją, że
    wyniknie może coś ciekawego także dla Ciebie:

    - mur z bloków wapiennych, grubość ok. 48 cm,
    - jako izolacja od środka jest oryginalnie cegła dziurawka,
    - zimno jak cholera.

    Sąsiad mówi, że pomiędzy murem a izolacją zauważył u siebie gdzieniegdzie
    coś w rodzaju szczeliny powietrznej ale mu nie wierzę, bo w opisie
    technicznym (jakieś 40 lat temu sporządzonym) nic na temat szczeliny nie ma.
    A nawet jeśli była, to w większości jest zapieprzona zaprawą.
    Zastanawiam się nad usunięciem tej cegły a w jej miejsce dać Ytonga
    Multipora czy coś w tym guście. Sam Ytong twierdzi, że bloczki Multipor
    właśnie do takich celów służą. Zaprawa jest systemowa, dedykowana do
    multipora.

    Ale oczywiście kłóci się to z powszechnym przekonaniem, że od środka się nie
    ociepla.
    Ze 2 lata temu znalazłem podobny niemiecki system (70 euro za m2!
    płyt/bloczków chyba 7 cm grubości) ale w opisie produktu na temat wilgoci
    napisano wtedy niewiele...

    No i komu tu wierzyć?

    Czy da się jakoś matematycznie obliczyć taką przegrodę? Co będzie potrzebne
    do takich obliczeń? Bo może faktycznie, jeśli taki multipor nie jest z folii
    paroszczelnej, to... :)

    --
    Maciek.